Jos tulee yöllä lähtö synnyttämään, soitanko ambulanssin vai minkä? :o

• Viestiketjun aloittaja yllätyslähtö
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, lapset voi mennä samalle paikkakunnalle jossa sairaala on, omaan mummolaansa. Siinä ei ole ongelmaa. Naapurillekin ehkä hätätapauksessa. Mut näin mun mieskin sanoi että ambulanssiin vain ja sairaalaan, lapset mahtuu sinne ja sairaalasta sitten mun vanhemmat hakis lapset.
Haa, pohdinkin tuota juuri (ja poistin viestin tämän luettuani) :)

Ottaako ambulanssi lapset? Onko niillä sellaiseen tiloja?
mun käsittääkseni ei ole, eikä ota. mä oon muutaman kerran ollut lanssin kyydissä omaisena mukana, ja aina sinne koppiin on mennyt vaan toinen ensihoitaja ja mut on laitettu sinne etupenkille.

lisäksi mietin että kuka niitä lapsia siellä sairaalassa kattoo jos äiskä joutuu suorilta saliin ponnistamaan. jos on tullut se hätätilanne.

vieras
ei ambulanssi mikään automaattinen synnytyskyyti ole jota voi noin vain suunnitella etukäteen. se on hätätilanteita varten ja joku voi kuolla sinä aikana kun sinua ja lapsiasi kuskataan sairaalaan makoileen ja odotteleen synnytystä eikä ambulanssi pääse paikalle.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
No, lapset voi mennä samalle paikkakunnalle jossa sairaala on, omaan mummolaansa. Siinä ei ole ongelmaa. Naapurillekin ehkä hätätapauksessa. Mut näin mun mieskin sanoi että ambulanssiin vain ja sairaalaan, lapset mahtuu sinne ja sairaalasta sitten mun vanhemmat hakis lapset.
Ei ambulanssia saa tilata ilman syytä ja ei se välttämättä ota kyytiinkään, jos et aivan sillä hetkellä synnytä. Lapsia tuskin otetaan ambulanssiin. Ihan liikenneturvallisuuden takia ja senkin takia, että siellä on kalliita laitteita ja se ei ole mikään taksi.
Ilman syytähän tässä ambulanssia ei todellakaan olla ottamassa. Mutta jos olo on kovin tuskainen niin en mä epäröi kyllä ambulanssia kutsua. Tietenkin jos näyttää siltä että aikaa on, mies voi vaikka tulla hakemaan. Uudelleensynnyttäjänä en tiedä miten menetellä, kun edellisestä lähdettiin ambulanssilla ja lujaa verenvuodon takia. Mutta jos tämä uusin meinaa tulla ns. normaalilla tavalla, että on kipeitä supistuksia eikä muuta häikkää, niin on uusi tilanne taas.

mie
juu eí lanssissa ole tiloja lapsille. minä myös omaisena ollut kyydissä, tosin takana kun lapsesta oli kyse. mutta siis ei sinne mahdu mitenkään, enkä usko että muutenkaan lanssilla lähtevät kuljettamaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei ambulanssi mikään automaattinen synnytyskyyti ole jota voi noin vain suunnitella etukäteen. se on hätätilanteita varten ja joku voi kuolla sinä aikana kun sinua ja lapsiasi kuskataan sairaalaan makoileen ja odotteleen synnytystä eikä ambulanssi pääse paikalle.
Ei tietenkään ole mikään automaattinen kyyti, mutta kai sitä nyt ambulanssia saa käyttää jos tuntee että on hätä? Vai noinko paljon täällä pelätään kutsua oikea apu paikalle. Ja kysymys ei siis ole mistään että "vähän supistelee" vaan tosi tilanteesta!

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Ei ambulanssia saa tilata ilman syytä ja ei se välttämättä ota kyytiinkään, jos et aivan sillä hetkellä synnytä. Lapsia tuskin otetaan ambulanssiin. Ihan liikenneturvallisuuden takia ja senkin takia, että siellä on kalliita laitteita ja se ei ole mikään taksi.
Ilman syytähän tässä ambulanssia ei todellakaan olla ottamassa. Mutta jos olo on kovin tuskainen niin en mä epäröi kyllä ambulanssia kutsua. Tietenkin jos näyttää siltä että aikaa on, mies voi vaikka tulla hakemaan. Uudelleensynnyttäjänä en tiedä miten menetellä, kun edellisestä lähdettiin ambulanssilla ja lujaa verenvuodon takia. Mutta jos tämä uusin meinaa tulla ns. normaalilla tavalla, että on kipeitä supistuksia eikä muuta häikkää, niin on uusi tilanne taas.
niin sulla on edellisellä kerralla ollut oikeesti hätä.
pelkkä tuskainen olo ( mikä varmasti on ) ei kyl riitä lanssin soittamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä asuisin lasten kanssa mummolassa ne vuorokaudet, jolloin mies on yövuorossa ja ilmeisesti siis niin kaukana tms ettei ehdi hätiin jos synnytys alkaa.
Tässä järkevä ratkaisu ongelmaan.

Lanssi ei todellakaan ole mikään taksi, joka soitetaan jos sattuu olemaan tuskaista kun lähdetään synnyttämään.. Nimittäin aika usein se on juuri sitä.

Lanssi on HÄTÄtapauksia varten.

esikko kun päätti 23.40 päättää että nyt vois alkaa tuleen niin taksilla huristeltiin sairaalaan.

tokassa aamu yön tunneilla mies kuskas mutta ei ehditty vanhempaa viemään mummolaan niin tyttö 2v8kk oli siellä päivystys polilla lääkärien kanssa synnytys oli kyllä nopea eli tytön ei tarvinnut vastaan otossa olla kun max 15min

miehen siskolle sanottu että jos lähtö tulee niin ambulanssilla jos ei mies kotona asuu korvessa mutta kuitenkin sairaalaan matkaa ehkä 50-60km

onko sulla ap sitten jotain erityistä raskaudessa tai jokin sairaus tms? ne voi olla niitä syitä, tai sitten just se että avautuminen alkaa tosi rajuna jne. Mulla alkoi ja koko tilanne meni aivan käsittämättömän nopeasti, mut ei kyllä käyny mielessäkään tilata ambulanssia. Toki matka oli varmasti lyhyempi kuin sulla, mut eiköhän me omalla autolla ois lähetty pitempääkin.

Kun ne ambulanssit on ihan tosissaan vaan hälytysajoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tietenkään ole mikään automaattinen kyyti, mutta kai sitä nyt ambulanssia saa käyttää jos tuntee että on hätä? Vai noinko paljon täällä pelätään kutsua oikea apu paikalle. Ja kysymys ei siis ole mistään että "vähän supistelee" vaan tosi tilanteesta!
ei sitä lanssia voi noin vaan tilata paikalle. Häke arvioi tarpeen ja laittaa lanssin jos laittaa. Tilaamalla sitä ei saa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Joo mut jos se tuskainen olo on sitä luokkaa että ei tiedä miten pian vauva sieltä alkaa tunkea pihalle?! Ekasta mulla meni lapsivedet, joten ei kokemusta supistelulla alkavasta synnytyksestä. Sitä en tiedä miten kauan kotona sitten uskaltaa kipeiden supistusten takia kärvistellä. Tietenkin jos vain tuntuu että aikaa on, pyydän muun kyydin.

näin täällä
mä soitin taksin, sairaalaan 120 km niin se kuski ihan paniikissa, että yli 5 v sitten vienyt synnyttäjää kun ambulanssi pitäisi tilata :) ja ajaahan noi paljon potilassiirtojakin, joissa ei mtn hätää...paaritaksi riittäisi vallan hyvin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
ei sitä lanssia voi noin vaan tilata paikalle. Häke arvioi tarpeen ja laittaa lanssin jos laittaa. Tilaamalla sitä ei saa.
No joo, EI tilaamalla kuten taksia mutta varmaan tajusit pointtini. Että hälyytyskeskukseen soitan, sehän on niiden asia sitten päättää tulevatko ambulanssilla hakemaan vai ei.

..
Joo mut jos se tuskainen olo on sitä luokkaa että ei tiedä miten pian vauva sieltä alkaa tunkea pihalle?! Ekasta mulla meni lapsivedet, joten ei kokemusta supistelulla alkavasta synnytyksestä. Sitä en tiedä miten kauan kotona sitten uskaltaa kipeiden supistusten takia kärvistellä. Tietenkin jos vain tuntuu että aikaa on, pyydän muun kyydin.
siis mikä siinä on ettet tajua, ettei ne edes lähetä sulle ambulanssia jos ei ole hätätilanne.

kyllä kaikki muutkin synnyttäjät on samoista asioista epävarmoja. Kun ei voi ennalta tietää mitä tuleman pitää! Sitten kun sulla ne supparit alkaa, otat niitä paperille ylös ja katot miten tihenee ja voimistuu. Synnärille voi aina soittaa ja kysyä, ja koska matkaa on enempi, ne todennäkösesti käskeekin lähteä tulemaan hyvissä ajoin.

vieras
Eikö mummo voisi tulle teille miehen yövuorojen ajaksi et vois jäädä lasten kanssa jos yöllä tulee sulla lähtö?
Ja ilmeisesti et asu lapissa missä on satoja kilsoja lähimmälle synnärille? =)

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
No joo, EI tilaamalla kuten taksia mutta varmaan tajusit pointtini. Että hälyytyskeskukseen soitan, sehän on niiden asia sitten päättää tulevatko ambulanssilla hakemaan vai ei.
jos se synnytys alkaa rajuna ja todella nopeasti, menee ehkä vedet ja paikat alkaa olla auki niin kyllä sä sen sitte tiiät. Ja niissä tapauksissa lanssin saa, kun ei oo enää turvallista matkustaa taksilla istuma-asennossa.

vieras
Taksiin voit ottaa lapset mukaan ilman mitään istuimia. Sun omalla vastuulla toki. Olo tulee varmasti olemaan tuskainen, samoin matka on tuskainen, mutta sen sä nyt varmaan jo etukäteekin ehkä tiesit? Mäkin tiesin jo paljon ennen ekaa raskautta. Kuten kaikki muutkin on sanonu, niin ambulanssin saat vaan oikeaan lääketieteellisesti määriteltävään hätätilanteeseen. Ja lastenhoito-ongelma ei ole sellainen.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
siis mikä siinä on ettet tajua, ettei ne edes lähetä sulle ambulanssia jos ei ole hätätilanne.
näin!

Yhteistyössä