Jos saat/saisit valita, niin pph vai päiväkoti mieluummin omalle lapsellesi?

• Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Päiväkoti. Ennen olin pph:n kannalla mutta puistossa sitä touhua seuranneena on pk mun mielestä parempi. Pph voi olla tosi hyvä pienelle lapselle tai sitten tosi huono, hoitajia kun on moneen junaan. Yksi tosi ihana pph täällä lähellä on, hänelle voisin lapsen viedä mutta päiväkodissa on hyvää ettei tarvitse etsiä varahoitoa jatkuvasti ja hoitajia on useampia. Yksi mätämuna ei pilaa koko päiväkotia eikä tädit hoida samalla omia lapsiaan.

(mun lapset on kyllä vielä kotihoidossa, pikkuhiljaa pitäs hoitopaikkaa alkaa suunnitella).

molli mii
[QUOTE="poikien äiti";28472415]Valitsisin ryhmiksen, jossa mielestäni sekä pph.n että päivkodin molempien hyvät puolet.[/QUOTE]

Siellä on myös niiden huonoja puolia.

Päiväkodin kannalla itse olen.

"poiu"
pph. PÄiväkodissa ei oikeasti katsota lasten perään vaan tyyli on : siperia opettaa. Lapsi voi vaikka purra toiselta ihan rauhassa palan kasvoista ja tädit ei siihen reakoi.

Päiväkoti. Lapseni menivät 2v ja 4v sisarryhmään ensin ja myöhemmin he erotettiin ikäistensä ryhmiin. Olen ollut erittäin tyytyväinen päiväkodin tasalaatuiseen hoitoon, ruokaan ja lapset ovat kehittyneet todella paljon päiväkotiuransa aikana. Ainut miinus on ollut alkuajan sairastelut.

[QUOTE="vieras";28472406]Päiväkoti. Ennen olin pph:n kannalla mutta puistossa sitä touhua seuranneena on pk mun mielestä parempi. Pph voi olla tosi hyvä pienelle lapselle tai sitten tosi huono, hoitajia kun on moneen junaan. Yksi tosi ihana pph täällä lähellä on, hänelle voisin lapsen viedä mutta päiväkodissa on hyvää ettei tarvitse etsiä varahoitoa jatkuvasti ja hoitajia on useampia. Yksi mätämuna ei pilaa koko päiväkotia eikä tädit hoida samalla omia lapsiaan.

(mun lapset on kyllä vielä kotihoidossa, pikkuhiljaa pitäs hoitopaikkaa alkaa suunnitella).[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Kun olin kotona lasten kanssa, näin kaikenlaisia perhepäivähoitajia. Suurimmalle osalle en antaisi lastani hoitoon. Tuttavienikin kokemukset ovat olleet lähinnä sitä, että pph on ollut niin surkea että lapsi on pikimmiten siirretty päiväkotiin.

Päiväkodissa on koulutettu henkilökunta (ainakin täällä ollut myös pysyvä), hyvät tilat ja hyvä leikkipiha, aina ikätoverien seuraa lapsille ja sama hoitopaikka koko ajan. Perhepäivähoidosta joutuu varahoitoon tämän tästä hoitajan lomaillessa, sairastaessa tai pitäessä tasausvapaitaan.

"ompus"
pph sanon minäkin, vaikka ei se päiväkotikaan huono ole, pph:lla vaan on enemmän niitä hyviä ominaisuuksia. Meilläpäin on ainakin tosi kivoja perhepäivähoitajia ja eikös se tärkein mittari ole että kuin lapset viihtyy. Kotona myös on iltaisin kivempi olla lasten kanssa kun he eivät ole niin päiväkodin vauhdista ja hälinästä puhkipoikki, että eivät jaksa muuta kuin kiukutella... Terveenpinäkin ovat pysyneet

"poiu"
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28472453:
Voi rauhassa nauraa mutta tämä on minun mielipiteeni joten suksi kuuseen siitä--- vanhemmat jotka laittaa lapsensa päiväkotiin eivät vain halua tunnustaa sitä tosi asiaa , että se ei oikeasti ole lapsen kannalta paras ratkaisu.

frei
[QUOTE="nike";28472448]Ehdottomassti pph omalle lapselle. Itse pk:ssa töissä, isot ryhmät ja hoitajien suuri vaihtuvuus. Onneksi sain itse valita![/QUOTE]

On aika yleistä, että päiväkodin työntekijät laittaa omat lapsensa pph:lle.

"vieras"
Päiväkotiin, tuli sen verran nähtyä noita pph:ita puistoissa ja kerhoissa ja kuunneltua heidän keskinäisiä juttuja, niin eipä olisi mieli tehnyt laittaa sellaiselle. Puhumattakaan naapurista, joka toimi pph:na.

Olen valinnut perhepäivähoidon, ja erittäin tyytyväinen hoitajaan. Pidän lapset perhepäivähoidossa eskariin asti, jos vain pystyn pitämään.

Hoitajissa on varmasti eroja mutta omani on parasta A-ryhmää.

En suin surminkaan antisi omia lapsiani yhdenkään pph:n armoille, ellen saisi suunnilleen jatkuvaa kamerayhteyttä lapsiini. Sen verran karmeat kokemukset itselläni on kyseisestä hoitomuodosta. Myönnän kyllä omat ennakkoluuloni ja uskon että hyviäkin hoitajia on. Karsastan myös sitä jatkuvaa varahoitorumbaa ja ilmeisesti aikamoista joustamattomuutta (palstalta opittu).
Toki päiväkodissakin on omat huonot puolensa, mutta mun mielestä hyvät voittavat ne. Meillä esim on neljän vuoden aikana yksi hoitaja vaihtunut kahdesti, kerran kun viranhaltija palasi äitiyslomalta ja toisen kerran kun yksi hoitaja joutui pitkälle sairaslomalle. Vakituinen kiertävä tuuraaja on yleensä paikkaamassa poissaoloja.

Minä tunnen paljon päiväkodissa työskenteleviä, ja kaikkien lapset ovat päiväkodissa hoidossa. Yhden 4v on jopa virikehoidossa kun äiti on kotona vauvan kanssa.
Tää on toisaalta lohdullista kuultavaa, että ammattilaisetkin käyttää joskus virikehoitoa eli se ei ole ihan maailman kamalin asia kaikissa tapauksissa :)

Ei sillä että mun omani olis virikehoidossa vaan siksi että kaikki eivät onneksi ajattele tästä asiasta mustavalkoisesti.

dah
Ilman kahta sanaa päiväkoti. Lapsen kehitys on mennyt kohisten eteenpäin johtuen ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja nauttii sielunsa kyllyydestä, että on paljon kavereita.

"Sari"
[QUOTE="Sari";28472548]Päiväkoti iästä riippumatta. Pph:sta meillä erittäin huono kokemus esikoisen kohdalla.[/QUOTE]

Lisään vielä, että päiväkodista neljän vuoden kokemuksella pelkkää hyvää sanottavaa.

Yhteistyössä