Jos tietäisitte missä etsintäkuulutettu ihminen mahdollisesti majailee, niin ilmoittaisitteko asiasta poliisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lumi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";25408724]Mikä se rikos on mistä et ilmoittaisi?[/QUOTE]

En osaa tarkkaan sanoa, kun en ole koskaan moiseen tilanteeseen kuulunut.
Mutta voin kuvitella etten ilmoittaisi sotilaskarkuria, talousoikeudenkäyntiä pakoilevaa tms. vaan olettaisin että itse ottaa yhteyttä poliisiin hoidettuaan ne asiat joita pakonsa aikana hoitaa aikoi.

[QUOTE="annab";25409067]Eikö se ole rikos jättää ilmoittamatta jos olinpaikan tietää?[/QUOTE]

Tuskin se haittaa niitä, jotka eivät rikoksista pakoilijoita ilmoita.

En osaa tarkkaan sanoa, kun en ole koskaan moiseen tilanteeseen kuulunut.
Mutta voin kuvitella etten ilmoittaisi sotilaskarkuria, talousoikeudenkäyntiä pakoilevaa tms. vaan olettaisin että itse ottaa yhteyttä poliisiin hoidettuaan ne asiat joita pakonsa aikana hoitaa aikoi.

Meinaatko, että sotilaskarkuri löytäisi pakomatkansa aikana munansa ja palaisi rintamalle? Tai talousrikollisen mieltä alkaisivat polttelemaan ne varastut rahat ja niillä ostetut kalliit jutut niin paljon, että menisi asemalle tunnustamaan syntinsä? Just joo.

[QUOTE="vieras";25409132]Vähän riippuu. Huumediilereistä tai murhamiehistä en varmaan uskaltais mennä vasikoimaan tai voi lähteä itseltä henki, jos vasikoinnista kiinni jää...[/QUOTE]

olen ilmoittanut näitäkinja hengissä olen edelleen, tosin aika moni tietää että jos jotain tekee niin itse saavat kärsiä myös=)

[QUOTE="vieras";25409382]Pappa Puukkomurhaaja saa jatkaa rauhassa harrastuksiaan, onhan hän sentään sukulainen!

Naapurin Pikku-Petristä sen sijaan ilmoitettiin poliisille kun pesispallo osui pelatessa ikkunaan![/QUOTE]

"Riippuu kuinka läheinen ihminen olis kyseessä ja mitä olis tehny."

Tahalleenko jätit huomioimatta viimeisen kohdan vai?
Mutta todellakin, joissain tapauksissa en edes harkitse ilmoittavani. Joskus on parempi suojata oma ja lapsensa elämä.

[QUOTE="vieras";25409306]Meinaatko, että sotilaskarkuri löytäisi pakomatkansa aikana munansa ja palaisi rintamalle? Tai talousrikollisen mieltä alkaisivat polttelemaan ne varastut rahat ja niillä ostetut kalliit jutut niin paljon, että menisi asemalle tunnustamaan syntinsä? Just joo.[/QUOTE]

Sitten ei menisi.

Sotilaskarkuri voi muuten olla rauuhankin aikana. Ei siihen rintamaa tarvita.

:)

Jos uskaltaisin eli riippuu ihan tilanteesta. Jos tietäisin varmasti, että haettu ihminen ei voi mitenkään saada tietoonsa, että olen ilmoittanut, niin sitten.
Olen joskus nähnyt kaupassa, kun joku on varastanut ja en ole uskaltanut kertoa siinä pelossa, että itselleni sitten aiheutuisi ehkä ikävyyksiä jos tekijä tajuaa kuka on käräyttänyt.

Jos uskaltaisin eli riippuu ihan tilanteesta. Jos tietäisin varmasti, että haettu ihminen ei voi mitenkään saada tietoonsa, että olen ilmoittanut, niin sitten.
Olen joskus nähnyt kaupassa, kun joku on varastanut ja en ole uskaltanut kertoa siinä pelossa, että itselleni sitten aiheutuisi ehkä ikävyyksiä jos tekijä tajuaa kuka on käräyttänyt.

Pelkäisinpä mäkin, mutta pelko puuttuu tollasissa tilanteissa. Oikein kuohahdan, ja en voi olla puuttumatta. Toivoisin enemmän törmääväni tilanteisiin, missä näen lapsia tai eläimiä ( ym heikompia ) kohdeltavan huonosti. En jäisi pölkkynä ainakaan seisomaan

Yhteistyössä