keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heppuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heppuli"

Vieras
elikkäs mun isällä keliakia(todettu vast n.60v)ja sehän on perinnöllistä ja se täti oli siel sairaalas isäl sanonukki et kaikkien lasten kantsis men kokeil,mut mut...mulla on kyl esim.ruisleivän syönnin jälkee ihan helv....t mahakivut ja oonki ny 99% varma et mul keliakia,mut asiaa ei helpota yhtään tieto mistään letkun nielemisestä...hyi yök ni voinko koittaa itte vaa muuttaa ruokavalioo hiljallee ja tarkkailla et mistä tulee oireita ja mistä ei????mua ei saa kirveelläkää uhaten nielemään letkua ei ikinä!!

Mun tietääkseni perustesti tehdään verikokeesta ja vasta sitten tähystys, jos tarpeen. Mulla on kahdella perheessä, enkä ole silti testauttanut itseäni, ei ole kyllä mitään oireitakaan. Toki menisin, jos oireita olisi.

se selviää verikokeellakin, et onko keliakia... letku tarvitsee niellä siinä tapauksessa kun halutaan tutkia, että onko paljon tuhoa tullut sun ohutsuoleen.

mut sinne ei kaiketi oo pakko mennä??mä en oikeesti halua mennä nielemään letkua...hirvittää ajatuskin ja kun äiti ja isä o siin molemmat ollu ja sanonu et ei kovin mukavaa ku oksennus tulee ku letku viel suus ni yööööööök!verikokeel voin kyl käydä!

[QUOTE="Lila";22713540]Mene nyt ensin siihen verikokeeseen ja päätä jatkosta, kun tiedät mikä on tulos.[/QUOTE]

ei tarvi päättää jatkosta ku en mene mihinkää letkun nielentään en ikinä!

Varsinaisen keliakiadiagnoosin saa vain gastroskopian perusteella. Jos sinulla keliakia on, tulee jättää ruokavaliosta pois kaikki gluteenia sisältävä, ei vaan sellaisia, mistä mahdollisesti tulee oireita. Näitä muutoksia ei saa ennen tutkimuksia mennä tekemään, tai tautia ei välttämättä voida todeta. Olen niellyt sen letkun, ei tullut oksennusta, mutta ei se nyt tietysti maailman mukavinkaan toimenpide ole. Paksunsuolentähystys oli paljon hirveämpää.

Kaverin isällä hoitamaton keliakia aiheutti syövän ja kuoli tuskallisesti sairaalassa :( vatsa ja sisäelimet kasvainta täynnä. Eli ei ole leikin asia.

Verikokeella selviää paljon ja loppu vatsan tähystyksessä, missä otetaan ohutsuolen alkupäästä koepala. Ei siinä mitään letkua niellä varsinaisesti, se vaan työnnetään sinne. Kurkku puudutetaan ensin suihkeella ettei tule oksennusrefleksiä. Ja ennen toimenpidettä mä ainakin sain kunnolla rauhoittavia. Pyytää vaan ne rauhoittavat ja sopii asiasta etukäteen. Joillekin tehdään nukutuksessa. Ahdistavat kokemukset ovat yleensä niitä vanhoja kokemuksia (ennen 2000 vuotta) kun kurkkua ei ole kunnolla puuduteltu eikä ole annettu rauhoittavia. Tsemppiä!

[QUOTE="a.p";22713579]ei tarvi päättää jatkosta ku en mene mihinkää letkun nielentään en ikinä![/QUOTE]

Vain keliakia-diagnoosilla saat kelalta korvauksen ruokavaliosta. Mutta omapa on asiasi.

[QUOTE="a.p";22714787]no se o 21€ et juu mä pärjään kyl ilmanki![/QUOTE]

Vuodessa tekee pyöreästi noin 250 €. Kyllä sillä tekee jo jotakin. Mutta kuten sanoin, omapahan on asiasi.

Yhteistyössä