Jos sinulla olisi kuukauden ruokaostoksiin 100e, niin mitä söisitte?

  • Viestiketjun aloittaja josjosjos
  • Ensimmäinen viesti
Vaikea sanoa, kun mä en rehellisesti tiedä edes mitä maitolitra maksaa. En tiedä perusruokatarvikkeiden hintoja. Sen mä tiedän, että kurkku maksaa euron, kun ihan sattumalta kotona katoin kurkun kyljessä olevaa punnituslappua, muttamutta. 25e tulisi viikkoa kohti, mikä on todella todella vähän..
 
Hupshaps
Lapseni ovat päiväkodissa, joten he saavat siellä monipuolista ruokaa. Aamupala, lounas ja välipala. Jos olisi pakko pärjätä, niin tuollakin jo pärjäisi. En haluaisi kuitenkaan laittaa lapsiani nälkäisenä nukkumaan, joten illalla kotona olisi jotakin ruokaa. Näkkäriä+margariinia, porkkanoita, kalapuikkoja, makaronia ketsupilla jne.
Viikonloppuna mentäisiin varmaan toisena päivinä mun vanhempieni luokse syömään. Toisena päivänä sitten purkkihernaria, lanttua, keitettyjä perunoita ja nugetteja tms..
Vaika olisi saada tuo summa riittämään.
 
adsdsad
No lapset saavat päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona yrittäisin illaksi tehdä jotakin. Esim. iso kattilallinen makkarakeittoa ja sekaan keittojuureksia. Tuota söisi kolmena päivänä ja hinnaksi tulisi varmaan 4e. Sitten näkkäriin menisi varmaan 2e/viikko ja margariinipaketti riittäis varmaan meillä kuukaudeksi ja maksaakohan se isompi 3e? Nyt olis mennyt siis 9e. Sitten baanit lapsille vaikka neljäksi illaksi. Meniskö niihin 2e? =11e. Pussillinen porkkanoita ja mennyt 12e.
Ei helkkari. En mä saisi riittämään.
 
opiskelijana oppii
Mä pärjäsin opiskeluaikana yksin tuolla summalla kyllä tiukkoina aikoina. Kaksi kertaa vikkossa opiskelijaruokalaan ja siihen meni 5e. Mutta sai monipuolista ruokaa, salaattia,leipää, maitoa kaksi lasia ja vielä kahvitkin päälle! Muu viikon ruoka pitikin sitten saada 20e:lla. Tuollahan saa pussin porkkanoita, kaksi tomaattia, lantun, paketin näkkäriä, margariiniä, paketin puurohiutaleita, leipäpussin, kolme nuudelipussia, pari pakettia kalapuikkoja ja sitten pari purkkia hernaria ja vielä pari maitolitraa ja vessapaprua paketin.
Perhettä tuolla summalla ei elätä.
 
"minä"
ostaisin halvimmalla mahdollisella kilohinnalla:

10 pakettia puurohiutaleita (4 víljaa tai kaura) n. 20 e???
12 l maitoa 8 e
10 kg porkkanoita 6 e
10 kg perunoita 5 e
paketin levitettä 3 e
paketin kasvislientä 2 e
paketin suolaa 1 e
halpoja kausihedelmiä ja -vihanneksia 30 e
2 kg makaroonia 2 e
paketin tai kaksi soijarouhetta 5 e
- eli tähän mennessä 82 e, mikä voi olla arvio yläkanttiin
loppurahat laittaisin raejuustoon

kai tuolla eläisi.
 
Jos mun nyt pitäisi pärjätä tästä kuukausi eteenpäin niin, että saisin käyttää 100e ruokakauppaan.
Onhan meillä kotonakin jotakin. Tällä hetkellä vessapaprua ja talouspaprua on niin paljon, että ne riittäisi kuukaudeksi. Samoin pesuaineita, rasvoja jne.
Tällä hetkellä kotona on varastossa sen verran, että niistä riittäisi viikoksi. On öljyä, levitettä, tummia makaroneja, täysjyväriisiä, tonnikalaa, kalapuikkoa,kalafileitä, sipulia vaikka kuinka paljon, iso vadillinen omenia, näkkäriä, pussi sämpylöitä, pussi ruisleipää, juustoa pakettia, tomaatteja varmaan 5kpl, akksi isoa kurkkua, pari pussia salaattia, mausteita löytyy paljon, paketti muroja, 5l maitoa, pakasteessa on myös pari paketti broilerin suikaleita, pari pakettia pihvejä jne. Jääkaapissa noiden lisäksi oikeaa voita, kananmunia, vajaa litra jogurttia. Ja hmm..mitähän muuta meiltä löytyy.. puurohiutaleita ainaskin.
 
"vieras"
Peruna
Porkkana
Sipuli
Valkosipuli
Kaali
Jotakin muita vihanneksia ja hedelmiä, jos on varaa
Pussipapuja
Maitoa
Muutama viili, joista uutta viiliä
(Kananmunia ja ehkä vähän jauhelihaa niitä syöville, itse en syö)
Rypsiöljyä
(Suolaa ja mausteita on varmaan ennestään kaapissa)
(Edullisinta täysjyvä)makaronia
Leivontaan ja puuroon jotakin täysjyväjauhoa (en tiedä mitä, en osaa leipoa :D)
Jos olisi talvi, niin sukulaisten pakastimista ylijäämämarjoja (joita on melkein aina), syksyllä ilmaisomenoita ja metsästä marjoja ja sieniä, kesällä edullisia vihanneksia ja villivihanneksia
 
"vieras"
normaalia ruokaa, laatikoita, keittoja, kiusauksia, muusia, lihakastikkeita,kalaa, marjapuuroja, leipää/sämpylöitä, maitoa, hedelmiä, juureksia, mitäpä muuta sitä vois laittaa kuin ruokaa?!!?!?
 
[QUOTE="vieras";25669722]normaalia ruokaa, laatikoita, keittoja, kiusauksia, muusia, lihakastikkeita,kalaa, marjapuuroja, leipää/sämpylöitä, maitoa, hedelmiä, juureksia, mitäpä muuta sitä vois laittaa kuin ruokaa?!!?!?[/QUOTE]

Eipä noin monipuoliseen ruokavalioon satku/kk riitä.
 
jööö
[QUOTE="vieras";25669722]normaalia ruokaa, laatikoita, keittoja, kiusauksia, muusia, lihakastikkeita,kalaa, marjapuuroja, leipää/sämpylöitä, maitoa, hedelmiä, juureksia, mitäpä muuta sitä vois laittaa kuin ruokaa?!!?!?[/QUOTE]

Aikamoinen muija oot, jos meinaat saada 25e per viikko riitämään moisiin safkoihin.
 
"poikia3"
Meitä on 5, ja olisin ihmeissäni jos tuolla summalla tämä porukka pitäisi ruokkia. Varmasti ostaisin perunaa ja porkkanaa, jauhoja ja hiivaa, puurohiutaleita, margariinia, makaronia. Opettaisin käyttämään myös soijarouhetta.

Leipoisin leivät itse. Maitoa ostettaisiin mahdollisimman vähän.

Tehtäisiin puuroa, sosekeittoja, erilaisia laatikoita perunasta ja makaronista sekä siitä soijarouheesta.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";25669771]Meitä on 5, ja olisin ihmeissäni jos tuolla summalla tämä porukka pitäisi ruokkia. Varmasti ostaisin perunaa ja porkkanaa, jauhoja ja hiivaa, puurohiutaleita, margariinia, makaronia. Opettaisin käyttämään myös soijarouhetta.

Leipoisin leivät itse. Maitoa ostettaisiin mahdollisimman vähän.

Tehtäisiin puuroa, sosekeittoja, erilaisia laatikoita perunasta ja makaronista sekä siitä soijarouheesta.[/QUOTE]
Minä ajattelin, että aloittaja tarkoittaa yhtä tai kahta ihmistä. Eipä satanen oikein isommalle porukalle riitä. Sitten kannattaisi käydä jo diakoniasta tai jostakin muualta hakemassa joko rahaa tai ruokaa.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";25669835]Minä ajattelin, että aloittaja tarkoittaa yhtä tai kahta ihmistä. Eipä satanen oikein isommalle porukalle riitä. Sitten kannattaisi käydä jo diakoniasta tai jostakin muualta hakemassa joko rahaa tai ruokaa.[/QUOTE]

Minusta kyllä yhden ihmisen ruuat saa varsin helpolla kuukaudeksi satasella, kahdelle olisi jo vaikeampaa.

Meidän perheen ruokalasku kuussa on n. 500 - 600 euroa, ja toisaalta, jos on tarvis nipistää, selvitään 70 eurolla per viikko. Eli vieläkin niukemmalla budjetilla, ja tuohonkin summaan mahtuu esim. hedelmiä ja jogurtteja.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";25669866]Minusta kyllä yhden ihmisen ruuat saa varsin helpolla kuukaudeksi satasella, kahdelle olisi jo vaikeampaa.

Meidän perheen ruokalasku kuussa on n. 500 - 600 euroa, ja toisaalta, jos on tarvis nipistää, selvitään 70 eurolla per viikko. Eli vieläkin niukemmalla budjetilla, ja tuohonkin summaan mahtuu esim. hedelmiä ja jogurtteja.[/QUOTE]
Pitäisipä tosiaan alkaa katsomaan tarkemmin ja säästämäänkin, kun meillä kahden hengen taloudessa menee 600e kuukaudessa ruokaa. Ostetaan paljon luomua, mutta siihen sitä ei saa kulumaan. Epäterveellisiä herkkuja ja valmistakin tulee ostettua ihan liikaa.
 
"Kifa"
Se mikä on hämmästyttävää, on se että moni tässäkin ketjussa listaa "halpoina ruokina" esim. tonnikalaa, kalapuikkoja, valmisnuudeleita tai purkkihernekeittoa. Kilohintaa ja ravintoarvoa kun verrataan niin nuohan ovat ihan järjettömiä valintoja. Pussinuudeleissa ei ole ravintoa sen enempää kuin makaroonissa (tai itse asiassa vähemmän jos verrataan täysjyvämakarooniin) mutta hintaa sitäkin enemmän. Proteiininlähteistä oikeasti edullisia ovat soijarouhe, munat (varsinkin jos saa tarjouksesta niitä jättikennoja), jauheliha ja kokonainen lohi jonka perkuutähteistäkin kannattaa vielä keittää liemi. Hernekeitto kannattaa ehdottomasti keittää itse, kuivatut herneet ja pari keittoluuta ei maksa juurikaan mitään. Erilaisia papuja ja herneitä saa etnisistä ruokakaupoista isoina säkkeinä myös huomattavasti halvemmalla kuin ne marketin luomuhyllyn pikkunyssykät.
 

Yhteistyössä