jos vanhemmat eroaa kirkosta voiko lapsi käydä rippikoulun..lapsi on siis kastettu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taavin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mikä on protuleiri..en ole kuullukaan.itse aikanaan en voinut kuulemma käydä ku ois maksanu ei kirkkoon kuuluvalle niin paljon..ja ajattelin lapsen kannalta, et saa minun puolesta sen käydä jos haluaa..pakko ei ole tietenkään, mut valtaosa luokasta kuitenkin sen käy niin siksi mietin et ei sit pety..ja jos se ei käy niin voin hyvissä ajoin jo alkaa puhuu et ei voi käydä sitä

Alkuperäinen kirjoittaja taavin äiti:
mikä on protuleiri..en ole kuullukaan.itse aikanaan en voinut kuulemma käydä ku ois maksanu ei kirkkoon kuuluvalle niin paljon..ja ajattelin lapsen kannalta, et saa minun puolesta sen käydä jos haluaa..pakko ei ole tietenkään, mut valtaosa luokasta kuitenkin sen käy niin siksi mietin et ei sit pety..ja jos se ei käy niin voin hyvissä ajoin jo alkaa puhuu et ei voi käydä sitä

Prometheus-leiri, uskonnottomille etupäässä tarkoitettu.

Se muuten ei ole mikään itsestäänselvä asia että nuori edes haluaa mennä rippikouluun tai osallistua esimerkiksi uskonnonopetukseen, vaikka suurin osa luokasta niin tekisikin.

ahaa eli minua on huijattu :-) porukat ei ole halunnut et käyn sen..no en mielestäni kyllä ole mitään menettäny vaikka en sitä käynytkään..toi protuleiri kuulostaa kyllä tosi mahtavalle.

Minä kävin rippikoulun vaikken ollut koskaan kirkkoon kuulunutkaan. Konfirmaatioon ei olisi ollut pakko mennä, mutta omasta tahdostani minut kastettiin juuri ennen konfirmaatiota, ja pääsin osallistumaan konfirmaatioon.

ahaa eli minua on huijattu :-) porukat ei ole halunnut et käyn sen..no en mielestäni kyllä ole mitään menettäny vaikka en sitä käynytkään..toi protuleiri kuulostaa kyllä tosi mahtavalle.

No, kai se sitä on. Itse en kyllä tiedä, miksi pitäisi mennä jollekin muulle leirille siksi että rippileiri ei sovi maailmankuvaan. Miksi ei voi vain jättää menemättä... mutta siis protuleiri on hyvä vaihtoehto riparille jos jonnekin leirille tahtoo mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos perhe eroaa kirjosta, voisi olettaa että he eivät ole uskossa. Miks isiis uskonnottoman perheen lapsi menisi rippikouluun?

no minä olen ollut uskonnon tunneilla ekaluokasta lähtien vaikka en kirkkoon kuulunutkaan lapsena..liityin siihen vasta myöhemmin, halusin kirkkohäät ja ristiäiset jne.. et jos lapseni haluaa olla uskonnontunneilla en sitä kiellä

Jos perhe eroaa kirjosta, voisi olettaa että he eivät ole uskossa. Miks isiis uskonnottoman perheen lapsi menisi rippikouluun?

no minä olen ollut uskonnon tunneilla ekaluokasta lähtien vaikka en kirkkoon kuulunutkaan lapsena..liityin siihen vasta myöhemmin, halusin kirkkohäät ja ristiäiset jne.. et jos lapseni haluaa olla uskonnontunneilla en sitä kiellä

Mutta onhan mahdollista että lapsesta kasvaa ateisti ja ateisti harvemmin haluaa kirkkohäitä tai ristiäisiä lapselleen tai edes istua uskonnontunnilla kuuntelemassa kun tarinoita väitetään tosiasioiksi

Meillä lapset saavat itse sitten aikanaan päättää, menevätkö rippileirille. Esikoinen on nyt parin päivän päästä lähdössä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aatami:
kirkosta eroaminen mielessä.

alle 12v. eroaa automaattisesti kirkosta huoltajansa mukana. rippikouluiässä lapsi voi käydä rippikoulun mutta tämä edellyttää kirkkoon liittymistä.

? ja mie laitoin muistaakseni jonkun ruksin kohtaan et vain mie eroon kirkosta, ei lapset. ja esikko on uskontotunneilla ihan normisti käyny.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Niin ja rippileirin hinta oli sama kirkkoonkuuluvalle kuin kuulumattomallekin.

meillä on kirkkoon kuulumattomille leirin hinta puolitoista kertainen kirkkoon kuuluvien hinnasta..eli kun Sällin leiri maksaa 130? niin kirkkoon kuulumattomalle se on 195?

Mutta onhan mahdollista että lapsesta kasvaa ateisti ja ateisti harvemmin haluaa kirkkohäitä tai ristiäisiä lapselleen tai edes istua uskonnontunnilla kuuntelemassa kun tarinoita väitetään tosiasioiksi

jep..tästä syystä saa sen sitten itse päättää kuhan ymmärtää asioita..veljeni päätti yläasteella et ei mene uskonnon tunneille ja kävi et:n.

Jäsenyys ja eroaminen

Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.

Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12-14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15-17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.

Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.

Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.

Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Meillä lapset saavat itse sitten aikanaan päättää, menevätkö rippileirille. Esikoinen on nyt parin päivän päästä lähdössä. =)

Niin, mun mielestä on kyllä aika outoa, jos vanhempien mielipiteen mukaan määritellään myös (isomman) lapsen mielipide tässä asiassa. Eiköhän usko ole ihan jokaisen ihmisen oma asia, eikä mene ns. perhekohtaisesti? :o

Yhteistyössä