Jos pystyisit niin luovuttaisitko äidinmaitoa sairaalaan keskosille ym. sitä tarvitseville??

  • Viestiketjun aloittaja tiukulainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olisi sotkenut niin vahvasti vauvan oman syöntirytmin ja oman leporytmin, että en lähtenyt siihen mukaan. Vaikka periaatteessa olisin voinut toisen rinnan aina tyhjentää pumpulla kun toinen tuli syödyksi.

Esikoiselle jouduin pumppaamaan, koska hän oli keskonen ja liian heikko imemään. Kolmen tunnin välein surruttelu toi kammon koko pumppua kohtaan. Luovutuksessa ei varmaan tarvitse niin tiheään tyhjentää?

Hattua nostan niille, jotka luovutukseen ryhtyvät!
 
Olen pumpannut omalle ipanalle maidot jo 9kk, ja alussa luovutin myös sairaalaan. Kun sain sitkeän flunssan, jouduin lopettamaan luovutuksen. Olihan siinä hommaa, mutta verotonta tuloa ja tuli hyvä mieli.

Synnytyssairaalassa imetys ei onnistunut vaikka sitä veivattiin monen hoitajan kanssa kolme päivää koska lapsi oli 3 kiloinen tirppa ja minulla jäätävän kokoiset K-kupin rinnat joissa pienet nännit :LOL: Hoitajat jo olivat ihan kypsiä minun haaveisiin saada lapselle äidinmaitoa, kunnes yksi harjoittelija älysi tuoda sähköpumpun. Ja sama sairaala siis sai minulta maitoa myöhemmin, vaikka vittuiltiin aikoinaan avoimesti kun 'en panostanut tarpeeksi imetykseen' jne HAH
 
"vieras"
Luovuttaisin, jos se vaan olisi kohtuullisella vaivalla mahdollista (ts. oma arki antaisi periksi lypsyhetkille ja maidon toimittaminen perille ei olisi kohtuuttoman vaikeaa - joillain paikkakunnilla haetaan kotiovella, toisilla saisi itse lähteä koko lapsikatraan ja kylmälaukun kanssa matkaan virka-aikana).

Oma lapseni sai luovutettua äidinmaitoa ensipäivinä ja olen siitä kiitollinen. Ja keskosille se on kullanarvoista, lääkkeeseen verrattavaa ainetta. Minulta maitoa ei valitettavasti missään vaiheessa herunut lypsämällä/pumppaamalla kuin yksittäisiä millejä, vaikka 2 vuotta imetinkin.
 
Minä luovutin äidinmaitoa Taysiin 4kk kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Normaalisti ottavat vain 3kk, mutta koska oli pulaa, niin sain luovuttaa yhden lisäkuukauden.

En kokenut pumppaamista työläänä. Pumppasin kolmesti päivässä, esim. niin että syötin vauvan aamulla vas. rinnasta ja pumppasin oikeasta, päivällä päinvastoin ja illalla taas syötin vas. rinnasta ja pumppasin oikeasta. Välissä siis syötin aina siitä toisesta ja "säästelin" seuraavaksi pumpattavaa rintaa. Maitoa pumppasin n. 0,5 l päivässä ja vauvallekin kyllä riitti :)

Koska en asu Tampereella tai niissä lähikunnissa, joista maito noudetaan, lähetin maidon Matkahuollon kautta kolmesti viikossa (ma, ke, pe) Tampereelle. Se oli se työläin osa, maidot piti toimittaa riittävän aikaisin bussille, jotta ne olivat määräaikaan mennessä perillä Treen linja-autoasemalla.

Kertaakaan ei maitoa hylätty bakteeritason vuoksi. Pesin kädet ja pumpattavan rinnan miedolla pesunesteellä ja keitin pumpun aina ennen pumppaamista. Kun pumpun pesi heti käytön jälkeen tiskiaineella ja laittoi kattilaan valmiiksi odottamaan, keittäminen oli nopea homma kun nopeutti sitä vielä kaatamalla kattilaan kuuman veden vedenkeittimestä :)

Voisin uudestaankin luovuttaa, siitä on kuitenkin iso apu vauvoille. Tays saisi tosin tarkistaa toimintatapojaan sen suhteen, kuinka kauan ottavat maitoa vastaan. Ja saisivat ottaa myös pakastettua maitoa. Ei tarvitsisi sitten niin surkutella luovutetun maidon vähyyttä.
 
"vieras"
Aioin luovuttaa jo noin 8vuotta sitten mutta ajatukseni torpattiin sillä etten saa luovuttaa koska sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja syön siihen lääkettä. Eli olisin luovuttanut, jos olisin voinut.
 
"vieras"
Annoin luvan käyttää sairaalassa kaiken ylijääneen maidon käyttöön. Mutta en ruvennut luovuttamaan kotouduttuani, kun ne vaatimukset määristä oli kuitenkin sen verran isot, että olisivat noutaneet. En halunnut ylimääräistä stressiä.
 

Yhteistyössä