Jos työnantaja on henkivakuuttanut työntekijänsä ja tämä kuolee, niin millä perusteilla korvaus voidaan evätä?

• Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
järkyttynyt
[QUOTE="vieras";28359898]Noh.....työnantajan vakutuushan ei koske vapaa-aikaa.[/QUOTE]

Kyllä se vaan koskee. Arvaa olenko googlettanut asiaa. On voimassa työ- ja vapaa-ajalla ja maksetaan kuolinsyystä riippumatta. :O

Voisin kuvitella, että mikäli kuolema on tapahtunut "poikkeuksellisissa olosuhteissa" eli esim. laskuvarjohypyn tai muun extremelajin seurauksena tai oman käden kautta, mitkä on rajattu pois myös vapaa-ajan tapaturmavakuutuksista ja henkivakuutuksista niin korvaus voidaan jättää maksamatta. Varmaksi en sano, tämä on mutu-tietoa.

..
sitähän ei tiedä kenet työnantaja on nimennyt henkivakuutuskorvauksen edunsaajaksi. ei sitä summaa välttämättä omaisille makseta, se saattaa mennä työnantajalle. Vakuutusehdoissa saattaa myös olla rajoituksia korvauksen maksamiselle. Googlesta saat varmasti yleistä tietoa, mutta et juuri tästä sopimuksesta.

"vieras"
Niin, mehän ei tiedetä mitään kyseisestä tapauksesta. Voi olla esim. että kuolleella on ollut jokin perussairaus jo ennen vakuutuksen ottamista, mikä rajaa vakuutuksen voimassaolon tässä tapauksessa. Vakuutusyhtiöltähän noita perusteita pitää kysellä. Mutta jo eväävät korvauksen, ei sitä helpolla muuksi muuteta. Valitusoikeus on, mutta jaksaako sitä surun keskellä, etenkin kun voi olla, että tulos on yhä sama.

"Neiti"
Kyllä työnantajalla on lain vaatima pakollinen vakuutus, joka korvaa kuolleelle henkilön puolisolle ja alaikäisille lapsille (en muista ikärajaa) rahaa kuolemantapauksessa. Vakuutus on voimassa kolme vuotta työsuhteen päättymisen jälkeenkin. Kyllä summissa puhutaan kymmenistä tuhansista, itse käsittelin yhtä valitettavaa tapausta työpaikallamme.

xsxx
Vakuutusyhtiöstä riippuen henkivakuutuksen korvaus voidaan evätä tietyin peruistein. Useinmiten kai silloin on kysymys siittä että kuolema on tahalllisesti (itse)aiheutettu.

"Neiti"
Ja tosiaan vakuutus kattaa myös vapaa-ajan!! Itsemurhatapauksessa tms. korvaus voitaneen evätä, en ole ehtoja lukenut niin tarkkaan, löytyvät kuitenkin varmaan netistä. Katso esim. googlella ryhmähenkivakuutus. Jos vakuutetulle korvataan muusta vakuutuksesta, ei ryhmähenkivakuutuksesta varmaan korvata mitään (esim. liikennevakuutus).

Muutkin tässä ketjussa olevat voisivat hiukan googlettaa, ennen kuin alkavat "neuvoa".

Saraldo
[QUOTE="Neiti";28360037]Kyllä työnantajalla on lain vaatima pakollinen vakuutus, joka korvaa kuolleelle henkilön puolisolle ja alaikäisille lapsille (en muista ikärajaa) rahaa kuolemantapauksessa. Vakuutus on voimassa kolme vuotta työsuhteen päättymisen jälkeenkin. Kyllä summissa puhutaan kymmenistä tuhansista, itse käsittelin yhtä valitettavaa tapausta työpaikallamme.[/QUOTE]

Oisko sulla mitään faktaa siihen, että laki vaatii työnantajaa ottamaan henkivakuutuksen työntekijälleen? Mun on nimittäin vähän vaike uskoa sitä. Koska silloinhan kaikilla työsäkäyvillä ihmisillä pitäisi olla henkivakuutus eikä näin kyllä varmaankaan ole. Mun työnantajalla on noin 7000 työntekijää enkä ole ainakaan koskaan kuullut, että kellään meistä olisi henkivakuutusta. Tapaturmavakuutus kylläkin, joka kattaa työajan ja työmatkat, muttei muuta.

"Höh"
Eri vakuutuksissa on eri ehdot, eli pitää lukea. Itse menetin läheisen, jolla oli yksityinen sairasvakuutus. Vakuutuksessa oli korvaus kuoleman varalle, mutta kävi ilmi, että se korvasi vain tapaturmaisen kuoleman. Kun kyse oli nuoren ihmisen yllättävästä sairaskohtauksesta ei saatu mitään.

"näin meillä"
Kyllä se ryhmähenkivakuutus mun käsityksen mukaan on ihan pakollinen. Tai silloin kun puoliso kuoli, niin eipä meille ainakaan sanottu, että riippuu työnantajasta, käskettiin vain hakea. Ja tosiaan sillä kuolintavalla ei ole muuten merkitystä, mutta tuo itsemurha on sielläkin suljettu vakuutuksen ulkopuolelle.

Eikä tosiaan ollut kyse mistään kymmenistä tuhansista, taisi olla jotakin 4000-5000 euroa. Tästä kyllä jo jokunen vuosi aikaa, mutta tuskinpa ovat noin paljoa kasvaneet.

"Neiti"
Netissä on luettavissa ehtoja ja työpaikalla täytyy lain mukaan olla esillä vakuutustiedot. Ei muuta kun ilmoitustauluja lukemaan tai intrasta etsimään tietoa vakuutuksesta ja sen ehdoista.

järkyttynyt
Kiitos teille. Sen mitä mä ymmärsin, niin rahaa olisi tulossa noin 26 000 euroa. En kylläkään tiedä oonko ymmärtänyt kaikki ihan oikein. Mutta googlettanut olen ja käynyt vakuutusyhtiön sivuilla tavaamassa ehtoja.
Edelleen järkyttynyt.

"sasa"
Oisko sulla mitään faktaa siihen, että laki vaatii työnantajaa ottamaan henkivakuutuksen työntekijälleen? Mun on nimittäin vähän vaike uskoa sitä. Koska silloinhan kaikilla työsäkäyvillä ihmisillä pitäisi olla henkivakuutus eikä näin kyllä varmaankaan ole. Mun työnantajalla on noin 7000 työntekijää enkä ole ainakaan koskaan kuullut, että kellään meistä olisi henkivakuutusta. Tapaturmavakuutus kylläkin, joka kattaa työajan ja työmatkat, muttei muuta.
Ryhmähenkivakuutus on pakollinen. Sovittu työmarkkinajärjestöissä.

Yhteistyössä