Jos sektiosta ei saa käyttää termiä synnytys, niin mikä sitten on oikea termi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tollo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tollo

Vieras
No niin. En ole haastamassa riitaa. Mutta kun tuolla joku on aloittanut ketjun, että "tiesittekö että sectio ei ole synnytys vaan leikkaus..." niin päätin aloittaa oman keskusteluaiheen aiheeseen liittyen.

Eli voisiko joku kertoa, mikä on sitten oikea termi kertoa, että on juuri saanut vauvan sektiolla - yhtä lyhyt ja ytimekäs sana kuin sana SYNNYTYS tuolle asialle, kiitos.

Kun siis kerrotaan että olen synnyttänyt / joku on synnyttänyt / meille on syntynyt
mutta kyseessä ei olekaan ollut se (alatie)synnytys, vaan sektio (latinaksi sectio, mutta tässä yhteydessä emme sotke latinaa, se jääköön diagnooseihin)
niin miten kerrotaan syntymätapahtumasta silloin kun lapsi on päätynyt maailmaan sektiolla?

Miten olisi:

"meille on sektoitu tyttö/poika"
"Hei työkaverit! Olen juuri käynyt läpi ison leikkauksen, jonka tuloksena perheeseemme on tullut vastasyntynyt vauva / tyttö / poika"
"milloin lapsesi on syntynyt?" -" ei, ei hän ole syntynyt, hänet on otettu ulos minusta sektiolla".
"miten synnytys sujui?" -"en synnyttänyt, se oli sektio" / "en ole synnyttänyt, minut leikattiin"
"perheeseemme on leikattu tyttö / poika / vauva"

Niin, miten ??

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Kyllä se on synnytys, mutta jos pilkkua nussitaan, niin ethän ole sitä itse synnyttänyt. Tähän moni tarttuu ja tottahan se on. :)

lääkärikö sen sitten on synnyttänyt? virallinen kanta on synnytys, mutta jokanen kutsuu miksi itse haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Kyllä se on synnytys, mutta jos pilkkua nussitaan, niin ethän ole sitä itse synnyttänyt. Tähän moni tarttuu ja tottahan se on. :)

lääkärikö sen sitten on synnyttänyt? virallinen kanta on synnytys, mutta jokanen kutsuu miksi itse haluaa.

Se lapsi on _syntynyt sektiolla_. Ei sitä kukaan ole synnyttänyt silloin. Näin se menee, jos tarkkoja ollaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites kun mun äitiyskortissa sektio on kuitenkin merkitty EPÄSÄÄNNÖLLISEKSI synnytykseksi.

No kai sen voisi suomentaa, että "epäperinteinen synnytys"? Tekosynnytys?:D
Säännöllinen synnytys on ns. perinteinen synnytys.

Tässäkö nyt on sitä äitiyden tuomaa viisautta ja harmoniaa ja laajentunutta elämän ymmärtämistä, mitä me vielä lisääntymättömät emme osaa? :D Anteeksi että nauran, mutta tää on vaan niiiin absurdia.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hesus :D:
Tässäkö nyt on sitä äitiyden tuomaa viisautta ja harmoniaa ja laajentunutta elämän ymmärtämistä, mitä me vielä lisääntymättömät emme osaa? :D Anteeksi että nauran, mutta tää on vaan niiiin absurdia.

No itse henk.koht. en ole koskaan irl tällaiseen nussintaan lähtenyt, eikä ole tullut mieleenkään, törmäsin tähän ihan täällä palstalla...;) Täällä sitä oppii yhtä ja toista, heh.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja FAKTA:
Sektio ON SYNNYTYS, mutta ÄITI EI siinä SYNNYTÄ. Se lapsi SYNTYY SEKTIOLLA. Näin. :flower:

kuka synnyttää imukuppisynnytyksessä?

Äitihän siinä synnyttää, vaikka imukupilla avustetaankin. Ei mielestäni voi verrata.

Kuin niin? Se vauvahan vedetään siinä ulos äidistä imukupilla, ihan yhtä lailla kun sektiossa vauva vedettän käsin ulos siitä haavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Käyttekö te oikeasti näitä sektio vs. synnytys juttuja läpi irl? Siis nahisteleeko joku tästä aiheesta oikeesti jonkun kanssa? :whistle:
Muualla kuin palstalla...

Ei. Vain palstalla ihmiset aukoo päätään tämmöisistä asioista. Kuka nyt viitsisi mennä sanomaan mammakerhossa äidille, että "kuule sä et kivusta ja synnytyksestä mitään tiedä etkä sä tähän keskusteluun voi osallistua koska et ole synnyttänyt vaan olet vaan makoillut laverilla ja sut on sektioitu".

Kun kolmoseni syntyi, suunitellulla sektiolla, huomasin eron. Kävin näyttämässä vauvaa työpaikalla, terveysasemalla, missä on lähihoitajia, perushoitajia, terveydenhoitajia, sairaanhoitajia.

Naiset ei meinanneet pysyä nahoissaan: no miten synnytys meni?
yritin epämääräisesti, että ihan hyvin, ei ongelmia. Mutta alan naiset, äidit, halusi kuulla yksityiskohtia ja tivasivat ja tivasivat.
Sanoin sitten, että se oli suunniteltu sektio.
Mielenkiinto lopahti siihen.
Ketään ei kiinnostanut kuulla, mitä tapahtui, miten koin, millaista oli kun vauva syntyi, jne.

Eikä minua kiinnosta riidellä synnytystavan paremmuudesta tai oikeideusta, molemmat on koettu ja minulle on ihan sama miten vauvat maailmaan tulevat, mutta kun tästä aiheesta aina säännöölisin väliajoin nousee riidanhaluinen "keskustelu" ja tämä on joku juttu, millä erotellaan äidit ja äidit, synnyttäjät ja synnyttäjät.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hesus :D:

No itse henk.koht. en ole koskaan irl tällaiseen nussintaan lähtenyt, eikä ole tullut mieleenkään, törmäsin tähän ihan täällä palstalla...;) Täällä sitä oppii yhtä ja toista, heh.

Minulle kyllä tuli yksi SYNNYTTÄNYT tuttava ihan tosissaan selittämään, miten helpolla olen päässyt. Itse siis vasta juuri ennen ponnistusvaihetta jouduin sektioon ja siitä sain vielä kaupanpäällisiksi kaiken maan tulehdukset ym. Mutta helpolla siis pääsin, kun ei kuulemma tarvinnut kipua tuntea. Meinasin kyllä kuolla nauruun tuota selitystä kuunnellessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Sektio ON SYNNYTYS, mutta ÄITI EI siinä SYNNYTÄ. Se lapsi SYNTYY SEKTIOLLA. Näin. :flower:

Äitihän siinä synnyttää, vaikka imukupilla avustetaankin. Ei mielestäni voi verrata.

Kuin niin? Se vauvahan vedetään siinä ulos äidistä imukupilla, ihan yhtä lailla kun sektiossa vauva vedettän käsin ulos siitä haavasta.

Joo. tää on totta.
Imukupin kanssa maailmaan lapsensa tehneet äidit eivät siis ole synnyttäneet, heidän tulee käyttää termiä esim. VEDETTY.
"meille on vedetty xx.xx. klo xx.xx terve vauva" :)

Alkuperäinen kirjoittaja heh :
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:

Joo. tää on totta.
Imukupin kanssa maailmaan lapsensa tehneet äidit eivät siis ole synnyttäneet, heidän tulee käyttää termiä esim. VEDETTY.
"meille on vedetty xx.xx. klo xx.xx terve vauva" :)

:laugh: *kusee alleen* :laugh: Sanotaan vaikka näin! Aivan yks hailee!

Yhteistyössä