jos vauvasi olisi perätilassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toista odotellessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap kyselee sektiosta :
no kauan sitten sektiosta ollaan yleensä sairaalassa ? ekasta ns.normaalisynnytyksestä olin ite 4 päivää osastolla ja toivuin hyvin ja nopeesti.
jos on suunniteltu sektio, niin kauanko menee ennenku saa vauvan vierihoitoon sairaalas ?

Mä olin hätä sektion jälkeen sairaalassa kolme päivää. Vauvan sain vierihoitoon heti, kun menin osastolle, eli n. 2 tunnin ikäisenä

mä olin viikon yhteensä sä ti menin ke leikattiin ja ma pääsin pois. vauvan näin heti ku oli leikattu ja mies meni sitte vauvan ja kätilön mukaan ja ne tuli sitte heräämöön näyttään vauvaa ja sain imettää sielä ekaa kertaa :heart:

no kauan sitten sektiosta ollaan yleensä sairaalassa ? ekasta ns.normaalisynnytyksestä olin ite 4 päivää osastolla ja toivuin hyvin ja nopeesti.
jos on suunniteltu sektio, niin kauanko menee ennenku saa vauvan vierihoitoon sairaalas ?

Riippuu paljon sairaaloiden käytännöistä ja omasta kunnostasi.

Meillä kakkonen syntyi suunnitellulla sektiolla ja olin sairaalassa 2 yötä. Vauva vierihoidossa alusta asti, ei viety hetkeksikään pois silmieni alta.

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja oli vähän ongelmia alkuun. Sairaalassa oltiin kolme yötä ja vauvasta jouduin olemaan erossa ehkä 20 min, sen aikaa minkä heräämössä ollessani mies ja kätilö mittailivat ja putsasivat vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Riippuen vauvan koosta ja onko ensisynnytys.

no jos lääkäri arvioinut vauvan kooksi 3500g ja ei ole eka synnytys niin ??

Todennäköisesti synnyttäisin, jos näin on suositeltu. Itselläni ollut perätila vauva, mutta painoa oli 4,5kg, joten leikattiin.
Tosin noi painoarviot voi heitellä paljonkin, mulla painoarvio oli 3,8kg, mutta synnytystä ei edes harkittu...onneksi, koska paino oli kuitenkin noin paljon enemmän...

te jotka ootte sit valinneet alasynnytyksen niin mitä riskejä kerrottiin suurimpina ?? oliko ite synnytys jotenkin kovinkin erilainen kuin ns. normaali ? sattuiko enemmän / vähemmän ? jne ?

Alkuperäinen kirjoittaja sektion :
Sektion ottaisin koska siinä aina omat riskinsä ja saattaa jokatapauksessa joutua leikkuriin vaikka valitsis alatiesynnytyksen

eikö sektiossa - suunnitellussakin - ole aina suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksessä ?

Riskejä ei kerrottu kummastakaan vaihtoehdosta. itse ne sai etsiä ja lukea.

Synnytys oli... Avcautumisvaihe hitaampi (osin kyllä kai johtui siitä että olin ensisynnyttäjä ), ponnistuslupaa sai odottaa kauemmin mutta itse ponnistus olikin sitten helppo.

Episiotomia tehtiin, jalat olivat telineillä ja lääkäri mukana koko loppuvaiheen ajan.

Minusta se oli helppo, sen koettuani en edes harkitsisi sektiota vaihtoehtona.

Mutta... epiduraalia en perätilasynnytyksen yhteyteen (enkä kyllä muutenkaan) suostuisi ottamaan. Kun se kerran helposti heikentää supistuksia ja perätilasynnytyksessä niin ei saisi käydä vaan vauvan olisi oikeasti synnyttävä...

Sitä siis ei yritetä (kuten hirmumoni sanoo) vaan sitten synnytetään!

Jos asenteesi on epävarma, valitse sektio.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
alatiesynnytys jos vain mahdollista! Hirvittäisi olla niin kauan sairaalassa kun sektion jälkeen pitää olla.

Ei sektion jälkeen tarvitse sen kauempaa sairaalassa olla, joten tuo nyt oli älyttömin perustelu ikinä! Ei sieltä samana päivänä kotiin pääse, mutta harvempi nyt muutenkaan lähtisi.

Minä olin ekasta hätäsektiosta sairaalassa 4 päivää, vauvan takia,, joka oli teholla, muutoin olisin päässyt jo aiemmin.
Suunnitellusta sektiosta 2 päivää, eli pääsin heti kotiin kun vauva oli kunnossa.
Ja vauvan saa heti viereensä, siis heräämöön jo, ainakin tyksissä. Esikoista en saanut kun vasta herättyäni ja sitten hän menikin aika pikaisesti sinne teholle.
Molemmista olen toipunut erittäin nopeasti eikä ole ollut mitään ongelmia.

Minä en saanut edes valita siinä vaiheessa kun vauvan todettiin olevan yli neljä kiloinen ja perätilassa. Lantiostani ei otettu rtg-kuvia vaan se kopeloitiin käsituntumalla ahtaaksi. Lääkäri sanoi että suunniteltu sektio tulee olemaan synnytystapani.

Kuopuksen aikoihin pelkäsin joutuvani taas sektioon. Synnäri oli tällä kertaa eri kuin esikoisen aikaan ja täällä sitten otettiin lantiosta rtg-kuvat. Lantioni on ihan normaali, jopa tilavaksi kehuivat. Kuopus kääntyi onneksi kohdussa ja syntyi sitten ihan helposti.

Jos vielä raskaantuisin, vaavi olisi perätilassa ja arvioitu alle neljä kiloiseksi, niin yrittäisin synnyttää sen alakautta.

mä valitsin tuossa tilanteessa sektion, onneksi valitsin sillä leikkauksessa lääkärit totesivat että ONNEKSI leikattiin. istukka oli kokonaan kalvokiinnitteinen ja napanuora kaulan ympäri. perätila taisi olla onni meillä, koska kalvokiinnitteinen istukka ei todennäköisesti olisi kestänyt normaalia synnytystä alakauttakaan. istukka oli muuten epämuodostunut.

itse suosittelen sektiota, itellä sektio vuonna2000. lääkäri sanoi että kullä se alateitse mahtuu mutta itse sanoin että en synnytä alateitse kun on perä tilassa. ja lääkäri inntti vastaan ja sanoi että kuvataan lantio, mutta alateitse synnytät. minä siihen että kuvataan vaan mutta sektion haluan ja sen myös otan. lantio kuvattiin ja kun tulokset tuli, niin sama lääkäri oli mikä oli alatiesynnytyksen kannalla. oli lääkäri vähän nolona ja pyyteli anteeksi kun kuvissa selvisi että vauva olisi jäänyt päästä kiinni jos olisin alakuatta synnyttänyt. sektion sain ja eikä ollut kauhea. itse olin sektion jälkeen 5päivää sairaalassa, ja vauvan saa heti vieri hoitoon mutta aluksi ei saa nostaa itse viereen.

alatie synnytys.
tokan aikana oli tilanne se et tyttö pyöri pt-rt-pt-rt.
ajattelin näin et alatie synnytystä kokeilen ja oonhan sairaalas jos jokin menee pieleen.
tyttö kumminki syntyi rt joten en päässy kokeilemaan.
itse olen syntyny pt joten oma äiti vain sanoi et anna mennä.
kaveri jolle on tehty 2 sektiota pt vuoksi taas "painosti" sektioon.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma84:
alatie synnytys.
tokan aikana oli tilanne se et tyttö pyöri pt-rt-pt-rt.
ajattelin näin et alatie synnytystä kokeilen ja oonhan sairaalas jos jokin menee pieleen.
tyttö kumminki syntyi rt joten en päässy kokeilemaan.
itse olen syntyny pt joten oma äiti vain sanoi et anna mennä.
kaveri jolle on tehty 2 sektiota pt vuoksi taas "painosti" sektioon.

Sait itse valita? Mun kaveri sai perätilassa vauvan ja sano että kaikki meni tosi hyvin, ei ollu edes vaikeempi kuin hänen toinen "normaali synnytys"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sektion :
Sektion ottaisin koska siinä aina omat riskinsä ja saattaa jokatapauksessa joutua leikkuriin vaikka valitsis alatiesynnytyksen

eikö sektiossa - suunnitellussakin - ole aina suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksessä ?

Ei ole perätilasynnytyksessä, vaan nimenomaan toisinpäin.

Mulla leikattiin perätilavauva, vaikka oli pienikokoinen. Istui jalat koukussa, eikä sitten laskeutunutkaan synnytyskanavaan vaikka synnytys ehti käynnistyä ja oli miltei auki sairaalaan päästyäni.
Kuopuksen kanssa oli taas perätila, ja silloin kyselinkin tarkemmin perätilasynnytyksestä. Kaikkien ehtojen pitää täyttyä, että äidillä on mahdollista edes valita alatiesynnytystä. Tutkitaan lantion koko, vauvan painoarvio, asento, lapsiveden määrä tms. Ja jos yksikään ehto ei täyty suositellaan sektiota ennemmin. Näin mua infottiin siis tänä kesänä K-Sks:ssa. En tiedä sit muista sairaaloista..

*muoks* Kuopus saatiin lopulta käännettyä ulkokäännöksellä oikeinpäin ja syntyikin normaalisti.

Yhteistyössä