Jos sinun pitäisi valita pidätkö omakotitalosi vai hankitko toisen lapsen niin kumman valitsisit?

  • Viestiketjun aloittaja vaikeeta joo...
  • Ensimmäinen viesti
ap
Lainaa on alle 100 000, mutta miehen palkka on pieni, alle 2000 jää hälle käteen. Ollaan me nyt tuolla 2 vuotta jo maksettukin lainaa, kun mä olen opiskellut. Nyt olen ollut hetken töissä pätkiä siellä täällä joten ei olis ees työtä mihin palata heti äippäloman jälkeen. Ja mä kyllä haluaisin hoitaa toistakin lasta kotona ainakin kaksivuotiaaksi niin kuin esikkoakin.

Voi kun olis vakityö ja voi kun saisin isompaa äippälomarahaa niin ei tarvis arpoa mitä tekee.
 
vieras
Paljonko teillä on lyhennyserä? Voisiko maksuerää pienentää ja siis pidentää maksuaikaa? Alle 100 000e on kuitenkin aika pieni asuntolaina, 200 000e:n asuntolainatkin on yleisiä ja silti uusia lapsia tehdään vaikka miehen tulot on 2000e:n pintaan. Ilmoittaudut sitten vaan työttömäksi työnhakijaksi heti vanhempainvapaan jälkeen.
 
Vieras
Meillä lainaa vajaa 70t ja yhteenlasketut nettotulot parisen tonnia... Ja toinen lapsi tulossa :D asumismenoihin riittää kht+kuntalisä ja sitten eletään sillä miehen palkalla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä lainaa vajaa 70t ja yhteenlasketut nettotulot parisen tonnia... Ja toinen lapsi tulossa :D asumismenoihin riittää kht+kuntalisä ja sitten eletään sillä miehen palkalla.
Paljonko teillä on kk erä. Meillä nyt 700?...
 
vieras
Kysyt vissiin tosissasi? Sori, mä oon sitä mieltä että asiat järjestyy ihan varmasti jotenkin ilman järjetöntä suunnittelemistakin. Meillä on kolme pientä ja neljäs tulossa,itse olen kotona ja miehellä ei mikään hirmuinen palkka. Asuntolainat niskassa ja hyvin tässä elellään, eipä tullut mielenkään tuommoisia vastakkainasetteluja miettiä.. Ei vuokralla asuminenkaan ilmaista oo, tuon 700 maksaa hyvinkin joku kolmio riippuu siitä missäpäin asutte.
 
ap
Ihan tosissani kysyn. Mä alan itse kallistumaan talon myynnin kannalle. On onneksi helposti myytävä, joten menee kaupaksi varmasti. Mä olen luonteeltani sellainen, että on pakko suunnitella asioita...en pysty ajattelemaan, että kyllä se siitä järjestyy.

Ja silloin kun laina otettiin, oltiin vahvasti sitä mieltä että yksi lapsi riittää, mutta nyt on molempien mieli muuttunut.
 
-
Lyhennysvapaata 1 vuosi, lisäksi yrittäisin myydä muuta omaisuutta paitsi talo. Tarpeen mukaan sitten heti vanhempain vapaan jälkeen töihin, ei se lapsi siitä pilalle mene, vaikka laitetaankin hoitoon noin 1v iässä kuten niin moni muukin lapsi!
 
Mä en ikinä tekis vauvaa sellaiseen tilanteeseen ettei sitä olisi varaa elättää. Eli vastaus on että tossa tapauksessa vauva saisi hetken odottaa. Menisin töihin ja säästäisin, ja sitten kun äitiyspäiväraha alkaisi nousta niin voisin hankkiutua raskaaksi.

Muoks: siis en tekis suunnitellusti. Vahinko on sitten asia erikseen.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lainaa on alle 100 000, mutta miehen palkka on pieni, alle 2000 jää hälle käteen. Ollaan me nyt tuolla 2 vuotta jo maksettukin lainaa, kun mä olen opiskellut. Nyt olen ollut hetken töissä pätkiä siellä täällä joten ei olis ees työtä mihin palata heti äippäloman jälkeen. Ja mä kyllä haluaisin hoitaa toistakin lasta kotona ainakin kaksivuotiaaksi niin kuin esikkoakin.

Voi kun olis vakityö ja voi kun saisin isompaa äippälomarahaa niin ei tarvis arpoa mitä tekee.
Kyllä te pystytte molempiin. Ei noita asioita voi asettaa vastakkain. Vaatii vaan pientä järjestelykykyä ottaa asioista selvää!
jos olette pystyneet maksamaan lainaa takaisin, kun olet opiskellut, niin pystytte myös äitiyslomallasi. Hoitovapaa on ilmeisesti se ongelma, mutta jos sulla ei ole edes vakipaikkaa, niin miten oletat, että sulla olisi töitä, vaikket jäisikään äitiyslomalle? Ja lapsi ei tosiaan mene pilalle, vaikka sen laittaisi hoitoon vaikkapa 1,5v osapäiväisesti tai muutamana päivänä viikosta.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä lainaa vajaa 70t ja yhteenlasketut nettotulot parisen tonnia... Ja toinen lapsi tulossa :D asumismenoihin riittää kht+kuntalisä ja sitten eletään sillä miehen palkalla.
Paljonko teillä on kk erä. Meillä nyt 700?...
Ton verranhan teillä enee vuokraankin!
 
Vähän hassu ajatus. Itselleni omakotitalo ei koskaan ole ollut haave mutta olen ehdottomasti halunnut useamman lapsen, eli valinta olisi helppo.

Muuten jos se talo olisi tärkeä niin varmasti sitten vaihdettaisiin sellaiseen johon meillä olisi varaa myös sillä aikaa kun toinen on kotona. Aika stressaava tilanne jos talous kaatuu heti kun toisen tulot pienenevät.
 

Yhteistyössä