Jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt ja lapsivedet menneet, niin oletteko menneet ambulanssilla synnärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tällaiset ohjeet sain neuvolasta ja yllätyin.. Perätila vauvasta oli aikanaan samat ohjeet, mutten tiennyt, että raivotarjonnassakin pitää näin toima, jos ei vauva ole kunnolla kiinnittynyt.. Mistä edes tiedän, milloin vauva on kunnolla kiinnittynyt??

ohjeet on ilmeisesti muuttunut, kun tyttö syntyi 6 vuotta sitten niin sairaalasta neuvoivat tulemaan taksilla vaikka vedet oli menny ja matkaa sairaalaan reilusti yli 100 km.

4v sitten omalla mentiin. kyselin tuota lääkäriltä, niin sanoivat että siinä tapauksessa raivotarjonnassa olevakin menee ambulanssilla että viikkoja vähän. mutta melkoisen vaihtelevia ohjeitahan sitä saa.

Itse olen kuullut, että makuuasennossa pitää olla vesien menon jälkeen. Eli silloin se melkein on se ambulanssi.

Mulle sanottiin, että jos lapsi on kiinnittynyt ja vedet menee, niin pää estää napanuoran ulos luiskahtamisen, mutta jos ei ole kiinniittynyt, niin sitten makuuasennossa ambulanssilla. Mutta tuo nyt mietityttää, että mistä tietää vauvan kiinnittyneen...

En!
Neuvolasta annettiin kyllä sellaiset ohjeet, mutta kun soitin synnärilleni, niin pyysivät tulemaan pian, mutta ihan miehen kyyditsemänä ja mahdollisimman makaavassa asennossa. Synnärillä sitten makuuttivat sen ajan, että lapsi kiinnittyi, mikä tapahtuikin nopeasti.

Mulle sanottiin, että jos lapsi on kiinnittynyt ja vedet menee, niin pää estää napanuoran ulos luiskahtamisen, mutta jos ei ole kiinniittynyt, niin sitten makuuasennossa ambulanssilla. Mutta tuo nyt mietityttää, että mistä tietää vauvan kiinnittyneen...

Yleensä toteavat sen neuvolassa perus käynnillä. Ja jos sitten edellisen käynnin yhteydessä on todettu, että ei ole kiinnittynyt ja vedet sitten menee tuon tiedon ollessa vielä se viimeisin niin sitten soitat synnärille ja pyydät neuvoa :)

mistähän sen muka tietää onko kiinnittynyt..
Täällä on ohjeena että 2 tunnin kuluessa vesien menosta synnärille. Eikä tosiaan tarvitse ambulanssilla tai makuullaan...

[QUOTE="höh";23613749]mistähän sen muka tietää onko kiinnittynyt..
Täällä on ohjeena että 2 tunnin kuluessa vesien menosta synnärille. Eikä tosiaan tarvitse ambulanssilla tai makuullaan...[/QUOTE]

:)
Sen tietää neuvolan hoitaja ja myöskin neuvolan lääkäri, kun tunnustelevat aivan häpyluun kohdilta vauvan päätä, jos se ei hievahdakkaan, kun yrittävät liikutella ja muljutella on vauva kiinnittynyt. :)

Vauva kiinnittyy ihan loppuvaiheessa raskautta, joillakin aiemmin, joillakin myöhemmin (ei välttämättä ollenkaan ennen synnytystä, kuten ketjusta käy ilmi). Vauvan pää siis kiinnittyy äidin lantioon synnytystä varten. Tämän toteaa siis yleensä neuvolan terkka, joissakin tapauksissa lääkäri.

Myös kohdunsuuntilanteen selvittää lääkäri (tai joskus terkka, mikäli on saanut siihen koulutuksen) ihan loppuvaiheessa raskautta. EI tarvitse asiaa itse selvittää, eikä miehenkään, ja parempikin kun ei.

Jos vedet menee, niin soitatte synnytyssairaalaan ja kerrottu tilanteen edellisen tutkimuksen eli tietämyksenne mukaan. Sieltä annetaan ohjeet, tilatako ambulanssi vai tullakko omalla autolla. Ohjeet vaihtelevat sairaalan (ja sairaalamatkan) mukaan...

Täällä ei ainakaan tarvitse mennä makuultaan ja matkaa on synnärille vajaa 50km. Mulla molemmat vauvat eivät ole kiinnittyneet ja ekasta meni kotona vedet, eikä mulle mitään oltu sanottu, että makuuasennossa pitäisi mennä, ihan omalla autolla mentiin ja istuma-asennossa olin. Kun päästiin synnärille, niin olin 3cm auki.
Toisen kohdalla tuota kysyin, että miten on, että pitääkö mennä makuultaan kun vedet menee, niin sanottiin, että ei tarvitse, omalla kyydillä voi hyvin mennä.

[QUOTE="mellan";23613620]ohjeet on ilmeisesti muuttunut, kun tyttö syntyi 6 vuotta sitten niin sairaalasta neuvoivat tulemaan taksilla vaikka vedet oli menny ja matkaa sairaalaan reilusti yli 100 km.[/QUOTE]

Meillä taas neuvottiin tulemaan ambulanssilla, mikäli vauva ei ole kinnittynyt ja lapsivedet menee. Nämä neuvot saatiin kesällä 2004.

en muista mitä neuvottiin. vedet meni 35+5, soitin sairaalaan ja sanoivat, että voit alkaa tulla tänne. eivät kysyneet mitään eivätkä neuvoneet, että pitäisi olla makuuasennossa tms.

autolla siis menin. vauva ei ollut kiinnittynyt ja vettä tuli koko ajan lisää. olin osastolla vuorokauden, kävelin ja liikuskelin, kukaan ei sanonut, että olisi pitänyt pysyä makuulla. lapsi laskeutui vasta synnytyksessä, melkein tunnin kestäneessä ponnistusvaiheessa.

sairaala oli naistenklinikka.

Yhteistyössä