Jos tää nyt menis ja ostais Novitan huopanen-lankaa, niin saisko siitä villahousut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miljoonakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miljoonakala

Aktiivinen jäsen
08.09.2004
3 762
0
36
Kestovaippailijat neuvokaa? Kun tekisi mieleni kokeilla kutoa niitä villahousuja mutta lankaa nyt ei ensihätään ole saatavissa kuin Tokmannilta joten Huopasesta vissiin vois kokeilla?

Mitä sille pitää tehdä ennen käyttöä? Koko?

Mä en nyt ehtis alkaa enempää kuuklaileen ja se on niin loputon viidakko tuo kestovaippaosasto että tarvin siihen aikaa.
Saisko täältä "vinkkiä tyhmälle villahousuihin? :flower:

Huopasesta saat ihan hyvät villahousut, valmiit housut vaan peset käsin ja lanoliinitat (tosin huopanen hoimii varmaan ilmankin) Tuo lanka huopuu suht nopeasti käytössä joten ei tarvitse alkuun käsin huovuttaa. Minkä kokoisella pöksyt olis tarkotus tulla? Itse oon tehny ottobren ohjeella, josta tulee mielestäni hyvän malliset.

Kiitos mutta aloitas vähän hitaammin.. :ashamed: Lanoliinittaa? Siis mitä?
Vauva syntyy huhtikuussa eli sen kokoiselle tai isommalle. Mä olen ihan hukassa näiden kanssa mutta mä tahdon kestoja, ainakin kokeilla ja kutominen on muutenkin jees.

Huopanen kutistuu hirmusti, on vaikea arvioida, mikä kokoiset pöksyt lopulta on. Mä tekisin siitä uudesta...mitä se nyt on...Puro!
En oo kyllä villahousuja tehny, mutta esim. sukkia paitojen lisäksi ja vaikka ohjeessa lukee, että huopuu konepesussa, niin ei se juurikaan kutistu kun 30 asteessa villapesussa pesee.

Mä oon tehnyt hahtuvasta, huopasesta ja purosta.
Kokoja oppii arvioimaan vasta kutomalla.

Hahtuvasta on mun mielestä tullut parhaat. Mulla on ylimääräinen ohjevihkonen, jossa on ohje muutamalle erimalliselle housulle, sekä pipolle ja tossuille muistaakseni. Voin sen sulle postittaa jos tahdot? En tee sillä mitään kun mulla on monta samanlaista ohjetta.

Huopasesta kun kudoin, niin housut oli jo pienet kun sain ne valmiiksi, joten niistä en osaa sanoa mitään. (minäkö hidas kutomaan, saamaton!)

Purosta kudotut on myös aina vaan kasaamatta, onneksi niistä tuli aika reilut.. Josko ne jonain päivänä kasaisin..

Hahtuvaakin on muistaakseni myynnissä tuossa. Mitä se lanoliinisysteemi on? Tarvinko sitä ennen kutomista?
Tuollainen ohjevihko varmaan auttais asiaa kyllä kun en ikinä ole edes nähnyt kestovaippaa. Mutta nyt kolmannen kohdalla ajattelin olla sissi ja ainakin kokeilla niitä. Ja mitäpä tässä muutakaan tekemistä on kuin kutoa. :D

Paljonko lankaa täytyy varata yhtä vaippaa kohti? 100g? Täytyykö langalle tehdä muuta kuin alkaa suihkimaan vaan? Mites se huovutus sitten? Isken pesukoneeseen vaan vai?
Mä tarvin nyt ohjeita ihan alusta saakka :ashamed:

Laita mulle yv:llä sun osoite, niin nakkaan sen vihkosen postiin tänään kun käyn kaupungilla.
Tuo on ruskovillan ohjelehtinen, jossa on ohjeet tosiaan 4 erilaisiin housuihin + myssyyn ja sukkiin.
Lehtisessä myös kerrotaan huovuttamisesta ja lanoliinituksesta.
Itse oon kutonut 2-säikeisestä hahtuvalangasta ja siihen nää ohjeetkin on. Tän ohjelehtisen mukaan menekki on noin 70-100g per housut.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Hahtuvaakin on muistaakseni myynnissä tuossa. Mitä se lanoliinisysteemi on? Tarvinko sitä ennen kutomista?
Tuollainen ohjevihko varmaan auttais asiaa kyllä kun en ikinä ole edes nähnyt kestovaippaa. Mutta nyt kolmannen kohdalla ajattelin olla sissi ja ainakin kokeilla niitä. Ja mitäpä tässä muutakaan tekemistä on kuin kutoa. :D

Paljonko lankaa täytyy varata yhtä vaippaa kohti? 100g? Täytyykö langalle tehdä muuta kuin alkaa suihkimaan vaan? Mites se huovutus sitten? Isken pesukoneeseen vaan vai?
Mä tarvin nyt ohjeita ihan alusta saakka :ashamed:

Juu ei siitä lanoliinittamisesta tarvii huolehtia vielä kutomisvaiheessa. Lanoliinia laitetaan sitten pesun (tai ehkä n. paremin kolmen pesukerran) jälkeen, jotta villa säilyttää imykykynsä. Sitä voi ostaa mm. monista kestovaippoja myyvistä kaupoista. Mutta sitä et tarvii ihan aluksi mun mielestä kun sitten vasta kun housut on valmiit ja alat käyttää ja pestä niitä. Villahousujahan tarvii pestä todella harvoin, tuuletus riittää.

Olen kuullut että hahtuvalanka ei ole parasta mahdollista. Se katkeilee tosi helposti, ja on hieman "piikikästä". Huopasen huono puoli taas on se, että se kutistuu paljon pesussa. Noista valitsisin sinuna siis tuon Puron, mikäli sekin on ei-superwash-käsitelty eli sopiva villiksiin (itse en ko. lankamerkkiä tunne).

Jes, pääsen ainakin alkuun kokeilemaan sillä purolla tai huopasella ja myöhemmin haen sitten sitä lanoliinia.
Sormet syhyää päästä kokeilemaan. Todennäköisesti saan aikaan sellaisen hu(o)paisan möykyn jonka luovutan koirille leluksi mutta suren sitä sitten :D

Huopasesta neuloin kaikki pöksyt :) Aloitin silloin odotusaikana: ekat oli kokoa joka sopii 2 v:lle vaikka piti olla S-koon, sit pienentelin silmukkamääriä ja tein yht. viidet housut joista vikat oli sit vastasyntyneelle sopivat :D

Käsinpesu, lanoliinitusta ei tartte välttämättä alkuun. Oli tosi pitäviä ja hyviä pöksyjä!

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Jes, pääsen ainakin alkuun kokeilemaan sillä purolla tai huopasella ja myöhemmin haen sitten sitä lanoliinia.
Sormet syhyää päästä kokeilemaan. Todennäköisesti saan aikaan sellaisen hu(o)paisan möykyn jonka luovutan koirille leluksi mutta suren sitä sitten :D

:laugh: :laugh:

Yhteistyössä