Jos sinulla on keliakia, niin mitä oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
laiha ja laihtuu edelleen ja vatsakipuja kun syö muuta kuin protskua ja kasviksia ja riisi/peruna. Eli selkeästi leivistä ja pastasta vatsa tuskaisen ilmakkaan kipeäksi.

minulla vatsakipuja, tuntuu kuin olisi lasinsiruja mahassa. vatsa usein sekaisin tai "tukossa" ilmavaivoja ja närästystä, turvotusta jne..
pohdin itsekin mahtaisiko keliakia olla taustalla?

nivelkipuja ja suun kuivumista mulla myös, eivät varmaan aiheeseen liity..?

Lääkäriin!! mun perheessä äitillä ja kahdella veljellä on keliakia, ja nuorimmalla veljellä puhkes yllättäin, vaikka verikokeissa oli arvot noussu. Ainahan ei edes verikokeet näytä vaan kannattaa vaatia sitä nieluviljelyä niin tietää varmaksi..

kannattaa noudattaa sitä ruokavalioo tarkasti kun se hento karvotus ruokaputksessa lähtee kun syö tavallista ruokaa ja se ei palaa enään ennalleen.

Mulla olisi isohko määrä kotimaisia tuoksukynttilöitä jäänyt varastoon yrityksen lopettamisen jäljiltä.
Olisko hyviä vinkkejä kellään antaa, missä niitä vois esim. netissä kaupata?
Nettohinnoin myyn kaiken pois, paljon erilaisia tuoksuja, mm. ruusu, omena, vadelma...
Tolppaa ja kelluvaa.
Eli olisko jollain kokemuksia myyntikanavista tän tyyppiselle tuotteelle...

Tuttavani kokeili keliakia-ruokavaliota koska kärsi moninaisista vatsaoireista , väsymyksestä jne.

Oireet hävisi.. nyt se on keliakia-ruokavaliolla ja voi hyvin. Mitään lääkärireissuja hän ei koskaan asian tiimoilta ole tehnyt.

Minä olen ollut viimeisen vuoden aikana niin väsynyt että valehtelematta mikään määrä unta ei ole riittänyt! Tänäänkin oli vapaapäivä ja nukuin 13h putkeen...aiemmin söin C-vitamiinia naurettavia annostuksia (3g suurimmillaan), en huomannut MITÄÄN eroa.

Veljelläni on keliakia ja minä en siedä maitoa enää nyt aikuisiällä vaikka sitä johonkin murkkuikään vielä join ahnaasti.

Vatsaoireet ei ole ainoa keliakian paljastava ja sen takia se onkin niin alidiagnosoitu tauti nykyään, kun ei lääkäritkään pysy perässä oireiden monimuotoisuuden vuoksi. Itselläni oli jatkuva, mahdoton väsymys mitä mikään uni ei tuntunut taittavan. Vatsa turvotteli vähän, mutta ei sen suurempaa. Sääret ja käsivarret kutisi tosi paljon ja yöllä saatoinkin unissani repiä nahan ihan rikki varsinkin sääristä. Kasvojen iho oli tosi huonossa kunnossa, isoja kraateri"finnejä" joihin ei mitkään putsarit auttaneet. Lopetin viljat ja kokeilin - iho parani, voimat palasi ja kutina loppui. Vatsaoireitakaan ei ole. Silti verikoekaan ei näyttänyt mitään (tosin olinhan jo ehtinyt olla syömättä viljoja). Paksusuolen tähystykseen en mene sen kahdenkympin tähden, tiedän nyt itse mikä minua vaivasi ja tätä ruokavaliota noudattamalla voin hyvin. Oli virallisesti keliakiadiagnoosia tai ei.

Mulla ei oo todettu keliakiaa mutta kaikenlaisia oireita tulee viljasta, myös gluteenittomasta viljasta niinku riisistä ja maissista. Oireina närästys, ripulikohtaukset, ilmavaivat ja mahakipu. Myös sokeriarvot ollu koholla.

Alotin karppauksen ja kaikki oireet katosi ja verensokeri normalisoitui!

Alkuperäinen kirjoittaja keliaakikko:
Vatsaoireet ei ole ainoa keliakian paljastava ja sen takia se onkin niin alidiagnosoitu tauti nykyään, kun ei lääkäritkään pysy perässä oireiden monimuotoisuuden vuoksi. Itselläni oli jatkuva, mahdoton väsymys mitä mikään uni ei tuntunut taittavan. Vatsa turvotteli vähän, mutta ei sen suurempaa. Sääret ja käsivarret kutisi tosi paljon ja yöllä saatoinkin unissani repiä nahan ihan rikki varsinkin sääristä. Kasvojen iho oli tosi huonossa kunnossa, isoja kraateri"finnejä" joihin ei mitkään putsarit auttaneet. Lopetin viljat ja kokeilin - iho parani, voimat palasi ja kutina loppui. Vatsaoireitakaan ei ole. Silti verikoekaan ei näyttänyt mitään (tosin olinhan jo ehtinyt olla syömättä viljoja). Paksusuolen tähystykseen en mene sen kahdenkympin tähden, tiedän nyt itse mikä minua vaivasi ja tätä ruokavaliota noudattamalla voin hyvin. Oli virallisesti keliakiadiagnoosia tai ei.

lopetitko viljat kokonaan vai syötkö gluteenitonta?

James Braly & Ron Hoggan: VAARALLISET VILJAT
Onko sinulla syömishimoa ja jos on, mitä ruokia himoitset? Tai tunnetko aterioiden jälkeen turvotusta ja epämukavaa oloa? Kouristaako vatsaasi? Onko sinun höllennettävä vyötä? Onko sinulla outoja tai riippuvuutta aiheuttavia reaktioita alkoholia kohtaan? Oletko ahdistunut tai masentunut? Tunnetko olosi voimattomaksi tai onko sinulla ylenmääräistä unen tarvetta?

Jos sinulla on erilaisia vaivoja, joihin ei löydy selitystä, syynä saattavat olla viljat. Suomessa syödään liikaa viljoja: puuroa, leipää, pastaa, pullaa...

Tiesitkö, että yli 150 sairautta yhdistyy herkkyyteen gluteiinille ja muille viljan proteiineille? Diabetes, kilpirauhassairaudet, ylilihavuus, närästys, osteoporoosi, suolistosairaudet, atooppiset allergiat, astma, nivelreuma, syöpä, MS-tauti, epilepsia ja autismi ovat niistä esimerkkejä.
Lue James Bralyn ja Ron Hogganin kirja, jos itse tai joku perhepiirissäsi kärsii epämääräisistä oireista. Yleensä gluteiiniherkkyys esiintyy suvuittain.

suuri osa ihmisten vaivoista selittyy helikobakteeri diagnoosilla. alle 40 vuotiailta voi ottaa verikokeena. selittää närästykset, ylävatsakivut, turvotukset, ilmavaivat, röyhyt, pierut jne.

Minkä kahden kympin tähden?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Diagnosoidut keliakiaakikot saa Kelalta tukirahaa, en tosin tiedä onko se tuo kakskymppiä vai mikä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Diagnosoidut keliakiaakikot saa Kelalta tukirahaa, en tosin tiedä onko se tuo kakskymppiä vai mikä.

keliakiaakikot :D haha....

Alkuperäinen kirjoittaja ida:
Lääkäriin!! mun perheessä äitillä ja kahdella veljellä on keliakia, ja nuorimmalla veljellä puhkes yllättäin, vaikka verikokeissa oli arvot noussu]. Ainahan ei edes verikokeet näytä vaan kannattaa vaatia sitä nieluviljelyä niin tietää varmaksi..

kannattaa noudattaa sitä ruokavalioo tarkasti kun se hento karvotus ruokaputksessa lähtee kun syö tavallista ruokaa ja se ei palaa enään ennalleen.
Sulla ei taida ihan olla keliakiatietämys ajan tasalla?
:laugh:

Lisää oireita: turvonnut vatsa, liuskoittuneet ja epätasaiset kynnet, aftoja ja rakkuloita suussa, hampaiden kiillevauriot, viljatuotteet polttavat suuta, paino ei laske vaikka laihduttaa, väsyneisyys, masennus, aloitekyvyttömyys, ärtyisyys.

Yhteyttä on todettu myös keliakian ja migreenin välillä.

Mulla ei oo todettu keliakiaa mutta kaikenlaisia oireita tulee viljasta, myös gluteenittomasta viljasta niinku riisistä ja maissista. Oireina närästys, ripulikohtaukset, ilmavaivat ja mahakipu. Myös sokeriarvot ollu koholla.

Alotin karppauksen ja kaikki oireet katosi ja verensokeri normalisoitui!
"Näihin kuuluivat monet sydän- ja hengitysoireet, väsymys ja unettomuus, ruoansulatuskanavan häiriöt sekä mieliala- ja neuroottiset oireet."-duodecim-
Ergotamiinimyrkytyksen oireita