Jos teiltä kysytään neuvolassa miten menee niin vastaatteko rehellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyn vielä että eikö teitä pelota että... en tiedä.. soittavat sossuun? Mä en tiedä näistä mitään mutta silti musta tuntuisi että varmaan soittaisivat jos kertoisin että masennuksesta kärsin.. Jos pelkäävät että en hoida lastani kunnolla tai muuta? En tiedä ja tuppisuu kun olen, en osaa kysyäkään.

Riippuu asiasta. Kyllä mä neuvolatädille raskausaikana kerroin, että muuten menee hyvin mutta ahdistaa kun on esikoisen isän kanssa vaikeuksia ja sittemmin asia meni oikeuteenkin, josta myös kerroin tätille. Ihan hyvä että kerroin, oli nimittäin tosi symppis neuvolatäti ja oli helpottavaa puhua hänenkin kanssaan asiasta.

Kerron kyllä. En pelkää sossuun soitteluita tai mitään, meidän parhaaksihan se olisi jos neuvolassa huomattaisiin jotain joka on jäänyt itseltä huomaamatta. Jos itse vaikka menisi jotenkin sekaisin masennuksen takia että pitäisi normaalina asioita jotka ei oikeasti ole normaaleja niin hyvähän se olisi että joku siihen puuttuisi.

Kyllä mä olen ollut rehellinen. Eilen oli neuvola ja aika suoraan kerroin vaikeuksista esikoisen kanssa, mun uniongelmista, väsymyksestä, jatkuvasta ärtymyksestäni yms. Siltikin kerroin, vaikka kyseinen neuvolantäti on tuttu, jonka kanssa olen säännöllisesti tekemisissä ja joka tuntee koko perheeni.

Aluksi puhuin, kun tuntui synnytyksen jälkeen että pää ihan pehmeä ja kaikki itketti. Eipä tuo terkka oikein ottanut kantaa, vaan sanoi, että kuuluu asiaan ja onneksi on mies tukemassa ja blaa blaa. Sen jälkeen en ole avautunut vaan olen puhunut pahasta olostani ihan muualla. Ei ollut ihan asiaan kuuluvaa itkua ja normiahdistusta....Sanon neuvolassa vaan että hyvin menee ja nyt jo onneksi meneekin, joten enää ei tartte valehdella.

Aiemmin en, nykyään kyllä. Kerroin masennuksestani ja sitä kautta olen saanut hyvin paljon apua. Nykyään kyselee aina ekana minun kuulumiset ja tänä vuonna hankki meille mm. tuon paljon jauhetun 70 euron lahjakortin.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
vähän on iso kynnys lähtee vieraalle ihmiselle avautuun joka ei tunne mua kunnolla.

Niin mullakin. Ja varsinkin ihmiselle, jolta ei koe saavansa mitään apua mihinkään.

Eikä terkkari ole ikinä kysynyt suoraan, esim. jaksamisesta tms. Aina vain ympäripyöreästi että mites teillä.
Väsymystä ja uniongelmia (poika nukkuu huonosti) olen valitellut, eipä tuo muuta tee kuin peukaloita pyörittelee.

Yhteistyössä