Jos synnytyksen aikana äidistä vauvaan tarttuu streptokokki bakteeri, niin mitä siitä voi vauvalle seurata?

siithän tuli just joku ohjelma teeveestä mut harmi ku ei nyt tuu mieleen mitä siinä sanottiin. Muistaakseni jotain tulehduksia jotka voivat olla myös hengen vaarallisiakin.......korjatkaa jos olen väärässä.....

Meillä
Oli tuo bakteeri vauvalla :( Ihan kamala, oltiin teholla pari viikkoa ja ekat päivät hengityskoneessa. Menee vereen, keuhkokuume ja sitten aivoihin ellei aleta hoitamaan pian. Jäi kyllä huono muisto :(
Jos nyt samasta bakteerista kyse....

Meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Oli tuo bakteeri vauvalla :( Ihan kamala, oltiin teholla pari viikkoa ja ekat päivät hengityskoneessa. Menee vereen, keuhkokuume ja sitten aivoihin ellei aleta hoitamaan pian. Jäi kyllä huono muisto :(
Jos nyt samasta bakteerista kyse....
Siis juurikin sama:

Jos lapsi saa tartunnan synnytyskanavasta, hänelle voi koitua vakava keuhko-, veri- tai aivotulehdus. Varsinkin keskosilla on riski sairastua vakavaan tulehdukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja aitiliini83:
Kiitos linkistä! Oli hyödyllinen myös minulle.
Itsellä todettiin edellisessä raskaudessa toi mutta nyt tällä kertaa lääkäri sanoi että ei testata kun olen oireeton.
Onko sulla ap todettu toi kun kyselet?
Viime raskaudessa sain synnytyksessä antibioottia suoneen.

vieras
Minulla on streptokokki, mutta ei siitä vauvoille ole tullut mitään, vaikka ehkäisevää antibioottitippaa ei minulle olla ehditty laittamaan synnytyksessä.

Joku verenmyrkytys tai muu vaarallinen tulehdusyleistila. Useinmiten tulee 1 vkon sisällä tai viimeistään 3kk:n sisällä. Mutta jos vauva jo 1 vko:n ikäinen, voi huokaista helpotuksesta. Kuitenkin pienikin kuume alle 3kk:n ikäisellä pitää ottaa tosissaan.

Mutta: jos synnytys nopeasti vesien menosta, ei pöpöt tod.näk. ehdi vauvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja aitiliini83:
Kiitos linkistä! Oli hyödyllinen myös minulle.
Itsellä todettiin edellisessä raskaudessa toi mutta nyt tällä kertaa lääkäri sanoi että ei testata kun olen oireeton.
Onko sulla ap todettu toi kun kyselet?
Viime raskaudessa sain synnytyksessä antibioottia suoneen.
MUlla kävi niin että suunnitelitii että saisin synnytyksen yhteydessä antibiootteja mutta en ehtinyt sairaalaan synnyttää vaan synnytin jo matkalla ambulanssissa. Onneksi vauvalle ei kuitenkaan tullut mitään. Itse sain kohtutulehduksen synnytksen jälkeen mutta en tiedä johtuiko tosta bakteerista vai jostain muusta.....
Nyt jännittää tuleva synnytys hirveästi. Olisikohan pitänyt kuitenkin vaatia tota testiä.........

Meillä
Siis se bakteeri voi tänään olla, huomenna ei. Siihen ei mielellään anneta raskauden aikana lääkitystä jos oireet pysyy kurissa, se kehittää vaan pahemman bakteerin tilalle. Niin minulle sanottiin. Kun synnytin tuon edellisen jälkeen minulta ei tutkittu bakteeria vaan mentiin sillä linjalla raskaus että se minulla on. Ja kun synnytän muutamassa tunnissa, antibiootti ei ehkä ehdi vaikuttaa, siksi ensin antibiootti ja käynnistys. Mutta ehkä se meillä eri koska edellinen sairastui siihen niin pian ja voimakkaasti. Oli ihan minuuteista kiinni että saadaanko hengityskoneeseen. Ja vaikka vesien menosta oli vaan pari tuntia ennen kun syntyi niin sai bakteerin. Eli ei aina tarkoita että jos vesien menosta kauan vaan voi tarttua vaikka syntyis piankin. Ja jos synnytys pitkittyy niin tarttuu "helpommin" mutta sekään ei pätenyt minulla kun syntyi niin nopeasti. Silti tarttui ja ärhäkästi. Ei siis mikään leikin asia ja siitä puhutaan aivan liian vähän :(

Minea
Minulta löytyi tässä raskaudessa,aiemmin ei.Nyt menossa loppuraskaus ja jännittää,kuinka käy,kun synnytyksen aika.Auttaako tuo antibioottitippa aina estämään tarttumisen vauvaan?

asdas
Alkuperäinen kirjoittaja Minea:
Minulta löytyi tässä raskaudessa,aiemmin ei.Nyt menossa loppuraskaus ja jännittää,kuinka käy,kun synnytyksen aika.Auttaako tuo antibioottitippa aina estämään tarttumisen vauvaan?
Ei auta, mutta varmasti lieventää tulehdusta. Mulla laitettiin ihan ajoissa tuo antibioottitippa, mutta silti vauvalla alkoi tulehdusarvot nousta pari tuntia synnytyksen jälkeen. Onneks se huomattiin heti ja vauvalle aloitettiin samantien omat antibiootit. Kahdet eri antibiootit oli ja reilun viikon ikäisenä päästiin sitten kotiutumaan sairaalasta.

Pom
Itellä oli joku tulehdus alapäässä toisen raskauden aikana ( muita oireita ei ollut kuin supisteli usein) Neuvola lääkäri sanoi että hoidetaan se sitten synnytyksen yhteydessä... tjaa, en muista että kukaan olisi sitten mistään tulehduksesta synnärillä puhunut tai sen hoidosta.

Kysyin asiaa sitten neuvola lääkärin tarkastuksessa ja se vain tuiskaisi että "kuule naisen alapäässä on vaikka kuinka paljon bakteereja ja jos ne ei vaivaa niin kaikki on ok!"

Ja gynellä käydessä ei mitään ole löytynyt sen kummemmin.... että joku siellä kait oli muttei ole enää ja lapsikin on terve.

infektio
Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Uskomme, että rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.

Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections | Vitamin D Council Blog

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
D*facts Pregnancy - YouTube

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D

Yhteistyössä