Kuka hoitaa lapset jos äiti possuflunssassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko ollut koskaan oikein pahassa influenssassa? Itse olen, makasin kaksi päivää täysin horroksessa, en kunnolla muistanut mitä noina päivinä tapahtui. Jo juoman hakeminen keittiöstä oli todellinen urakka, pään nostaminen sängystä, jotta pystyin juomaan kävi työstä. Tuskin olet ainakaan nyt, sillä tuossa kunnossa oli lähes mahdotonta edes katsoa tv:tä, pystyin siihen muutamia minuutteja kerrallaan tosin tietämättä mitä siellä kunnolla tapahtui.

Onneksi meillä ei ollut tuolloin lapsia. Kauhistuttaa ajatella, jos pitäisi tuossa kunnossa kyetä huolehtimaan vilkkaasta vajaan vuoden ikäisestä, kun ei itse meinaa pystyssä pysyä.

En influenssassa, mutta mm. pahassa sappitulehduksessa ja oksennustaudissa. Silloin maattiin 5 kk ikäisen kanssa vaan sängyssä. Tungin sille tissiä suuhun vähän väliä, leluja oli sängyssä ja yritin että nukkuis enemmän. Oli helvettiä, mutta joten siitä selvis. Oksennustaudissa olen lukittautunut mm. suihkuun oksentamaan ja lapsi mukana..

Alkuperäinen kirjoittaja toinen yh:
Harvoin olen kipeänä, sillä pyrin pitämään erittäin hyvää huolta terveydestäni kaikin mahdollisin keinoin. Kuume ei ole korkea, joten pystyn vaivattomasti puuhastelemaan kuten ennenkin. Kunnon vatsataudissa olin kerran taaperon kanssa kaksin ja silloin koin kyllä todella huonoja hetkiä, mutta siitäkin selvittiin hyvin. :) Ei ole ongelmia muistaa ottaa vitamiineja aamuisin..

No se on hienoa, että onnistut influenssat välttämään itsestäsi huolta pitämällä. En minäkään ole ollut kuin kerran elämässäni aiemmin kuvailemassani kunnossa, jolloin olin muuten terve, terveellisesti syövä, liikuntaa harrastava ja nuori. Toivon, että vitamiinisi toimivat.

Täytyy tosiaan tehdä kuten joku ehdotti, että telkeytyy tarvittaessa makuuhuoneeseen. Liiallisesta nukkumisesta ei ole huolta, kun muksu kuitenkin kyllästyy puolessa tunnissa. Telomista on pahempi välttää, kun tuo on sellainen tohelo, että loukkaa itsensä vaikka patteriin tai kaapin nurkkaan.

Eikähän lasta voi mihinkään pumpulikoteloonkaan laittaa! Ja kyllä kuule uni maistuu vaikka kersä karjuu korvan juuressa, kun kuumetta on liki 40 astetta niin hyvä jos saat itsesi hereille!

Kyllä minä itse vielä lasten kanssa pärjään mutta nuo kaksi koiraa, niiden ulkoilutus se tulee olemaan vaikeaa! Ne kun kuseksii ja paskoo lattialle ja haukkua louskuttavat (terrierejä ja kovaäänisiä) niin siinä herää vainajakin siihen meteliin!!! Lapset ovat pieniäänisiä niiden rinnalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja Seanna:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen yh:
vähän realismia kehiin, oletko joka kevät ja syksy kausi-influenssan takia 2 viikkoa pedissä? kuka lapsiasi silloin hoitaa? epäilen itselläni possunuhaa nyt ja lapseni hoidan kuten aina muulloinkin.

Oletko ollut koskaan oikein pahassa influenssassa? Itse olen, makasin kaksi päivää täysin horroksessa, en kunnolla muistanut mitä noina päivinä tapahtui. Jo juoman hakeminen keittiöstä oli todellinen urakka, pään nostaminen sängystä, jotta pystyin juomaan kävi työstä. Tuskin olet ainakaan nyt, sillä tuossa kunnossa oli lähes mahdotonta edes katsoa tv:tä, pystyin siihen muutamia minuutteja kerrallaan tosin tietämättä mitä siellä kunnolla tapahtui.

Onneksi meillä ei ollut tuolloin lapsia. Kauhistuttaa ajatella, jos pitäisi tuossa kunnossa kyetä huolehtimaan vilkkaasta vajaan vuoden ikäisestä, kun ei itse meinaa pystyssä pysyä.

Lapsettomilla on tuo ihana etuoikeus sairastaa kunnolla, lapsellisilla, varsinkaan yksinhuoltajilla, tuota ei ole. On vain pakko jaksaa vaikka olisi millainen tauti.

Ja joku joskus kehtasi sanoa et yksinhuoltajilla on helppoa..

No jokainen on itse omat lapsensa hankkinut että turha valittaa! Maassa on sentään paljon lapsettomia jotka haluaisivat lapsen, lapselliset voivat olla vollottamatta siitä että on tsägä käynyt vaikka joskus hetkellisesti olisi vaikeampaakin! Kyllä lapsellisilla on todella helppoa verrattuna heihin joilla ei ole lapsia vaikka tahtoisivat (itselläni on kaksi lasta!).

Valitinko minä?

Lapseton = ihminen jolla ei syystä tahi toisesta lapsia ole
Lapsellinen = ihminen jolla on lapsi/ lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Eikähän lasta voi mihinkään pumpulikoteloonkaan laittaa! Ja kyllä kuule uni maistuu vaikka kersä karjuu korvan juuressa, kun kuumetta on liki 40 astetta niin hyvä jos saat itsesi hereille!

Kyllä minä itse vielä lasten kanssa pärjään mutta nuo kaksi koiraa, niiden ulkoilutus se tulee olemaan vaikeaa! Ne kun kuseksii ja paskoo lattialle ja haukkua louskuttavat (terrierejä ja kovaäänisiä) niin siinä herää vainajakin siihen meteliin!!! Lapset ovat pieniäänisiä niiden rinnalla!

Niin, helppoahan se olisi nyt kun lapsi on jo taapero ja kun on isompikin lapsi mutta en mä vaan voinut nukkua kun oli VAUVA, en vaikka olin jo väsymyksestäkin aivan sekaisin.

Mä olen niin sairas, että ei musta olisi ollut lasta hoitamaan. Kun jaksoin pitää energiaa pursuavaa lasta sylissä puolisen minuuttia. Onneksi silloonen mies eli lapsen isä jäi just työttömäksi ja pystyi hoitamaan vauvaa.

Mutta tätä palstaa tuntien mun olis pitänyt varmaan ottaa vauva mukaan sairaalaan sinne joutuessani.

jos tulee esimerkiksi tilanne että yksinhuoltaja joutuu sairaalaan niin viranomaiset voivat kyllä järjestää lapselle paikan siksi ajaksi jostakin sijaisperheestä. siellä kyllä hoidetaan lapsi ihan hyvin ja takuulla annetaan takaisin vanhemmalle heti kun tämä on toipunut.

sossusta voi myös saada joissain tapauksissa lapselle kotiin hoitajan kun itse sairastaa.

Joskus voi olla niin huonossa kunnossa että ei vaan kykene hoitamaan lasta vaikka ei sairaalahoitoa tarvitsekaan.

Mulla ei ole ikinä lasten aikana ollut pientä nuhaa pahempaa, mutta olen kyllä miettinyt joskus ett mitäs jos esim loukkaannun, kuka lapset hoitaa. Lasten isä työskentelee ulkomailla, isovanhemmat ovat työelämässä. toivon että jos sikainfluenssan saan niin se tulee lievänä ja pystyn lapseni hoitamaan, mut oon kuullut että influenssa vetää aika huonoksi. Ja tottakai kotiäidilläkin on vaikeaa ku mies on töissä, mut saa sitten ehkä levätä kun se mies tulee kotiin, mut yh:lla ei sitä onnea ole. Joo ja itse olen lapseni tehnyt, mutta tein ne avioliittoon jonka kuvittelin kestävän.

Alkuperäinen kirjoittaja yhmamma:
Mulla ei ole ikinä lasten aikana ollut pientä nuhaa pahempaa, mutta olen kyllä miettinyt joskus ett mitäs jos esim loukkaannun, kuka lapset hoitaa. Lasten isä työskentelee ulkomailla, isovanhemmat ovat työelämässä. toivon että jos sikainfluenssan saan niin se tulee lievänä ja pystyn lapseni hoitamaan, mut oon kuullut että influenssa vetää aika huonoksi. Ja tottakai kotiäidilläkin on vaikeaa ku mies on töissä, mut saa sitten ehkä levätä kun se mies tulee kotiin, mut yh:lla ei sitä onnea ole. Joo ja itse olen lapseni tehnyt, mutta tein ne avioliittoon jonka kuvittelin kestävän.

Siitä ajatuksesta kannattaa aina lähteä että liitto ei kestä tai leskeytyy, silloin ei tule yllätyksiä kun huomaakin olevansa yksin niiden lasten kanssa ja vielä itsekin täysin työkyvyttömänä! Turha optimismi pois heti alusta lähtien niin ei tule pettymyksiä!

Oletteko muuten tietoisia, että jos kotiäiti on sairaana, niin isä voi lääkärintodistuksella jäädä töistä hoitamaan lapsia. Ja tää ei ole mikään huuhaa-juttu. 2+ lehdessä oli kerran juttu tästä. Otsikko oli jotain "entä kun kotiäiti sairastaa" tms. Tästä ei tietenkään huudella kovaa, koska kotiin jäävälle isälle on maksettava palkka sairasloman ajalta. Tää lehdessä haastateltu ihminen oli joku hallintotantta jostain virastosta. Lääkäritkään ei tästä tiedä. Vein yhdelle lääkärille kerran kopion siitä jutusta, kun ei uskonut mua.

Viimetalvena sairastin tavallisen influenssan, kuume huiteli buranasta huolimatta 39-40 ja pysyi korkeana viisi päivää. yhtälailla jouduin käymään kaupassa lasten kanssa (kävellen, autoa ai ole, 4 kilsaa) käyttämään koirat pissalla ja hoitamaan normaalit kotihommat. puistoulkoilut jätettiin väliin tietysti. huonossa kunnossa olin, väliin meni tajukin mutta hengissä vaan selvisin siitäkin. samalla tavalla aion selvitä tästäkin.
huono juttu on se, että jos ei saa rauhassa levätä saa helpommin jälkitauteja. minulle tuli keuhkoputkentulehdus ja poskiontelo+otsaontelotulehdukset.

Jos äiti joutuu sairaalaan eikä ole sukulaisia eikä tuttavia, jotka voisivat lapsista huolehtia sen aikaa, sosiaalivirasto järjestää lapsille hoitopaikan. Mutta pääsääntöisesti vanhemmat huolehtivat itse tai läheistensä avustuksella lasten hoidosta.

En ole koskaan ollut kahta viikkoa vuoteenomana, mutta sairastellut kylläkin. Ihan sama, vaikka pari vuorokautta lentää eritteitä kummastakin päästä...koira on ollut pakko käyttää ulkona ja lasten ollessa pienä ottaa vielä lapsetkin mukaan. Tai no...kuopusta odottaessani lääkäri määräsi pariksi viikoksi vuodelepoon, kun kaatuessani multa murtui kylkiluu ja alkoi ennenaikaiset supistukset, mutta mahdotontahan sitä oli noudattaa, kun oli esikoinenkin. Kaupassa oli käytävä, ruokaa laitettava, pyykkiä pestävä ja lapsen kanssa ulkoiltava kuten ennenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
jos kotiäiti on sairaana, niin isä voi lääkärintodistuksella jäädä töistä hoitamaan lapsia. ....kotiin jäävälle isälle on maksettava palkka sairasloman ajalta.

isällä on oikeus jäädä kotiin pakottaviin perhesyihin vedoten, MUTTA palkanmaksu velvoitetta työnantajalla ei todellakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Sinä pääsääntöisesti. Sosiaalitoimistolta voit pyytää kodinhoitajan apua lasten ulkoilutukseen jne.
Sitä varten on lastensuojelu.

Lastensuojelu on kyllä "pikkasen" eri juttuja varten, ei hoitajien järjestämistä.

Yhteistyössä