jos teille tulee yövieraita,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pienenhetken

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
17 073
0
36
niin miten järjestätte ruokailun? tai siis teettekö ihan sitä ruokaa mitä yleensäkin ja vieraat syö tai on syömättä,vai otatteko huomioon vieraiden tykkäämiset?

kun meille on tulossa pitemmäksi aikaa yövieraita ja mietin jo nyt että mites tekis kun ruokailutottumukset on ihan erilaiset...kaikki ihan päinvastoin ku meillä...

eivät tykkää mausteista muutaku suolasta,valkosipulia inhoavat ja sipuli noukitaan ruuasta pois.ei pippuria,ei mitään kun on muka väkevää.suolaa vaan.
yks on allerginen kalalle,toinen ei tykkää kanasta,yks ei tykkää perunasta ja kukaan ei tykkää meidän makaronista (vain tummaa ja gluteenitonta).
kukaan ei tykkää meidän kastikkeesta kun en tee sitä vehnään.
syövät vain vaaleaa leipää jota en mielellään kotiin tuo ollenkaan yhden allergian takia.
eivät syö mitään erikoisempaa,meillä taas ei koskaan syödä mitään perus muusia ja kalapuikkoja jne.

tottakai kompromisseihin päästään,voin ostaa muutamaksi päiväksi vaaleaa makaroonia ja tehdä mauttomia lihapullia ja kastikkeen erikseen,ottakoot ken tykkää.

mutta kävi vaan mielessä tuossa ruokaa laittaessa että miten te muut yleensä järjestätte? otatteko huomioon vain allergiat vai ihan nämä "yäk en tykkää"-mielipiteetkin? :wave:

Mä oon sen verran vierasvarainen että otan huomnioon vieraiden mieltymykset sun muut allergiat. Mutta mun vieraat on myös sen verta huomaavaisia että tekevt ja tuovat omia ruokia mukana. Eivät odota että talonväki tarjoo ja tekee. On kiva tehdä ihan yhessäkin ruokaa B)

Minä otan huomioon vain allergiat. En tykkää-kommentteja kuuntelen, mutta en toteuta näitä toiveita käytännössä. (varsinkaan silloin kun ne tulevat appiukolta ;) )

Sit jos on kasvisyöjää tms. niin yritän tehdä ateriasta sellaisen, että siitä sais täyttävän myös kasvisversiona. Tai sitten sanon, että syö leipää ja salaattia.

Varsinkin jos on monia syöjiä, monia makuja, niin paras on tehdä perusruokaa parilla-kolmella lisukkeella. Ne syövät, joille kelpaa ja muut jäävät ilman. Typerää rasittaa emäntää liikaa... :)

Mä tekisin ihan perusruokaa. Jos se ei kelpaa, niin on oma häppee. Siis, jos teen jotain vaikka lihamakaronilaatikkoa ja meillä kotona keliaakikko, niin käyttäisin toki gluteenittomia makaroneja. Jos eivät syö, heidän ongelmansa. En mitään kovin erikoista valmistaisi, sushit ja vindaloot voi sitten syödä oman väen kanssa. Mutta ei minusta vierailla ole oikeutta sanella koko menuuta!

Voisin kysästä heiltä itseltään et mitäs tehtäis ruokaa että kaikille maistuis :D Mutta siis vieraanvaraista on ottaa vieraiden ruokatottumukset sun allergiat ja muut huomioo jos ei ihan överiä oo noi en tykkä jutut. Toki kun itse menen syömään vieraille niin kohteliaasti syön mitä on tarjolla ja lapset ohjeistan tietty tähän myös ennen reissua jo. Käytöstavat puolin sun toisin ni kyläreissu on kiva kaikille :D

Allergiat ottasin huomioon, mut en tykkää kommentit menee ohi korvien. Tietty tekisin mahdollisimman perusruokaa, nottei mitään jalapenolla täytettyjä paprikoita rupee tarjoon. Jos ei oo mausteisiin tottunu mut perusmausteet mitä itekki käytän

Syövät samaa ruokaa kuin me, ehkä mietin vähän tarkempaan mitä laitan. Allergiat tottakai huomioin, myös lapsille pitää maistua ja kyllä mä inhokkiruuat jätän tarjoamatta.

No jopas on teille tulossa nirsoa sakkia! Itseni on pienestä pitäen opetettu syömään kaikkea normaalia ruokaa, niin on todella vaikeaa ymmärtää, että joku ei pysty syömään perunaa, kanaa, ruisleipää, sipulia... Mutta koska tulevat pidemmäksi aikaa, laittaisin tarjolle välillä myös niitä heidän lempiruokiaan. :)

täytyy koittaa keksiä jotain.
kun mielellään en kantais sitä vaaleeta vehnäleipää kotiin ollenkaan,kun yks lapsista on vasta totuttelemassa uuteen ruokavalioon ja tiedän että tekis mieli sitä mitä sitten muutkin syö "herkkuna" :ashamed: 100% ruista voi syödä ja sitä meillä nykyään syö koko perhe.

kalapuikkoja tiedän että nämä vieraat syö usein mutta niitä meillä ei voi tehdä.
kanaa ja kalaa meillä syödään paljon,lihaa ja makkaraa tosi vähän,eli just päinvastoin.

voinhan tietty tehä vaikka makkarakeittoo,makaroonilaatikkoa jne. lihapullatkihan voin tehdä kahdessa erässä,toiset maustan suolalla ja toiset meidän makuun. kastike erikseen.
että ei sinällään silleen kauheeta ongelmaa,ajattelin vaan kysyä kuinka muut tekee =)

tekisin niin, että allergian otan huomioon. mutta jos meillä esim. olis vaikka muusia ja kalaa, niin allergikolle laittasin vaikka pinaattiletut tai lihapullat. mutta ei mitään muuta nirsoilua alkas kuuntelemaan, että kyllä se on syötävä sitä mitä tarjotaan tai oltava ilman. näin mä ainakin opetan omatkin lapset.

ja en mä varmaan tekis mitään eri lihapullia, paitsi jos on vauvaikänen niin sille vois tehä... mutta oikeestaan sitten varmaan vaan ottasin jauhelihaa ja paistasin sellasenaan vauvalle... tai oikeestaan vauvan erikoisruuat kuuluu vanhemmille, eikä perheelle, jonka luo mennään kylään

Noin hankalat vieraat saisivat tehdä ruokansa itse jos ei mun tekemät kelpaisi. Allergiat toki on otettava huomioon, mutta jos aikuiset ihmiset tutkivat ruokaa mikroskoopilla ja sanovat yäk, niin heidän on parempi pysyä omissa oloissaan.

tavallista ruokaa allergiat ja ikäjakauma huomioonottaen eli sellaista mitä pienetkin vieraat saa syödä ja pystyy pureskelemaan. Salaatit kun on pöydässä kukin aines eri kulhossa niin siitä sopii kenenkin ottaa kuka mitäkin voi ja haluaa syödä kun meidänkin perheessä on tomaatti- ja raakaraasteallergikko mm. jos grillataan kesällä grillataan toki pari erilaista juttua ja saa valkata mitä haluaa. Mutta muuten isolle väellä (kuten viime keväänä lakkiaisissa) ruokatarjoilu sen mukaan mikä helpoimmin syntyy viiden sijasta viidelletoista!
sipulia en jätä pois jonkus sipulia"vierastavan" vuoksi tai porkkanaa jauhelihakeitosta. sopii noukkia lautasen reunalle se mikä ei kelpaa ja aina kai jokaisella jotakin syötävää on löytynyt.

Allergiat otetaan toki huomioon, mutta niitä hyi-tyyppejä ei meidän yövieraissa ole. Tai jos onkin niin ovat hiljaa. Meillä tarjotaan perusruokaa ja kukin syö minkä syö.

Yhteistyössä