jos teillä on yhteiset rahat onko oma tili ja yhteinen tili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepsss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vain täysidiootti mies suostuu yhteiseen tiliin jonne tulee palkka suoraan jos naisella on pienemmät tulot tai ei tuloja ollenkaan. Täysidiootti tai täysin munaton keittiöjyrän alle jäänyt vässykkä.

Vain täysidiootti mies suostuu yhteiseen tiliin jonne tulee palkka suoraan jos naisella on pienemmät tulot tai ei tuloja ollenkaan. Täysidiootti tai täysin munaton keittiöjyrän alle jäänyt vässykkä.

Tämä oli ilmeisesti jonkinsortin ankea provoyritys.

Mun mies itse vaati, että meillä on yhteinen tili. Mies siis vaati tätä, ei "suostunut". Sanoi, ettei ole mitään järkeä, että joutuisin pyytämään rahaa hoitovapaalla ollessani yhteisiin, omiin tai lapsen menoihin. Lasten hankinta on ollut yhteinen päätös, joten kyllä miehen puheissa ihan järkeä on. Olemme kummatkin aika pihejä rahankäytössämme, joten siinäkin mielessä homma toimii meillä erinomaisesti.

[QUOTE="vieras";28713324]Tämä oli ilmeisesti jonkinsortin ankea provoyritys.

Mun mies itse vaati, että meillä on yhteinen tili. Mies siis vaati tätä, ei "suostunut". Sanoi, ettei ole mitään järkeä, että joutuisin pyytämään rahaa hoitovapaalla ollessani yhteisiin, omiin tai lapsen menoihin. Lasten hankinta on ollut yhteinen päätös, joten kyllä miehen puheissa ihan järkeä on. Olemme kummatkin aika pihejä rahankäytössämme, joten siinäkin mielessä homma toimii meillä erinomaisesti.[/QUOTE]

Sama homma meillä. Miehelle miljoonasti helpompaa ku tietää että mä huolehdin että kaapeissa on perustarpeita.

Samaa voi varmaan sanoa toisinpäin?

Kaikki eivät pariudu kolmekymppisenä kun mies tienaa 6x sen mitä nainen. Monissa perheissä nainen on se paremmin tienaava, miehellä on hyvä tilaisuus sitten tasapainottaa sitä taloutta esim. hoitovapaan aikana ;)

Ei sun kuvailu sovi yhtään mun mieheen, vaikka hän haluaa jakaa rahansakin mun kanssa. Mitä se mies siinä menettää, jos osallistuu täysillä perheensä elättämiseen. Ja jos esim. mieheni ei näin toimisi, ei hän voisi saada haluamaansa elintasoa mun kanssa. Omat tuloni ei riittäisi kattamaan puolia elinkustannuksista. Enkä missään nimessä koe eläväni mieheni siivellä eikä hän koe elättävänsä vaimoaan.

Pakko oli vastata, vaikka kyseessä on joku riidankylväjä.

Meillä on sekä että - molemmilla on omat tilit, ja lisäksi on ns. taloustili mihin molemmat laittaa tietyn summan joka kuukausi, ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset kiinteät kulut. Kaupassa käy sekä joka ehtii, ja maksaa silloin omalta tililtään. Meillä tämä on toiminut vallan hyvin jo 10 vuotta, en olisi valmis luopumaan omasta tilistäni missään olosuhteissa.

[QUOTE="Jenis";28713539]Meillä on sekä että - molemmilla on omat tilit, ja lisäksi on ns. taloustili mihin molemmat laittaa tietyn summan joka kuukausi, ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset kiinteät kulut. Kaupassa käy sekä joka ehtii, ja maksaa silloin omalta tililtään. Meillä tämä on toiminut vallan hyvin jo 10 vuotta, en olisi valmis luopumaan omasta tilistäni missään olosuhteissa.[/QUOTE]

Meillä on myös näin.

Omat tilit, yhteiset rahat. Miehen tililtä menee laina, mä maksan laskut omalta tililtäni ja jos siellä ei oo rahaa, kajoan miehen tiliin. Molemmat ostaa mitä haluaa ja mihin on varaa, isommista jutuista neuvotellaan ja aina on molemmat saanut ostaa mitä on halunnut. Ei oo ikinä tapeltu 9v aikana rahasta. Mies on tähän saakka tienannut enemmän, nyt mä tienaan enemmän kun mies on työtön.

Sanoessani tämän mielipiteen, tiedän sen jo ennakolta herättävän negatiivisia tunteita, mutta:

Yhteiset rahat on vain köyhillä. Meillä molemmat osapuolet tienaavat selvästi hyvin. Perheen yhteiset menot ovat tietenkin yhteisiä. Ostamme lapsiemme vaatteet, perheen ruoan jne. kaikki yhteisellä luottokortilla. Laskun tullessa jaamme sen 50/50. Samoin teemme muille yhteisille menoille noin suurinpiirtein, eli sähkö, vastike, vakuutukset yms. Maksamme ne noin 50/50, tarkkoja euroja laskematta.

Näiden jälkeen molemmat tekevät rahoillaan mitä haluavat. Minä ostan paljon vaatteita, kenkiä, laukkuja yms. Mies tykkää moottoripyöräillä, ostaa elektroniikkaa ja etenkin kameratarvikkeita. Molemmat säästää, mutta tahtonsa mukaan. Periaate on se, että noin kymppi tulee olla säästössä... jos sattuu jotain ennalta-arvaamatonta.

Mitä järkeä olisi laittaa nämä yhteen? Oikeasti? Miksi miehen pitäisi osallistua Juicy Couturen laukkuihin ja minun moottoripyörän johonkin varaosiin?

Yhteiset rahat mutta eri tilit, maksellaan milloin mistäkin. Säästötili on ainoa yhteinen jonne molemmilla on kortti.

niin ja riittää maininta, et ostan uuden paidan :)
Tai jos mies haluaa uuden puhelimen, saattaa kysyä et "pitäiskö ostaa uus puhelin" ja näin kuulee minun mielipiteeni.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Raha pysyy paremmin tallessa, kun se on ikiomaa eikä yhteistä. Yhteistä tiliä käyttää tahtomattaan liian helposti. Ja tämä siis tutkittua faktaa, ei mutua. Yhteiset menot pitää jakaa, muttei missään nimessä kaikkia rahoja samaan könttään.

Omat tilit ja osittain yhteiset rahat - laskut maksetaan ja ruoka ostetaan yhteisiltä tileiltä. Palkat molemmille tulee omille tileille joista siirretään yhteiselle käyttötilille tietyt summat kuukaudessa. Käytännössä mun siirtämä rahasumma menee lasten hoitomaksuihin ja ruokaan, mies maksaa vakuutukset, sähkön, vedet, auton kulut ja pienen summan meidän yhteiselle säästötilille josta saatetaan maksaa mm. lomamatkoja.

Ollaan laskettu etukäteen paljonko laskuja vuodessa suunnileen tulee ja noiden kahden taloustilin kautta pyörii laskut. Loput rahat on täysin omia, voi säästää taikka tuhlata. Toimii minusta hyvin.

Useimmiten tosiaan yhteiset tilit on pariskunnilla joissa nainen tienaa vähän tai ei ollenkaan. Tyyliin kotiäitinä/ kotihoidontuella oleva nainen ja töissäkäyvä mies. No mitäs järkeä siinä olisikaan pitää omia tilejä kun naisen tuloilla ei pystyisi maksamaan edes kuukauden kauppalaskua.

Yhteinen talous, ehdottomasti omat tilit! Tili on ollut jo pikkulapsesta saakka ja ekat palkat tulleet teini-ikäisenä. Miksi aikuisena siirtyä taloudellisen holhouksen piiriin? En ikinä luopuis omasta tilistä!

[QUOTE="vieras";28713714]Omat tilit. Se maksaa, joka ensiksi ehtii tai jolla on enemmän rahaa.[/QUOTE]

Meillä sinä ehtisit aina ensin :D Varsinkin jos itsellä tekisi mieli ostaa vaikka zaladonta jotain ja pitäisi vahingossa jäädä tilille sen takia ylimääräistä.

Parasta rahankäyttöä on mielestäni yhteinen luotollinen tili, eli luottokortti johon toisella on rinnakkaiskortti. Taloustili ajaa periaatteessa saman asian, mutta silloin pitää ennakoida. Luottokorttilaskun tullessa maksetaan just se summa mitä kuukaudessa on kertynyt, ei enempää, ei vähempää. Joskus omaa rahaa jää siis näin enemmän ja joskus vähemmän.

[QUOTE="Mimosa";28713694]Sanoessani tämän mielipiteen, tiedän sen jo ennakolta herättävän negatiivisia tunteita, mutta:

Yhteiset rahat on vain köyhillä. Meillä molemmat osapuolet tienaavat selvästi hyvin. Perheen yhteiset menot ovat tietenkin yhteisiä. Ostamme lapsiemme vaatteet, perheen ruoan jne. kaikki yhteisellä luottokortilla. Laskun tullessa jaamme sen 50/50. Samoin teemme muille yhteisille menoille noin suurinpiirtein, eli sähkö, vastike, vakuutukset yms. Maksamme ne noin 50/50, tarkkoja euroja laskematta.

Näiden jälkeen molemmat tekevät rahoillaan mitä haluavat. Minä ostan paljon vaatteita, kenkiä, laukkuja yms. Mies tykkää moottoripyöräillä, ostaa elektroniikkaa ja etenkin kameratarvikkeita. Molemmat säästää, mutta tahtonsa mukaan. Periaate on se, että noin kymppi tulee olla säästössä... jos sattuu jotain ennalta-arvaamatonta.

Mitä järkeä olisi laittaa nämä yhteen? Oikeasti? Miksi miehen pitäisi osallistua Juicy Couturen laukkuihin ja minun moottoripyörän johonkin varaosiin?[/QUOTE]
Itseasiassa tuntuu menevän niin päin, että mitä suuremmat tulot, sen yleisemmin yhteiset on rahatkin.... Ainakin omissa piireissä ja meillä vuositasolla yli 200t tulot enkä koe että olisimme köyhiä ainakaan.
Mitä järkeä? Kaikki eivät ole niin rahakeskeisiä minäminätyyppejä eikä häiritse kun maailman rakkain ihminen ostaa itselleen sen lempihajuveden tai partaveden vaan se tuntuu jopa kivalta. ;)

[QUOTE="vieras";28713741]Meillä sinä ehtisit aina ensin :D Varsinkin jos itsellä tekisi mieli ostaa vaikka zaladonta jotain ja pitäisi vahingossa jäädä tilille sen takia ylimääräistä.

Parasta rahankäyttöä on mielestäni yhteinen luotollinen tili, eli luottokortti johon toisella on rinnakkaiskortti. Taloustili ajaa periaatteessa saman asian, mutta silloin pitää ennakoida. Luottokorttilaskun tullessa maksetaan just se summa mitä kuukaudessa on kertynyt, ei enempää, ei vähempää. Joskus omaa rahaa jää siis näin enemmän ja joskus vähemmän.[/QUOTE]

Mä en pitäis parhaana rahankäyttönä luottokortin käyttöä. Meillä siirretiin taloustilille pohjakassaksi 2000e ja joka kuukausi sit käytön mukaan tasataan niin että tuo 2000 siellä pysyy.

Luottokortit jää sitä tilannetta varten jo jotain äkillistä ja yllättävää sattuu. Tai haluaa maksaa matkan Visalla siitä syystä että pelkää matkanjärjestäjän tekevän konkurssin ennen matkan alkua tms. Joihinkin tuotteisiin saa Visalla maksaessa pitemmän takuun.

Yhteiset rahat, omat tilit.

Oon nyt hoitovapaalla ja mies töissä. Ei kysellä toiselta että mitä saa ostaa ja mitä ei, molemmat ostelee mitä haluaa. Mä toki miehen rahoilla kun eipä tuolla kotihoidontuella paljno shoppailla :D

Itseasiassa tuntuu menevän niin päin, että mitä suuremmat tulot, sen yleisemmin yhteiset on rahatkin.... Ainakin omissa piireissä ja meillä vuositasolla yli 200t tulot enkä koe että olisimme köyhiä ainakaan.
Mitä järkeä? Kaikki eivät ole niin rahakeskeisiä minäminätyyppejä eikä häiritse kun maailman rakkain ihminen ostaa itselleen sen lempihajuveden tai partaveden vaan se tuntuu jopa kivalta. ;)

Mitenkä noi 200t euron vuositulot jakautuvat? Anna mä arvaan, mies tienaa huomattavasti enemmän kuin sinä?

[QUOTE="vieras";28713735]Useimmiten tosiaan yhteiset tilit on pariskunnilla joissa nainen tienaa vähän tai ei ollenkaan. Tyyliin kotiäitinä/ kotihoidontuella oleva nainen ja töissäkäyvä mies. No mitäs järkeä siinä olisikaan pitää omia tilejä kun naisen tuloilla ei pystyisi maksamaan edes kuukauden kauppalaskua.[/QUOTE]

No sehän on ainoastaan reilua jos nainen hoitaa yhteisiä lapsia kotona eikä niiden yhteisten lasten takia voi hetkeen tienata/edetä työelämässä. Mitä ihmeellistä siinä on, että mies haluaa pitää hyvän elintason myös lastensa äidillä ja arvostaa tätä?
Kyllä meillä jatkui yhteiset tilit kotiäitivuosien jälkeenkin ja oli sitä ennenkin. :)

Miksi tämä ärsyttää joitakin niin paljon, että iso osa eritilisistä tässäkin ketjussa kilahtelee ja yrittää leimata joksikin niitä joilla perheellä yhteinen tili. Ilmeisesti jonkinsortin kateus kyseessä, ei muuten noin kismittäisi. ;)

[QUOTE="vieras";28713741]Meillä sinä ehtisit aina ensin :D Varsinkin jos itsellä tekisi mieli ostaa vaikka zaladonta jotain ja pitäisi vahingossa jäädä tilille sen takia ylimääräistä.

Parasta rahankäyttöä on mielestäni yhteinen luotollinen tili, eli luottokortti johon toisella on rinnakkaiskortti. Taloustili ajaa periaatteessa saman asian, mutta silloin pitää ennakoida. Luottokorttilaskun tullessa maksetaan just se summa mitä kuukaudessa on kertynyt, ei enempää, ei vähempää. Joskus omaa rahaa jää siis näin enemmän ja joskus vähemmän.[/QUOTE]

Tohon ennakointiin - me ollaan laskettu kaikki kiinteät kulut yhteen ja määritelty sen mukaan, mitä automaattiveloituksella yhteiselle tilille menee per kuukausi. Jossain kuussa saattaa mennä vähemmän kiinteitä (esim. heinäkuussa ei päivähoitomaksua) ja sit taas toisessa kuussa tulla yllättäviä menoja. Vuositasolla homma tasoittuu aina.

[QUOTE="vieras";28713768]Mitenkä noi 200t euron vuositulot jakautuvat? Anna mä arvaan, mies tienaa huomattavasti enemmän kuin sinä?[/QUOTE]

Aika lailla samaa tasoa. :)

Omat tilit, joihin toisella ei käyttöoikeutta ja tunnuksia. Yhteiset menot jaettu suunnilleen tasan ja molemmat saa käyttää jäljelle jääneet rahansa miten tahtoo.

Yhteistyössä