Jos sun 15v lapsi polttasi tupakkaa

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"utelias"
Niin antaisitko polttaa kotona? Kun tietäisit että polttaa sitten jossain muualla eikä suostu lopettamaan vaikka kuin olisit yrittänyt takoa järkee sen päähän??
 
vv
En, missään tapauksessa en sitä hyväksyisi, ja tuo luvan antaminen on hyväksymistä. Musta tuntuu että jos mun lapsi 5 vuoden kuluttua edes yrittäisi, niin löisin vaikka kirveellä sormet poikki mutta itseään en antaisi myrkyttää. No, ehkä keksin jonkin vähemmän julmemman tavan estää, mutta jotain keksisin vaikka väkisin.
 
"vieras"
No en todellakaan antais. Lopettaisin sen touhun jollain uhkailulla/kiristämisellä/lahjonnalla. Ainakin viikkorahat ja k´muut "edut" lähtis samantien, jos jäis kiinni.
 
"Juu"
No en todellakaan. Jos polttaa muualla niin sittenhän, mutta ne nyt ainakaan helpommaksi pyrkisi moisen ääliömäisyyden harrastusta tekemään.

Jos ei muuta niin miettiipähän homman mielekkyyttä kun tarpoo jonnekin kauemmas vesisateessa polttamaan. Nousee kynnys lähteä savuille.
 
"vieras"
[QUOTE="utelias";21928112 begin_of_the_skype_highlighting**************21928112******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************21928112******end_of_the_skype_highlighting]Niin antaisitko polttaa kotona? Kun tietäisit että polttaa sitten jossain muualla eikä suostu lopettamaan vaikka kuin olisit yrittänyt takoa järkee sen päähän??[/QUOTE]


No en todellakaan! Meillä ei polta oma väki eikä vieraat. Saatikka sitten oma lapsi... Emme kumpikaan siedä tupakkaa yhtään.
 
"vieras"
Eihän tuo mitään järkevää touhua olis, mutta onkohan mulla paljon varaa kieltääkään, kun itsekin poltin tuon ikäisenä ja kotona. Mitäs siinä sitten, kun kerran porukat tiesi / haistoi, että käryttelen ja koittivat tosiaan saada lopettamaan samantien, mutta sitten kyllästyivät tällasta uppiniskasta kakaraa paimentamasta ja antoivat luvan polttaa ihan omalla terassilla, ettei naapurit näe, kuinka huonotapainen mukula heillä on... :D Tosin lopetin sitten kyllä varmaan jo ennen täysi-ikää ihan oma-aloitteisesti. Rahat sain hommata ite.
 
"niin"
Mä en polta, mutta jokainen mun kaveri, joka polttaa, on tehnyt sitä tosi nuoresta asti vanhemmiltaan salaa. Nuori on piilottanut tupakat ja selittänyt tupakanhajun vaatteissa sillä, että kaverit polttavat.

Jos teini alkaa tupakoida, niin kyllä se sen tekee, eikä kukaan pysty vahtimaan ketään niin tarkkaan, ettei teini ehtisi tupakalle jos siellä tahtoo käydä.

Itse nalkutan, marisen, vingun, kiellän, sanon, että teini haisee pahalle, olen vaatinut kirjoittamaan käsin pari A4-arkkia tietoa siitä, mitä tupakka saa aikaan. Eikä tuo silti ole lopettanut polttamista.
Mielummin niin, että tiedän, kuin niin, että mulle valehdellaan. Rahaa en tupakkaan anna, se on selvä, mutta jostain sitä rahaa tuntuu silti riittävän, ainakin teini keräilee pulloja ahkerasti.
 
vm-89
Itse aloitin tupakoinnin 13vee kaveriporukan mukana, kiinni jäin vanhemmilleni useasti ja aina seurasi rangaistuksia ja saarnoja. Eipä kauheasti vaikuttanut ainakaan minulla. n.15-vuotiaana porukat lopetti saarnauksen ja sanoivat että oma on asiani, mutta kotiparvekkeelle ei ole asiaa ja turha tulla pyytämään tupakkaa. Siispä aina ulos mennessäni äiti työnsi roskapussin tai maton kouraan ja käski tehdä samalla jotain hyödyllistä. Itse teet päätöksen, mutta en antaisi kotona sauhutella saatika ostaa tupakkaa.
 
"vieras"
En antaisi, periaatteen vuoksi.

Rahaa myöskään ei tippuisi käyttöön yhtään, tarvittavat käytäisiin yhdessä ostamassa mutta käteistä ei ollenkaan käyttöön..
 
u
[QUOTE="vieras";21928390]En antaisi, periaatteen vuoksi.

Rahaa myöskään ei tippuisi käyttöön yhtään, tarvittavat käytäisiin yhdessä ostamassa mutta käteistä ei ollenkaan käyttöön..[/QUOTE]


Tiedänpä muutaman "koviksen" omasta teiniajasta, jonka vanhemmat tekivät näin. Rupesivat varastamaan röökinsä. En toki tarkoita, että kaikki näin tekisivät, mutta ompas tullut muutama tapaus vastaan.
 
"vieras"
tupakoivat ihmiset ovat heikkoja ali-ihmisiä. Heillä ei ole munaa päästää irti tupakasta ja siitä riippuvuudesta. He ovat näitä ihmisiä joita virta vie eivätkä he itse laita vastaan.
 
"vieras"
Tiedänpä muutaman "koviksen" omasta teiniajasta, jonka vanhemmat tekivät näin. Rupesivat varastamaan röökinsä. En toki tarkoita, että kaikki näin tekisivät, mutta ompas tullut muutama tapaus vastaan.
Jos lapsi olisi valmis kaupasta varastamaan vain tupakkaa saadakseen, olisi kyllä menty todella väärille raiteille ja olisi tiukan keskustelun paikka.

Se, että kokeilee jotain vanhempien kieltämää uutta juttua on täysin eri asia kuin se, että tekee rikoksen. Lapset on meillä kaikki vuorollaan haaveilleet poliisin ammatista, sen yhteydessä käyty läpi mitä ne alle 15-v näpistelytkin voi aiheuttaa.

Käytännössä mun lapsista ei oikein ole koviksiksi, niillä on niin inhottavat vanhemmat ja nyhveröiden kotiintuloajat. Harrastamaankin joutuu eikä tietokonetta/telkkaria käytetä rajattomasti. ;) Mutta jos varastaisi, kuukauden ainakin kävisi vain koulussa eikä metriäkään muualle. Keskusteluiden ja korvaamisen lisäksi.
 
En antaisi.

Onneksi on tulossa laki, joka kieltää alaikäiselle myymisen ja antamisen. Sitten siihen on saatu suunniteltua niin hienosti, että sakon tai pienen vankeusrangaistuksen uhalla, joka taas tarkoittaa että myyjän/antajan voi ottaa kiinni. Hakijat vähenee huomattavasti, koska todella moni odottaa tätä uudistusta ja olisi jo innokkaita tekemään jotain. Usein tulee mieleen alaikäisestä tupakoitsijasta se, että vanhemmat ei ole elämässä läsnä.
 
"minä"
En antaisi.

Onneksi on tulossa laki, joka kieltää alaikäiselle myymisen ja antamisen. Sitten siihen on saatu suunniteltua niin hienosti, että sakon tai pienen vankeusrangaistuksen uhalla, joka taas tarkoittaa että myyjän/antajan voi ottaa kiinni. Hakijat vähenee huomattavasti, koska todella moni odottaa tätä uudistusta ja olisi jo innokkaita tekemään jotain. Usein tulee mieleen alaikäisestä tupakoitsijasta se, että vanhemmat ei ole elämässä läsnä.
Siinäkin turhan korkea ikäraja alle 18 v. ei saa ostaa tupakkaa. Ainakin minun mielestä.Monessa muussa asiassa 16 ikäraja
 
Keittiönoita
Tiedänpä muutaman "koviksen" omasta teiniajasta, jonka vanhemmat tekivät näin. Rupesivat varastamaan röökinsä. En toki tarkoita, että kaikki näin tekisivät, mutta ompas tullut muutama tapaus vastaan.
Siitä huolimatta en antaisi. Muutenhan sitä saisi kohta luovuttaa autonavaimetkin 15 veelle, koska muuten se varastaa auton, ostaa sikakalliita merkkivaatteita, koska muuten se varastaa niitä jne jne
 
[QUOTE="minä";21929042]Siinäkin turhan korkea ikäraja alle 18 v. ei saa ostaa tupakkaa. Ainakin minun mielestä.Monessa muussa asiassa 16 ikäraja[/QUOTE]

Siis meinaatko, että pitäisi antaa 16v ostaa tupakkaa?
Toivottavasti et. Moni 16 vuotias ei ole tarpeeksi älykäs tekemään oikeaa valintaa ja tupakointi on aina väärä valinta, yleensä massan aiheuttama ilmiö ja helvetin vaikeaa on päästä irti.
Nimimerkillä on kokemusta aivan liikaa, turhia yrityksiä lopettaa monia kymmeniä.
 
"vieras"
Jännä juttu, että tämmöisessä asiassa 15-vuotias on lapsi, mutta jos puhutaan seksin harrastamisesta niin suurin osa hyväksyy sen tuon ikäisenä. Mistähän moinen? Mä sain kerran kaikilta skeidaa niskaan, kun ilmoitin mielipiteenäni, että 16-vuotiaskin on liian nuori seksiin ja suojaikää pitäisi nostaa. Niin silloin oltiin sitä mieltä, ettei nuoria saa kuitenkaan lopettamaan ja paras vaan ostaa niille kondomit ja pillerit ja antaa mennä. Kun tuon ikäiset on kuulemma melkein aikuisia, ainakin palstalaiset, jotka on kaikki muuttaneet viimeistään 15-vuotiaina pois vanhempiensa luota...

Miksei sitten saisi polttaa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21929089]Jännä juttu, että tämmöisessä asiassa 15-vuotias on lapsi, mutta jos puhutaan seksin harrastamisesta niin suurin osa hyväksyy sen tuon ikäisenä. Mistähän moinen? Mä sain kerran kaikilta skeidaa niskaan, kun ilmoitin mielipiteenäni, että 16-vuotiaskin on liian nuori seksiin ja suojaikää pitäisi nostaa. Niin silloin oltiin sitä mieltä, ettei nuoria saa kuitenkaan lopettamaan ja paras vaan ostaa niille kondomit ja pillerit ja antaa mennä. Kun tuon ikäiset on kuulemma melkein aikuisia, ainakin palstalaiset, jotka on kaikki muuttaneet viimeistään 15-vuotiaina pois vanhempiensa luota...

Miksei sitten saisi polttaa?[/QUOTE]

Tupakoinnissa ja seksissä on se iso ero, ettei kukaan tarvi tupakkaa ja se on terveydelle haitallista. Seksi taas kuuluu normaalina osana elämään.
 
Non compos mentis
En antaisi. Minusta tulisi sellainen styranki, ettei pahempaa ole nähty. Lapsi jäisi kotikouluun ja viettäisi kaikki ajat kahlittuna huoneessaan yksin. Toisella astma alkanut jo ennen puolen vuoden ikää ja menetin veljeni jollekin kamalalle, joka lähetti pesäkkeitä myös keuhkoihin. Nuori ei pääsisi edes vessaan vartioimatta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21929112]Tupakoinnissa ja seksissä on se iso ero, ettei kukaan tarvi tupakkaa ja se on terveydelle haitallista. Seksi taas kuuluu normaalina osana elämään.[/QUOTE]

Seksi ei kuitenkaan kuulu lasten elämään, vai oletko eri mieltä?

Tarkoitin sitä, että joissakin asioissa 15-vuotias tuntuu olevan täysin aikuinen, joissakin taas lapsi. Ihmeellistä?
 

Yhteistyössä