jos yrittäjän puoliso jää työttömäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinkku

Vieras
Auttakaa kun en ymmärrä..

Määräaikainen työsuhteeni tulee päättymään syyskuussa:( Puolisoni on yrittäjä. Miten työkkäri toteaa sen olenko oikeutettu saamaan liiton rahaa? Millä perusteilla yrittäjän puoliso voi saada korvausta ja millä perusteilla jää ilman korvausta?

Kiitos jos osaatte valaista?

Sulle tehdään työkkärissä kysely puolison yritystoiminnasta ja siihen tulee täytettäväksi liite. Sen pohjalta asia käsitellään. Ja vaikuttavia asioita on mm. omistatko yrityksen osakkeita (jos OY ), ootko työskennellyt yrityksessä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todennäköisesti sun täytyy tehdä työkkäriin selvitys että et työllisty puolison yrityksessä. Ei mun ainakaan muuta tarvinnu..

Mutta älä koskaan erehdy käymään miehesi firmassa tai vastaamaan siellä puhelimeen. Siihen voi loppua ansiosidonnainen kateellisen naapurin toimesta.

Eli jos en omista mieheni yrityksen osakkeita, ja jos en ole koskaan ollut hänellä töissä, minulla voisi olla toiveita saada liiton rahaa :) ?

Lähinnä mietiskelen, että toivottavasti en ole turhaan maksanut liitonmaksuja, jos en pääsekään nauttimaan niistä.

Kannattaa muistaa ettei ne työkkärinvirkailijat tee sitten sitä päätöstä vaan työvoimatoimikunta, jossa edustajia niin työnantaja- kuin työntekijäpuolelta.

Mä selvittelin tuota pari viikkoa sitten. Meillä on yritysmuotona ky, firma ollut olemassa noin 20 vuotta ja itse olen ollut viimeiset 12 vuotta kokoaikaisena työntekijänä muualla palkkatöissä. Työkkärissä katsotaan (lisäselvitysten jälkeen) että en työllisty yrityksessä. Ja vaikka olisi tiukka tulkinta, työllistyn korkeintaa sivutoimisesti eli olen oikeutettu päivärahaan. Se ei vakiuta asiaan saako korvausta tai olisiko firmalla rahaa maksaa, katsotaan vaan että työllistyykö henkilö vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinkku:
Eli jos en omista mieheni yrityksen osakkeita, ja jos en ole koskaan ollut hänellä töissä, minulla voisi olla toiveita saada liiton rahaa :) ?

Lähinnä mietiskelen, että toivottavasti en ole turhaan maksanut liitonmaksuja, jos en pääsekään nauttimaan niistä.

Lisäys, just tän takia mäkin asiaa selvittelin. =)

joo tuo on totta , jos vaikka pölyt pyyhit miehesi työpöydältä,olet itsekkin yrittäjä.

No ei se nyt ihan noinkaan mee.. Eikös se oo niin et jos työllistyt vuoden (vai oliko se kahden vuoden) aikana puolivuotta puolison yrityksessä niin sit sut ktsotaan yrittäjäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Todennäköisesti sun täytyy tehdä työkkäriin selvitys että et työllisty puolison yrityksessä. Ei mun ainakaan muuta tarvinnu..

Mutta älä koskaan erehdy käymään miehesi firmassa tai vastaamaan siellä puhelimeen. Siihen voi loppua ansiosidonnainen kateellisen naapurin toimesta.

Jos voi osoittaa homman olevan sivutoimista, on oikeutettu pv-rahaan. Mutta tuki katkeaa tietty selvityksen ajaksi :(

Yhteistyössä