Jos sikainfluenssa tulisi Suomeen, mitä varotoimia tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras a

Vieras
Mä tekisin ainakin nämä:

Lapset pois päiväkodista.
Itse pois koulusta, mies pois töistä.
Ei vierailuja kavereilla, ei kaupoissa käyntiä.
Jokaiselle omat käsipyyhkeet, vaihto joka päivä.
Käsidesiä joka kerta, kun on esim. postia haettu, käyty ulkona leikkimässä.
Julkista liikennettä vältetään, käytetään pyörää tai autoa.

Syödään ensin kaapit tyhjiksi, sitten yksi henkilö käy kaupassa hakemassa todella ison määrän ruokaa, hengityssuojain päällä (no, niitä ei oo hankittu), hanskat kädessä, kotiin tultua vaatteet heti pesuun, suihkuun ja käsien desinfiointi.

Kynsien lyhyinä pitäminen, kynsiharjat, usein käsienpesua.
Vitamiinikuurit kaikille.

Mutta nämä kaikki siis vasta, kun tauti oikeasti alkaisi leviämään, ja kuolemantapauksia olisi ilmennyt suomessakin.

hei, ei kannate oikeesti aatella nuin pitkälle vielä ja hysterisoida itteensä turhan takia. nyt ku on vähän enempi lukenu aiheesta niin paniikki alkaa helpottamaan.

siis ihan turhaa tuota on vatvoa ja miettiä ku ihan millon tahansa voi vaikka jäähä auton alle. tai saada jonku sairaskohtauksen. ihan vaikka ois nuori ja tervekin. :hug:

Miten voi noin vaan jäädä töistä pois?? Kyllä kait töissä on käytävä, vaikka olis mikä. En minä ainakaan vois jäädä pois. Mies nyt on joka tapauksessa lomautettuna.

Hei, tän pitikin olla spekulointiketju, eli JOS se tulisi suomeen leviämään. Eikö teistä ole ikinä kiva spekuloida ja miettiä asioita valmiiksi? Mua se ainakin rauhoittaa, kun on valmiit suunnitelmat tositoimien varalle. Onhan terveyskeskuksissakin toimintasuunnitelmat valmiina, vaikkei mitään ikinä sattuisikaan.

EI siis paniikkia, vaan spekulointia ja suunnittelua. Mitä jos?

Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Miten voi noin vaan jäädä töistä pois?? Kyllä kait töissä on käytävä, vaikka olis mikä. En minä ainakaan vois jäädä pois. Mies nyt on joka tapauksessa lomautettuna.

Meillä voisi. Koulut suljettaisiin ihan varmasti, ja mies on koulussa töissä. Todellisen epidemian tullen suljettaisiin kaikki ei-välttämätön, todennäköisesti myös esim. vaatekaupat ym. ei-pakolliset.

tuolla oli ohje että, vältä ihmisiä joilla flunssa tai kuumetautia ja pese kädet useasti saippualla sekä elä terveellisesti. Elikkä liikuntaa, nuku hyvin ja syö hyvin! Ilttiksen sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
tuolla oli ohje että, vältä ihmisiä joilla flunssa tai kuumetautia ja pese kädet useasti saippualla sekä elä terveellisesti. Elikkä liikuntaa, nuku hyvin ja syö hyvin! Ilttiksen sivuilta.

No, tätä itse noudatan jatkuvasti, ja silti olen koko ajan kipeänä. Lapset tuovat päiväkodista kaikki taudit, joten se portti ainakin olisi suljettava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras a:
Hei, tän pitikin olla spekulointiketju, eli JOS se tulisi suomeen leviämään. Eikö teistä ole ikinä kiva spekuloida ja miettiä asioita valmiiksi? Mua se ainakin rauhoittaa, kun on valmiit suunnitelmat tositoimien varalle. Onhan terveyskeskuksissakin toimintasuunnitelmat valmiina, vaikkei mitään ikinä sattuisikaan.

EI siis paniikkia, vaan spekulointia ja suunnittelua. Mitä jos?

Ei oikeastaan, ei ainakaan negatiivisilla asioilla, mutta ymmärrän, että toisinkin voi ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiskohan tää tauti tarttua tavaroiden kautta??

voisi tottakai, jos joku sairastava olisi aivastanut tavaran päälle, siitä sitten sinä kosket siihen ja sormeilet suuta/silmiä/nenää.

Eli kaupasta ostetut tavaratkin siis pitäisi jotenkin puhdistaa... Hmm, kiinnostavaa, mitenhän sen voisi tehdä? Neo-amiseptillä suihkuttelisi kaikki purkit, se voisi toimia?

Olisi kyllä jännä nähdä, muuttuisiko näillä "en mä mitään tekisi" ääni kellossa, jos oikeasti kunnon epidemia tulisi. Ei välttämättä, siksihän nämä taudit pääsevätkin leviämään, kun näitä välinpitämättömiä oikeasti on.

Eikös tämä kuitenkin ole sinänsä tavallinen influenssavirus, ärhäkkäämpi vain,mutta kehittyneemmissä maissa ei aiheuta hyväkuntoisissa ihmisissä sen suurempaa kuolleisuutta kuin tavallinen influenssakaan.

Ei meilläkään mitään omia varotoimenpiteitä tehdä, ellei viranomaiset kehoita. Ei töistä voi noin vain jäädä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Nyt kun ois melkein jo tapaus Suomessa ni joko AP toimii? Lapset haettu tarhasta jne..?

Itse en tee mitään ennenkuin tulee viralliseslta taholta joku suositus.

No, tänäänhän mä tän ketjun aloitin, oli silloin jo toi eka epäily. Mutta kuten aloitusviestin lopussa sanoin, siihen tarvittaisiin todettuja tapauksia, ja kuolleita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiskohan tää tauti tarttua tavaroiden kautta??

voisi tottakai, jos joku sairastava olisi aivastanut tavaran päälle, siitä sitten sinä kosket siihen ja sormeilet suuta/silmiä/nenää.

Eli kaupasta ostetut tavaratkin siis pitäisi jotenkin puhdistaa... Hmm, kiinnostavaa, mitenhän sen voisi tehdä? Neo-amiseptillä suihkuttelisi kaikki purkit, se voisi toimia?

kauankohan virus elää tavaroiden päällä?

Yhteistyössä