Jos syö liian vähän, millä helkkarin logiikalla ne muka tulee takaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sddf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sddf

Vieras
Siis eihän ihminen yksinkertaisesti VOI LIHOA, jos ei syö enemmän kuin kuluttaa?

Eli jos syö vaikkapa max 1000kcal päivässä laihtuu, jos peruskulutus on vaikkapa 2000kcal. SItten kun on laihtunut x määrän kiloja ja alkaa taas syödä normaalisti 2000kcal päivässä, miten muka lihoisi?

Toki ymmärrän jonku täydellisen syömättömyyden, jolloin kroppa voi mennä tosi sekaisin.

Ei sitä lihokkaan. Ehkä usein lihominen voi johtua esim. siitä, että on syöty liian vähän ja kun on laihduttu haluama määrä niin alkaa hillitön mässäily.

Itse laihdutin joskus nuorempana kuukaudessa 7kg ja söin max 600kcal päivässä. Eivät ne kilot koskaan takaisin tulleet.

No tuossa pitää kyllä huomioida sekin, että isommalla ihmisellä kuluu ruumiintoimintoihin enemmän energiaa kuin pienellä, mutta en tiedä onko se miten olennaista tässä suhteessa. Eli kun laihdut, myös se päivittäinen energiankulutuksesi pienenee jonkin verran.

Jos laihduttaa pitkään 1000 kcal/päivä, niin ihmisen painon pudotessa myös energiantarve pienenee. Näin ollen jos esim painoa on tiputtanu 10kg, niin kulutus on vähemmän. .Silloin tuo 2000 kcal/päivä voi lihottaa. Pienempi ihminen kuluttaa vähemmän, entiseen ei ole paluuta jos mitat meinaa säilyttää.

Mä olin (no tästä on jo 11v aikaa, mutta kuiteskin) juuri aloittanut laihdutuskuurin ja olin saanut pari kiloa jo poiskin. Sitten katkaisin jalkani ja en päässytkään pitkään aikaan harrastamaan kunnolla liikuntaa. Jalka paketissakin tippui noin 10-kiloa painosta, koska söin vaan tosi vähän.

Mulla ainakin menee niin, että kun "laihdun" nopeasti vaikka 5 kiloa, on siitä 3 kiloa ihan vaan nestettä ja suolensisältöä ;)
Kun taas syö enemmän, tulee ne kolme kiloa melkein heti takaisin ja olenkin oiekasti laihtunut vain sen pari kiloa.

Taitaa logiikka olla siinä että pysyvä tulos tarkoittaa elämän tapojen muutosta. Kun heität hanat kaakkoon, eli vetäset hillittömän laihiksen (jota et voi noudattaa loppuelämäsi) on hyvin todennäköistä että hiljalleen ajaudut samaan vanhaan ruokatottumukseen ja alat taas kerätä massaa.

Kun otat hoppan alusta lähtien niin että muutat ruokavalion sellaiseksi että voit sitä noudattaa loppuelämän - paino tippuu hitaammin, mutta toisaalta pysyy poissa varmemmin.

Eipä kai tuossa muuta kummallisuutta ole - haetaan vaan sitä tilantee pysyvytttä, että muuttaa tapansa niin että niitä voi noudattaa lopun elämää. Siksipä mä suosittelen kaikille laihduttajille herkkupäivää kerran viikossa. Kun antaa itselleen luvan herkkuihin, ei tarvitse kipristellä. Ajan kanssa sitä hoksaa alkaa syödä niitä herkkuja vähemmän - ja joka viikko ei edes herkkuja tee mieli.

Yhteistyössä