Jotenkin surullista luettavaa nämä joulunviettojutut

  • Viestiketjun aloittaja erakoiden maa
  • Ensimmäinen viesti
Vierais
[QUOTE="Tonttu";30520252
Sitten kun mietitään minkälainen joulu sitä oli itsellä omassa lapsuudessa niin kah siellä oltiin joko isovanhemmilla koko jouluaatto tai isovanhemmat oli kutsuttu omaan kotiin valmiiseen pöytään.[/QUOTE]

Juu oli suku koolla. Aikuiset hillui aamuyöhön viinan voimalla eikä lapset saaneet nukuttua. Mummo siunaili kun aikuiset lapsensa eivät osaa käyttäytyä. Semmoiset herttaiset muistot tämän suvun lapsilla sukujouluista.
 
vieras,.
No mutta eikös se riitä että pikaisesti käydään sille mummolle heittämässä joulukukka ja ei edes kahvetta keretä juoda kun on niin kiire jo toiseen paikkaan viemään joulutervehdystä ja
sitten voidaan hengähtää aattona hyvillä levollisilla mielin kuinka kaikki mummot ja kummit tuli muistettua ja kuinka heidän nyt pitää olla kiitollisia kun minä sentään muistin,
toivon mukaan kaikki nyt muistavat minua kiittää iltarukouksessakin kun olen niin hyvä ihminen.
Sitten kun nämä mummot kuolevat ollaan siellä ensimmäisenä ottamassa mummon antiikkilipastoja ja rahoista tappelemassa kuinka pitää mummovainaan arvokkaimmat roinat saada sillä minä hyväsydäminen ihminen muistin tätäkin mummoa aina jouluisin ihan joka kerta vaikka minulla oli kiire niin minä muisti, aini mikäs tämän mummon nimi olikaan kun en muista kun aina vaan kutsuttiin mummoksi?
Mikäs olikaan tämän mummon lempiruoka tai mikä oli hänen lempi kukkansa?
Hyvin kirjoitettu. Mutta epäilenpä että tämä viesti tullaan ohittamaan ihan kokonaan.
 
nohh
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei siinä ole mitään surullista, jos suvussa kaikki haluavat olla omissa kodeissaan, mutta kun täällä on harvase päivä näitä aloituksia, joissa lasten mummu tai pappa eli palstalaisen vanhempi/appi/anoppi on jäämässä yksin jouluksi, ja sitten maristaan, että " onks se nyt iiihan pakko kutsua meille, eiks sen vois vaan jättää yksin. En jaksa vieraita jouluna". Se on outoa, surullista ja röyhkeän itsekästä.
 
puunomena
Hyvin kirjoitettu. Mutta epäilenpä että tämä viesti tullaan ohittamaan ihan kokonaan.
Keneltä siihen vastausta odotetaan. Tuoltako, joka tunnusti lähisukulaisensa alkkiksiksi, vai keneltä sitten? Ei ole ketjuun ilmaantunut yhtään nyhdämme-isovanhempiamme-mutta-emme-vietä-heidän-kanssaan-joulua-odotamme-silti-perintöä tai viemme-mummille-joulukukan-sillä-selvä-perintöä-odotellessa henkilöä. Onko se nyt sitten ihmekään, useimmiten kuitenkin sitä saa mitä tilaa.

Minä ainakin aion hoitaa tuon meidän isoäidin, niin kuin hänenkin äitiänsä kyllä hoidin, mutta raha ei kiinnosta. Eipä tuolle meidän isoäidille nyt vaan toisten apu vielä kelpaa ja ehkä liikaakin on vielä seuraa pidetty, kun ei ketään kunnioita. Mutta ei tässä mistään mummon kasvatuksesta ole kyse, vaan ihan oman elämäni kunnioittamisesta.

Tuli mieleen näinä syntyvyyden säännöstelyn ja velojen aikana, mitä mahdetaan kirjoittaa 60 vuoden päästä..? Silloin on ihan sama miten hyväsydäminen sitä on ollut. Tyhjästä on paha nyhjästä.
 
puunomena
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei siinä ole mitään surullista, jos suvussa kaikki haluavat olla omissa kodeissaan, mutta kun täällä on harvase päivä näitä aloituksia, joissa lasten mummu tai pappa eli palstalaisen vanhempi/appi/anoppi on jäämässä yksin jouluksi, ja sitten maristaan, että " onks se nyt iiihan pakko kutsua meille, eiks sen vois vaan jättää yksin. En jaksa vieraita jouluna". Se on outoa, surullista ja röyhkeän itsekästä.
okei. enpä oo seuraillut sitten aktiivisesti...
 
vieras,.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei siinä ole mitään surullista, jos suvussa kaikki haluavat olla omissa kodeissaan, mutta kun täällä on harvase päivä näitä aloituksia, joissa lasten mummu tai pappa eli palstalaisen vanhempi/appi/anoppi on jäämässä yksin jouluksi, ja sitten maristaan, että " onks se nyt iiihan pakko kutsua meille, eiks sen vois vaan jättää yksin. En jaksa vieraita jouluna". Se on outoa, surullista ja röyhkeän itsekästä.
Tästä juuri oli nyt kyse eikä mistään "mummo/pappa dokaa rankasti ympäri vuorokauden" -lässytyksistä.
 
"Milla"
Sellaisella, jolla on suvussa normaaleja ja kivoja ihmisiä, on helpompi otta heitä vieraakseen. Monen ihmisen vanhempien ei olisi koskaan pitänyt tehdä lapsia, vaan ovat laiminlyöneet, pahoinpidelleet tai hyväksikäyttäneet lapsiaan. Pitäisikö näidenkin lapsien kutsua sukuaan tai vanhempiaan kylään jouluksi? :(
 
justjooaivan
[QUOTE="Milla";30520460]Sellaisella, jolla on suvussa normaaleja ja kivoja ihmisiä, on helpompi otta heitä vieraakseen. Monen ihmisen vanhempien ei olisi koskaan pitänyt tehdä lapsia, vaan ovat laiminlyöneet, pahoinpidelleet tai hyväksikäyttäneet lapsiaan. Pitäisikö näidenkin lapsien kutsua sukuaan tai vanhempiaan kylään jouluksi? :([/QUOTE]

Juujuu. En ois halunnut syntyäkään, koska en ihan kybällä tuu toimeen lähisukulaisteni kanssa tällä hetkellä. Jep, just niin. Hienosti oivallettu.

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että elämä voi olla muutakin kuin idylliä. Ei siinä oo mitää pelättävää. Rakkaudettomuus on vaan itseltänsä pois, kyllä muut sitä elämää voi muustakin sitten rakentaa. Ei sentään kaikki kaltoinkohdellut itsaria tee??!!

Hyvä olisi, että jokainen kantaisi vastuun omista tekemisistä ja kunnioittaisi muita, niin ne läheiset ja kaukaisetkin sitten siitä hyötyy. Mullakin on alkoholisti-isä. Ei se niin mustavalkoista ole ja loppujen lopuksi, itse se tekonsa joutuu kantamaan. Mä en tajuu tätä tuomitsemista ja niinhän siinä sitten käy, että joku toinen, "hyvä ihminen" on sitten kertomassa, ettei mun olis pitänyt syntyä.. Ikäänkuin minä tai joku muu lapsi olisi se ongelma. Voihan sen vastuun tietty kuvitella kiertävänsä...
 
vieras*
Halutaan viettää joulu vain oman perheen kesken, johon ei mitenkään kuulu sisarukset, eikä omat vanhemmat vain mies, vaimo ja lapset. Ei muka jakseta vieraita. Itse muistan ainakin nuoruuden jouluna just lämmöllä siksi, että silloin nähtiin sukulaisia ja se on ehdottomasti joulussa parasta. Jouluaatto me tosin vietettiin vain oman perheen kesken, mutta joulupäivänä ja tapaninpäivänä sitten vierailtiin isovanhemmilla tai sitten tuli serkkuja meille joulupyhiksi kylään tai itse menin serkkujen luokse.
Itse suren sitä, että omilla lapsillani ei ole ainuttakaan serkkua, eikä niitä varmaan ikinä tulekaan. Meille tulee jouluaattona sisarukseni ja tätini miehen kanssa, ei tulisi mieleenkään viettää joulua pelkästään lasten kanssa, kun niin saa viettää muita iltoja vuodesta.
Mihin olet miehen suvun unohtanut?
 
Vier
Alkuperäinen kirjoittaja ömm;30520037:
Miksi vieraile pitäisi paikat olla tiptop kunnossa?
Samaa ihmettelen. Ja jostain käsittämättömästä syystä se on aina palstamamman tehtävä tämä vieraiden passaaminen ja niille siivoaminen, ei koskaan hänen miehensä. Ei tajua ei. Jos vierasta haittaa pieni sotku niin onpa outo vieras.
 
"paula"
Mun mielestä jouluna kuuluu tavata sukulaisia, jos nyt ollaan edes jonkinlaisissa väleissä. Sehän joulusta just tekeekin erityisen. Kaikkina muina juhlapäivinä ja vaikka vuoden jokaisena päivänä voi juhlia kavereiden kanssa. Ei tarkoita tietenkään että pitäisi päiväkausia viettää sukulaisten kanssa yhdessä.
Samaa mieltä tämän puheenvuoron kanssa teoriassa. Mitä jos käytännössä ei ole mahdollista tavata sukulaisia päiväseltään?
 
456
[QUOTE="Tonttu";30520252]Minusta on hyvin surullista että nykyaikana ei isovanhemmat kuulu perheeseen :(
Pahimmillaan ilmainen lastenhoito apu kyllä kelpaa mutta kun tulee joulu niin ei edes isovanhemmille kiitosta sen verran jotta kutsuttaisi heidät valmiiseen joulupöytään.
[/QUOTE]

Ei meillä nuo mummot ja papat ainakaan halua mennä minnekään muualle viettämään joulua. He ovat aika kangistuneet siihen perinteiseen joulunviettoon omassa kodissa omien perinneruokien kanssa jne. Ei ikinä että he olisivat tyytyväisiä jos me alettais painostamaan heitä meille syömään, koko ajatus on jotenkin absurdi.

Kun minä ja sisarukset oltiin nuorempia, ja asuttiin muualla mutta oltiin edelleen sinkkuja/löysässä suhteessa, niin joulu tuli vietettyä äidin ja isän luona, luonnollisesti. Nyt äiti on vain tyytyväinen kun ei ole meitä "kakaroita" passattavana. Hänellä on oma elämä, oma uusi mies, omat ystävät jne. Kyllä me joulukukat vaihdetaan ja kahvilla varmaan käydään, ehkä jopa yhdessä käydään isää moikkaamassa hautausmaalla. Mutta äidillä/mummolla on ihan sama oikeus viettää omaa jouluaan kuin meilläkin. Ei hän halua huutavia lapsia sinne rikkomaan rauhaa, ihan niin kuin mekään emme halua ylimääräisiä ihmisiä meille hankaloittamaan joulua. Ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Siinä vaiheessa kun oikeasti nuo vanhukset ovat niin huonossa kunnossa etteivät jouluna pärjää yksin, niin tietysti tilanne muuttuu, mutta vielä tällä hetkellä he ovat kyllä ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin. Ja saavat viettää joulunsa just niin kuin itse haluavat, ei niin kuin joku random palstamamma haluaa heidän tekevän...
 
yksi mielipide
Me vietimme kerran joulun siskon perheen luona niin, että mukana oli sisarukset perheineen, isovanhemmat, anoppeja ja appeja, serkkuja, setiä, tätejä. Oli niin hirveä aatto, sellaista teennäistä olemista ja hymyilyä, että kummasti sen jälkeen kaikilla on ollut "muita suunnitelmia" kun sisko on alkanut koko suvun joulusta taas puhumaan. Sisko oli googletellut ohjeita modernimpaan jouluun ja pöytä täynnä tuntemattomia hienosti aseteltuja väkerryksiä, joista oli maku kaukana. Jokaiselle omat paikkalaput pöydässä hienosti askarreltuna ja lähtiessä saatiin jotkut pikkupussukatkin, missä oli jotain hienoa teetä ja mitä lie muuta. Lasten lahjojen avaus oli ennalta määritelty show ja lähes jokaisen lahjan avattuaan oli muksujen pysähdyttävä hymyilemään kameralle. Kaikki lähtivät etuajassa pois, jonkun oli tarkoitus jäädä yöksi mutta muuttikin suunnitelmansa päivän edetessä ja lähti muualle. Lapset odottivat vain kotiinpääsyä ja rentoilua omassa porukassa, otti niillekin koville kun aikuiset keskittyy toisiinsa ja toiset lapset niin eri ikäisiä ettei oikein juttua irronnut. Sen kilpahuudon jälkeen kotona lapset nautti, kun sai olla perheensä kanssa, ei tarvinnut kilpailla huomiosta eikä olla koko suvun tuijotettavana vaan saivat rauhassa availla loppuja paketteja ja nauttia niistä lahjoistaan.

Mä miellän nämä "koko suvun" joulunvietot juuri tämmöiseksi, esittämistä, edustamista ja kulissia. Ja nimenomaan sille omalle suvulle esittämistä. Ostetaan tietyt servetit ja tehdään tietyt ruuat joista kukaan ei pidä, näyttääkseen sukulaisille "jotain". Koti laitetaan kuntoon, ajatellen sukulaisia jotka tulee kylään. Muksut puetaan vaatteisiin, joihin ei todellakaan puettaisi jos se Hilma-täti ei tulisi jne.

Isovanhemmat viettää meillä joulun, sen enempää sukua emme luoksemme kaipaa emmekä itse lähde enää aikatauluttamaan joulua kenenkään luona kyläilyillä.
 
Pin
Ja yksin on jäämässä jouluksi nyt mitä ilmeisimmin minun mummi, tätini, rakas ystäväni ja äitini. Kyllä se surettaa, ihan puristavalta tuntuu, mutta on sen verran iso vesi tuossa välissä, että ei voi mitään. Ensi jouluna kutsun sitten meille kotiin koko lauman.
 
"akka"
Mä en vietä minkäänlaista joulua. Ei ainuttakaan koristetta, ei jouluverhoja, ei yhtään mitään. Äijä ei halua jouluksi mitään muuta kuin jouluruuat, itse osti kinkun ja itse sen myös laittaa. Laatikot ostan valmiina koska itse tykkään niistä mutta koska toinen ei anna mitään laittaa eikä mitään arvosta, tyydytään saarioisten valmislaatikoihin. Tänä vuonna ainoa alaikäinen muksuni viettää joulun isällään joten ei tarvi tikkua ristiin laittaa.
 

Yhteistyössä