Jos tulee yöllä lähtö synnyttämään, soitanko ambulanssin vai minkä? :o

• Viestiketjun aloittaja yllätyslähtö
  • Ensimmäinen viesti
Minun taas käskettiin tulla ambulanssilla, vaikka hävetti soittaa sitä ja ennemmin olisin menny taksilla :ashamed: En siis kokenut itse, että olis erityinen hätä, mutta synnytys käynnistyi vesien menolla kaksi vuorokautta ennen suunniteltua sektiota ja NKL:n ohje oli siis tuo.

Mutta jos olisin saanut valita, niin en ymmärrä, miksi joku mieluummin tilaisi ambulanssin. Olisihan se nyt lapsillekin luontevampi juttu lähteä taksilla, joka vois myös koukata siitä mummilan kautta. Soittaisit vaan taksiin hypättyä, että nyt lapset on kohta siinä oven takana.

Jos sulla on jotain syöksysynnytyksen vaaraa tai muuta, niin sittenhän sun on täältä turha kysyä neuvoa vaan saat ohjeet sieltä omalta synnäriltä. Tosi harvoin sinne sairaalaan niin kiire tulee, että se vauva siinä taksissa syntyy...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tuumailija:
mun ystäväpiiristä lähes kaikki ovat "tilanneet" lanssin viemään sairaalaan eikä sitä ole kyseenalaistettu..
Tätä mä vähän ihmettelenkin että eikö kukaan muka ambulanssilla lähde synnyttämään kun täällä suurin osa on sitä mieltä ettei ambulanssia missään nimessä kun se on vain hätätilanteita varten. Eiköhän se synnyttäminen taksissa tai autossa ole yhtä turvallista kuin kotona vessassa.
Juuei. Kyl se taksi oli varana ellei mies ois päässy viemään vaikkei synnäri vieressä olekaan. Neuvolassakin painottivat että ampparilla jos on hätätilanne ja päästävä sairaalaan välittömästi. Ei siksi että olo on tukala eikä halua lapsia taksilla kuskata.

En todellakaan jaksanut koko vääntöketjua lukea, mutta mä en nyt ymmärrä sitä että miksi ap juttelee koko ajan siitä että olo on niin ja niin kamala ja että kyllä siinä sitten lanssi tarvitaan.

Ymmärtääkseni kuitenkin yleensä synnytys käynnistyy joko vesien menoilla tai supistuksilla jotka napakoituvat. Eli ei se alta 2 sekunnin mitään kurkku auki-tappo meininkiä ole vaan kivut kasvavat hiljalleen. Tällöin kyllä siis ehtii ensin kuulostelemaan sitä omaa oloaan, soittamaan taksin ja lähtemään sillä sairaalaan.

Mä olin ensin 3 tuntia kotona supistusten kera, kunnes lähdin mieheni kyydillä sairaalaan, kun kakkonen tuli maailmaan. Eli mun on jotenkin todella vaikeaa ymmärtää miksi ap:n ykkösvaihtoehto on lanssi.
Tietenkin hätätilanne on aina asia erikseen, mutta jos heti lähtee näytille kun supistukset alkavat muistuttamaan vähänkään säännöllisiä synnytyssuppareita tai menee vedet, niin aika harvoin joudutaan tuolloin lanssia tilaamaan siitä syystä että synnyttäjä kokee tilanteen niin kamalaksi kipujen osalta jne.

Mäkin aion ensi kerralla lähteä vähän aiemmin sillä kyllä se matka sinne sairaalaan oli lähinnä helv*ttiä, kun olin odotellut kotona ehkä hippasen liian kauan. Toisaalta taas sairaalassakaan en kivunlievitystä vielä saanut sillä synnytys ei ollut vielä riittävästi edennyt. Eli käytännössä olisi ollut se ja sama olisinko ollut kotona vielä toisetkin 3 tuntia jos sitä kipua ajattelee.

Miten tästä näin pitkä ketju on voinut tulla? :eek: Pakko lukea kaikki. :D Mutta siis jos hirveästä olosta puhutaan, niin kun minä lähdin esikoisesta sairaalaan, niin koko matka oli kyllä sellasta kärsimystä ettei ole tottakaan. Mutta ei siinä kyllä ambulanssi olisi auttanut mitenkään, siellähän olisin sitten maannut paareilla vöissä, omassa autossa sai sentään vähän kankkua keikutettua jne.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
En todellakaan jaksanut koko vääntöketjua lukea, mutta mä en nyt ymmärrä sitä että miksi ap juttelee koko ajan siitä että olo on niin ja niin kamala ja että kyllä siinä sitten lanssi tarvitaan.

Ymmärtääkseni kuitenkin yleensä synnytys käynnistyy joko vesien menoilla tai supistuksilla jotka napakoituvat. Eli ei se alta 2 sekunnin mitään kurkku auki-tappo meininkiä ole vaan kivut kasvavat hiljalleen. Tällöin kyllä siis ehtii ensin kuulostelemaan sitä omaa oloaan, soittamaan taksin ja lähtemään sillä sairaalaan.

Mä olin ensin 3 tuntia kotona supistusten kera, kunnes lähdin mieheni kyydillä sairaalaan, kun kakkonen tuli maailmaan. Eli mun on jotenkin todella vaikeaa ymmärtää miksi ap:n ykkösvaihtoehto on lanssi.
Tietenkin hätätilanne on aina asia erikseen, mutta jos heti lähtee näytille kun supistukset alkavat muistuttamaan vähänkään säännöllisiä synnytyssuppareita tai menee vedet, niin aika harvoin joudutaan tuolloin lanssia tilaamaan siitä syystä että synnyttäjä kokee tilanteen niin kamalaksi kipujen osalta jne.

Mäkin aion ensi kerralla lähteä vähän aiemmin sillä kyllä se matka sinne sairaalaan oli lähinnä helv*ttiä, kun olin odotellut kotona ehkä hippasen liian kauan. Toisaalta taas sairaalassakaan en kivunlievitystä vielä saanut sillä synnytys ei ollut vielä riittävästi edennyt. Eli käytännössä olisi ollut se ja sama olisinko ollut kotona vielä toisetkin 3 tuntia jos sitä kipua ajattelee.
Peesailen.
Mäkään en kyllä koko ketjua jaksanut kahlata läpi.

Mä olin 120km päässä kotisairaalastani, kun synnytys alkoi. Supistukset alkoi klo 4 aamuyöllä, klo 7.30 lähdettiin ajamaan kootisairaalaa kohti.

Taksi on se ensimmäinen vaihtoehto. Jos tulee joku syöksysynnytys, niin sitten ambulanssia paikalle.

vieras
Miksei ap voi mennä synnytyksen käynnistyessä taksilla sinne paikkakunnalle missä on sairaala, sinne lapsien mummolaan odottelemaan, kunnes pitää lähtee sairaalaan.
Tai miksei naapuri voi kuskata, jos kerran on lapsenvahdiksi lupautunut.
Tai jos miehellä ei kovin usein ole yötöitä, niin menkää yöksi sinne mummolaan tai joku tulisi teille yöksi.

Kun ap ei suostu kertomaan matkaa synnärille, niin se taitaa olla tyyliin parikymmentä kilometriä.

huhhei
Mikä vatipää tämä ap on? :eek::eek::eek:

Matkan pituus = yksityisasia :LOL:

Me näköjään koetaan YKSITYISASIAT niin kovin erilaisiksi :D., Minulle yksityisasioitani ovat sairauteni ja esimerkiksi henkilötunnukseni loppuosa tai luottokortin nummero...Aplle sellainen on matka kotoota synnytysairaalaan :LOL:.

:eek: En mä tajua tota ap:n logiikkaa. :eek:

Jos mies on kotona ja synnytys käynnistyy= ehtii hyvin odotella rauhassa kotona ja lähteä omalla autolla sairaalaan.

Jos mies ei ole kotona ja synnytys käynnistyy=hätätilanne joka vaatii ambulanssin, taksilla ei voi missään nimessä mennä.

Matkan pituus on tietenkin oleellinen kysymys, esimerkiksi pohjoisessa, paikoissa, joissa matka synnytyssairaalaan voi olla satoja kilometreja, on yleinen käytäntö ottaa ambulanssikyyti sairaalaan, ja silloin lanssin kyytiin pyritään saamaan kätilö. Siellä noita lapsia myös syntyy ambulanssiin matkan varrella. Etelässä näille kuitenkin harvoin on tarvetta, kun synnytyssairaalaan on yleensä matkaa kuitenkin alle sen 100km. Suomessa syntyy vuosittain noin 60 000 vauvaa, sitä en tiedä kuinka moni näistä niin, että synnytys on alkanut supistuksilla tai veden menolla. Varmasti kuitenkin kymmeniä tuhansia. Jos jokaista noista kohdeltaisiin hätätilanteena, johon tarvitaan ambulanssi, niin muuhun ei meidän maassa ambulansseja edes riittäisi.

Paras neuvo näissä tilanteissa on soittaa omalle synnärille suoraan, siellä on hätäkeskustakin parempi tietotaito arvioida sitä, mikä on hätätilanne synnytyksen aikana, mikä taas ei. Väittäisin, että hyvin harvoin sieltä neuvotaan soittamaan ambulanssi.

Varmasti ap:lla tähän vaikuttaa nyt se, että edellisen synnytyksen dramaattisuuden vuoksi hän tuntee turvattomuutta öisin yksin ollessaan ja kokee siksi turvallisemmaksi vaihtoehdoksi ambulanssin silloin kun mies ei ole kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuopiossa:
Meillä on neuvolan ja sairaalaan ohjeistus, että kun lapsen pää ei ole kiinnittynyt mennään sairaalaan aina lanssilla, sen napanuoran luiskahtamisvaaran takia. Ei omalla autolla eikä taksilla. Ja neuvolan täti kertoo neuvolassa joka kerta mulle tämän saman jutun, kun vauva ei ole vielä kiinnittynyt.
tässä vois olla ideaa miks miehen sisko käsketään mennä lanssilla. vauva kun ei ole kiinnittynyt ja h hetki pian.

mutta ei ne VÄLTTÄMÄTTÄ siellä polillakaan kaikkea tiedä mulla ekassa alko säännölliset supistukset heti

tokassa alko samalla tavalla ne tuli heti 3-4min välein soitin äippäpolille jossa sanottiin että odota rauhassa kotona juo teetä ja käy suihkussa ja tuu aamulla jos siltä näyttä. no olin sit että ok 10min päästä soitin ja sanoin että ei tuu mitään me lähetään nyt tuleen. sairaalassa tutkimuspöydälle vedet lorahti ja kätilö kiidätettiin paikalle kun vauvan pää oli jo näkyvissä (kaikki tämä tunnin sisällä eka soitto,pakkaamiset,sairaalaan kömpiminen ym)

OpX
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mutta ei siinä kyllä ambulanssi olisi auttanut mitenkään, siellähän olisin sitten maannut paareilla vöissä, omassa autossa sai sentään vähän kankkua keikutettua jne.
Kukaanhan ei toki käske makaamaan paareilla vöissä ;) Kontalleen vaan jos paremmalta tuntuu! Tai vaikka kyljelleen sängylle, taikka istumaan siihen penkille sängyn viereen.
Kyllä musta ainakin mukavampaa ois pyöriä kunnon "punkalla" kun oman auton takapenkillä taikka etupenkillä köytettynä istuma-asentoon ;)

Varsinkin kun ambulanssissa tosiaan voi olla vaikkapa lämmitettäviä geelityynyjä jotka saa selälle/mahalle kipuja helpottamaan.

---

Ois kyllä hienoa kuulla pidemmän matkalaisten (n. tunnin tai sitä pidempien matkat) kertomuksia erityisesti ambulanssikyydityksistä, mutta vaikka niistä taksi tai omallakin autolla tehdyistä :)!

Mitä ootte tehneet oloa helpottaaksenne? Missä vaiheessa soittaneet ambulanssikyydin, taksin tai lähteneet sillä omalla?
Kaikki info jota voitte antaa, tulee varmasti auttamaan samojen asioiden kanssa painivia odottajia!

Täällä annetaan ohjeistukseksi ambulanssikyytiin mm. tuo pään kiinnittymättömyys vaikka viikkoja olisikin yli 37. Sillon on vaarana että vauvan pää nousee ja napanuora luiskahtaa kanavaan ensimmäisenä, jollon vauvan pään laskeutuessa se tietysti katkaisisi hapenkulkua.

Samoin vesien meno liian aikaisilla (alle 37) viikoilla ja ilman kiinnittymistä.

Myös n. 100km synnärille oikeuttaa ambulanssiin jos olo tuntuu tukalalta, eli on ooteltu kunnon supistuksiin saakka jotka tulee mukavan tiheesti.

Ei tulisi ainakaan itselle mieleen lähteä yhtään liian aikaisin! Enemmin tuollaisen matkan kulkee vain kerran, kuin että palaisi muutaman tunnin päästä takaisin kotiin ja kävisi saman "lähtöhelvetin" läpi toistamiseen.

Yhteistyössä