Jos sinulla oli odotusaikana raskausdiabetes, niin käynnistettiinkö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tokan odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tokan odottaja

Vieras
sinulla synnytys ennen laskettua aikaa - milloin - ja miten pian käynnistyksen aloittamisesta nyytti oli sylissäsi? Entä jos paikat olivat epäkypsät, kestikö synnytyksen käynnistyminen miten kauan?

Ja jos paikat olivat lasketun ajan tienoolla (rv.39 - rv.40) epäkypsät, niin käskettiinkö vain odottamaan, että jospa synnytys itsestään lähtisi käyntiin? Menikö kuinka paljon yliajalle?

Itsellä siis ensi viikolla isommassa sairaalassa äitipolikäynti ja rv. on tuolloin 38+1. Raskausdiabetes ollut tässä odotuksessa mukana. Silti mietin, että sanooko gynekologi vain, että katsotaan milloin synnytys käynnistyy itsestään vai antaako käynnistykseen ajan sille viikolle, kun on LA eli toukokuun vikalle viikolle?

Eilen olin sitä mieltä, että haluaisin sektiolla tämänkin syntyvän. Mutta tänään kun asiaa olen miettinyt ja lukenut myös kirjaa synnytyspelosta + sen voittamisesta, niin mietin, että voihan sitä toki kokeilla, että onnistuuko alatiesynnytys ja jos ei, niin sitten sektioon.

Mies on edelleen sitä mieltä, että ultran painoarvio ei pidä paikkaansa, vaan että vauva on syntyessään kumminkin yli nelikiloinen ja että jos synnytys käynnistetään, niin se ei etene taaskaan yhtään mihinkään, vaan lopulta on edessä kuitenkin sektio.

Mulla oli insuliinihoitoinen rd. Käynnitys aloitettiin muistaakseni tasan 39 viikolla, koska mulla oli myrkytysoireita ja lapsivesi oli vähentynyt. Varsinaisesti diabetekseen käynnistys ei siis liittynyt, vauvan koko arvioitiin "sopivaksi" (arvio piti paikkansa, 3,7-kiloinen oli syntyessään) eikä sen puoleen ollut kiirettä saada vauvaa ulos. Eka laitettiin ballonki, sitten söin kolmisen päivää cytoteceja ja lopulta synnytys käynnistyi "itsestään" kun lääkäri teki vähän kovakouraisemman sisätutkimuksen, pyöritteli kalvoja. Ennen käynnitystä mulla oli jo paikat jonkin verran kypsyneet ja ballonki aiheutti jokusen tunnin kunnollisia supistuksia ja olin jo varma että synnytys on kunnolla käynnissä, mutta ne loppuivatkin sitten. Ballonki edisti jonkin verran tilannetta, cytotecit eivät juuri yhtään. Myös mun ensimmäinen synnytys käynnistettiin (pelkillä cytoteceilla), eikä niillä tahtonut synnytys alkaa/edetä ollenkaan. Vauvojen painoarviot ovat molemmilla kerroilla pitäneet paikkansa :)

Mulla eka synnytys oli ihan kamala ja traumaattinen kokemus, mutta onneksi toinen synnytys oli jopa helppo. Se, että tämä synnytys meni hyvin ja toivuin hyvin, auttoi jotenkin käsittelemään/unohtamaan sen ensimmäisen, kun sain päällimmäiseksi muisteltavaksi hyvän synnytyskokemuksen :)

38v jotain, nelisen päivää meni, 13h kalvojen puhkaisusta kärvistelin kunnes tuli lähtö leikkuriin. naama jotenkin kenossa, kuuteen senttiin jäi ja olin tolkun rajamailla. en muista miten epäkypsä olin, mutta kuulemma aika epäkypsiä puhuin...

mulla oli lääkkein hoidettava RD. arvio oli kokoajan 4kg. synnytystä ei edes mietitty että käynistettäis kuin vasta 42+2. synnytys alkoi luonnollisesti 41+6 ja päätyi sektioon . myöhemmin röntgen kuvat paljastivat että minun lantiolla ei synnytetä minkään kokoista lasta. ja niin vauva oli 4490kg!

Raskausdiabetes (lievä) on ollut kertaa kolme. Isoin oli kolmas, joka syntyi 41+1 3,9kg ja 53cm. Ei ole käynnistelty kenestäkään ja viimeisin kun meni yli lasketun päivän niin lääkäri sanoi äitiyspolilla että 'ei se enää tässä kohtaa kasva, ei ole vauvan koko mikään syy käynnistää enää näillä viikoilla.'

Okei, eipä sitten.
Eli olettaisin että vauvan koon täytyy olla aika huomattavan iso jo muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa, että sen perusteella päätetään käynnistää?

mulla oli kanssa raskausdiabetes, mutta ruokavaliolla pysyi kurissa. vauva syntyi itsestään rv 40+2, ja painoi 3,4kg, eli ei ollut mikään sokruvauva :) eli luulis, ettei rd ole syy käynnistykseen, mikäli vaan seuraa ohjeiden mukaan verensokereita ja ne pysyy hyvinä..

Mun rd oli lievä ja arvot hyviä läpi raskauden. Lapsi syntyi ilman käynnistystä 41+2 ja painoi 3,5kg. Esikoinen syntyi aikanaan viikolla 38 ja painoi 4kg. Joten kyllä kakkonen voi olla pienempikin????

Minulla ollut kaikissa 3 raskaudessa rd. Vain viimeinen käynnistettiin ja sekin lähinnä raskausmyrkytyksen takia.Käynnistys tapahtui rv 39+2, tipalla käynnistettiin.Synnytys kesti vajaa 2h. Vauva painoi 4kg,oli isokokoisin vauvoistani ja synnytys oli helpoin ja nopein.

Ei käynnistetty. Syntyi itsestään viikolla 38+5. Vauva oli 3230g ja 49cm ja silti repesin pahasti, johtui kuulemma kudostyypistä+jostain tuntemattomista syistä. Syntyi ihan raivotarjonnassakin ja ilman imukuppia.

Mulla on ollut kahdessa raskaudessani rd. Ensimmäistä alettiin käynnistämään 39+4 ei niinkään rd:n vaan mun lantion koon vuoksi. Sektio lopulta sit tehtiin.

Toisesta lapsesta meni vedet kotona ja lapsi syntyi normaalisti 40+0.

Kumpikin lapsista on ollu alle 3kg syntyessään.

Ultran painoarviot on todellakin vain arvioita. Lapsen koko voi hyvinkin olla pienempi tai isompi kuin on arvioitu. Omani ovat olleet kumpikin n. 500g pienempiä, kuin mitä painoarvioissa on saatu kooksi.

Molemmissa raskauksissa rd, kuopuksesta pistin myös insuliinia. Esikoisen kohdalla annettiin mennä luonnollisesti, tosin kalvot puhkaistiin. Poika syntyi 41+3 isokokoisena (55cm ja 4530g) kiireellisenä sektiona kun synnytys pysähtyi. Onneksi, sillä kätilö oli sitä mieltä ettei noin iso vauva olisi varmaan mahtunut syntymään alakautta.

Toisen kohdalla ei annettu raskauden jatkua yhtä pitkälle koska ei haluttu että synnyttäisin yhtä ison vauvan. Joten sain käynnistyksen viikolle 38. Paikat täysin epäkypsät, käynnistettiin maanantaina ballongilla, tiistaina sain oksitosiinitipan ja tyttö syntyi lopulta hätäsektiolla keskiviikkoyönä. Painoarvio tytölle oli 4kg, mutta olikin 3530g. Oli niin lähellä syntyä alakautta loppuun asti, että harmittaa tosi paljon tuo hätäsektio. Mutta toisaalta olisi tehnyt mieli sanoa synnytystapa-arviossa että haluaisin suunnitellun sektion niin olisi säästynyt monelta kivulta ja harmilta liittyen tuohon käynnistykseen ja hätäsektioon.

Mulla oli kuopuksesta insuliinihoitoinen RD ja käynnistettiin ballongilla rv39.
Kättärillä sanoivat että varsinkin insuliinihoitoisen RD:n takia eivät koskaan anna mennä yli 40 viikon vaan aina käynnistetään aikaisemmin.Näin sanoi paikan ylilääkäri mulle.
Nyt menossa rv 16+0 ja ylihuomenna taas sokerirasityukseen meno,saa nähdä mikä tuomio tulee tällä kertaa.

Uusimmat

Yhteistyössä