Jos sinä ÄITI olet sairaana, kuka hoitaa lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Mies, jos miehellä on vapaapäivä. Ei ole vielä ollut sellaista tilannetta, että mies olisi ollut töissä ja itse niin kipeänä, etten olisi jaksanut lasta hoitaa. Jos miehellä olisi työpäivä ja itse vaikkapa kovassa flunssassa/kuumeessa niin veisin lapsen päiväkotiin päiväksi. :)

Itse olen hoitanut. Onneksi nyt viime raskauden aikan, oli miehen mahdollista jäädä saikulle, kun itse jouduin sairaalaan. Äitini sekä anoppikin olivat meillä yhdet viikot ja myöhemmin mieheni oli vielä pari päivää takiani kotona.

Muuten olen pärjännyt kohtalaisesti lastenkanssa flunssista ja vatsataudesita huolimatta, kovan taudin pyörteissä ollaan valmisruokia lämmitelty ja kämppä ollut kaaoksessa, mutta hengissä selvitty kuitenkin. Vatsatauti ja vauva on ollut haasteellisin ja kyllä jos rotavirus tai vastaava muhun iskisi, niin saisi mies jäädä kotiin.

Itse hoidan. Joskus kun oli paha vatsatauti itsellä ja korkea kuume, niin mies tuli töistä pari tuntia aikaisemmin kotiin. Mut jos itse kipeä niin ylimääräisiä ei tehdä ja makoillaan lattialla ja lapset kiipeää päällä. Ja ne DVD:t, ne on kova sana...

Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Alkuperäinen kirjoittaja LOL:
Tuota mistähän työstä voi isä jäädä kotiin lapsia hoitamaan jos äiti on sairaana? Toki jos on sairaalahoitoa vaativa tila, mut jos tavallinen rapatauti :laugh:
Äiti sitä lapset hoitaa vaikka olis kuinka kipeä.

kylläpä vain monestakin työstä voi jäädä pois lapsia hoitamaan.. miehelläs taitaa olla paska duuni :D

Itseasiassa tuo riippuu täysin pomosta. Yhdessäkään työehtosopimuksessa ei automaattisesti ole tilannetta jossa mies/vaimo voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia mikäli toinen vanhemmista on kotona, vaikka olisi sairas.
Edes lääkärintodistuksella. Eihän sairasta lastakaan saa hoitaa molemmat samanaikaisesti.

Joten lakiin tai tessiin se ei missään tapauksessa perustu.

Tuota mistähän työstä voi isä jäädä kotiin lapsia hoitamaan jos äiti on sairaana? Toki jos on sairaalahoitoa vaativa tila, mut jos tavallinen rapatauti :laugh:

Kyllä mun miehellä on mahdollisuus käyttää lomapäiviään tai ottaa palaktonta lomaa.

olen ollut tyosi kipeä mies on soittanut töihin ja sanonut että on 1. itse kipee tai 2. että minä olen kipeä enkä voi hoitaa lapsia.
nykyään jos olen kipee lapset menee päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Itse olen hoitanut. Onneksi nyt viime raskauden aikan, oli miehen mahdollista jäädä saikulle, kun itse jouduin sairaalaan. Äitini sekä anoppikin olivat meillä yhdet viikot ja myöhemmin mieheni oli vielä pari päivää takiani kotona.

Muuten olen pärjännyt kohtalaisesti lastenkanssa flunssista ja vatsataudesita huolimatta, kovan taudin pyörteissä ollaan valmisruokia lämmitelty ja kämppä ollut kaaoksessa, mutta hengissä selvitty kuitenkin. Vatsatauti ja vauva on ollut haasteellisin ja kyllä jos rotavirus tai vastaava muhun iskisi, niin saisi mies jäädä kotiin.

Oli miehen mahdollista jäädä saikulle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:

kylläpä vain monestakin työstä voi jäädä pois lapsia hoitamaan.. miehelläs taitaa olla paska duuni :D

Itseasiassa tuo riippuu täysin pomosta. Yhdessäkään työehtosopimuksessa ei automaattisesti ole tilannetta jossa mies/vaimo voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia mikäli toinen vanhemmista on kotona, vaikka olisi sairas.
Edes lääkärintodistuksella. Eihän sairasta lastakaan saa hoitaa molemmat samanaikaisesti.

Juurikin näin :D toki voi ottaa palkatonta jos pomo siihen suostuu, mutta ei oo pakko. Täällä vaan vääräleuat vääntää, vaikka todellisuudessa moneltakaan työpaikalta ei todellakaan voi toinen vanhempi olla pois töistä sen vuoksi, että toinen on ripaskataudista kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Kyllä mun miehellä on mahdollisuus käyttää lomapäiviään tai ottaa palaktonta lomaa.

Joo tottakai on, jos pomo siihen suostuu. Mutta kuka haluaa ottaa palkatonta? :o

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Joo tottakai on, jos pomo siihen suostuu. Mutta kuka haluaa ottaa palkatonta? :o

Mun mies ainakin mieluummin ottaa palkatonta kun antaa mun kärvistellä sairaana lasten kanssa.

Meillä on nyt sellanen tilanne, että mä en ole pystynyt yksin hoitamaan lapsia neljään viikkoon. Mursin jalkani ja en ole oikein pärjännyt pienemmän lapsen kanssa (1v 8kk). Lyhyitä aikoja toki kotioloissa. Taapero kuitenkin kova kiipeilemään, jne. Mies on saanut lomia järjestymään, äitini oli lomalla, jne. Järjesteltyä on saatu, mutta ei ihan yksinkertaisesti. Muuten olen kyllä pystynyt hoitamaan lapset itse kipeänäkin. Jos kotiäiti ei pysty lapsiaan hoitamaan niin miehellä pitäisi olla oikeus olla 3-4 päivää pois töistä lastenhoidon järjestämiseksi. Toki ei se varmaan ihan flunssaa koske, mutta painavista syistä.

Riippuu varmaan sairauden laadusta, rajuudesta ja sitten siitä, minkäikäisiä lapset jo on. Tuo 3-vuotias on sen verran aktiivinen luonnoltaan, ettei häntä voi vahtimatta jättää. Joten jos olen todella kovassa kuumeessa, en yksinkertaisesti ole niin tolkuissani, että pystyn hoitamaan lapsia. Siinä vaiheessa alan hourailemaan. Samaa vikaa kuin tyttärellä, mutta minä lähinnä kuvittelen asioita, en niinkään näe hallusinaatioita. Silloin on parempi, että joku on hoitamassa. Koska tiedän tämän, osaan myös varautua siihen!

Yksinhuoltajana ollessa äitini on tullut apuun. Tavallinen kuume on sitten oma lukunsa, sellainen minkä saa lääkkeellä alenemaan. Toisella kertaa olen pistänyt tyttären soittamaan hoitoapua, kun pyörryin lattialle ja en silloinkaan ollut siinä kunnossa, että olisin voinut lapsista huolehtia. Näitä on kuitenkin elämäni aikana ollut vain muutamia ja minä olen siitä onnekas, että minulla on tosi tiheä tukiverkosto. Eli siis joka kuumeeseen ja ripuliin en ala apua soittelemaan :D Ja isä luonnollisesti hoitaa, mutta vain tapauksissa, jossa miehen ei ole mahdollisuutta hoitaa lapsia... niin... joo...

Juurikin näin :D toki voi ottaa palkatonta jos pomo siihen suostuu, mutta ei oo pakko. Täällä vaan vääräleuat vääntää, vaikka todellisuudessa moneltakaan työpaikalta ei todellakaan voi toinen vanhempi olla pois töistä sen vuoksi, että toinen on ripaskataudista kotona.[/quote]

7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

minä hoidan. sillä jos olen kipeänä, mulla ei ole virtaa hakea lapsia päiväkodista pois joten sikäli iisimpää jos ovat kotona.
elämäni aallonpohja oli kolmisin lasten kanssa, kuopus oli parin kk:n ikäinen vauva ja esikolla ja mulla joku virustauti. kuumetta 40 astetta, vatsat löysällä ja neuvolasta sanottiin vaan että kyllä sun nyt vaan täytyy pärjätä. niin me pärjättiinki prkl, mut muistikuvia ei niiltä päiviltä ole :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
elämäni aallonpohja oli kolmisin lasten kanssa, kuopus oli parin kk:n ikäinen vauva ja esikolla ja mulla joku virustauti. kuumetta 40 astetta, vatsat löysällä ja neuvolasta sanottiin vaan että kyllä sun nyt vaan täytyy pärjätä. niin me pärjättiinki prkl, mut muistikuvia ei niiltä päiviltä ole :whistle:

Nuo on "ihania" muistoja....tai siis muiston puutteita koska eihän niistä mitään oikeesti muista!
Mun tähtihetkeni oli joko se, kun olin 12 h vessan lattialla kahden lapsen kanssa ja kaikilta lensi molemmista päistä (noro), tai sitten se kun mulla oli 41 c kuume rintatulehduksen takia, 2 v esikoisella kuume-ripuli-tappoyskätauti ja muutaman kuukauden ikäisellä kuopuksella 40 c kuume ripulin kera.
Ei kiitos IKINÄ enää :|

Yhteistyössä