Jos poikasi haluaisi jonkun tyttöjen jutun (esim barbin tjs), tai tyttölapsesi haluaisi jonkun pojan lelun (pyssyn tjs)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ostaisitko,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oon ihan satavarma että tytöille ei osteta pyssyjä, poikien nuket uskon niinkin

ristus että jengi on taas niin tekopyhiä

Mä en ol ostanut kun ei sitä kiinnostanut tollaset eikä edes autot. Isompi poikakin oli ihan poikalelu linjalla. Tuo nuorin sitten onkin innostunut myös tollasista pikkuisena.

Juu, kolme poikaa meillä, ja kaikki ovat noin 5-6-vuotiaiksi asti leikkineet nukeilla. Esikoisella oli nukke ja kehto, keskimmäisellä nukke ja sateenvarjorattaat, kuopuksella taas Baby Born pottineen päivineen. Kaikki ovat huolehtineet nukeistaan kuin oikeista vauvoista. Ja kuopuksella on muuten uskomaton kokoelma Barbie-dvd:tä...:D

Ja joo, värikkäitä vaatteita poikamme tykkäävät käyttää. Keskimmäisellä koulussa (4. lk) pinkit crocsit sisäkenkinä (kavereiden mielestä ne ovat cool, muutkin pojat luokalla ostaneet sellaiset). Kuopuksella taas on pinkit Vikingin saappaat, eipä ole eskarissa niillekään muut lapset vinoilleet.

joo, kaikki pojat leikkii nukeilla mutta ykskään tyttö ei pyssyillä

tasa-arvoa?

kyllä meidän tytöt on leikkineet pyssyleikkejä, poliisia jne kun naapuruston poikien kanssa leikkivät, mut eipä taida olla ostettu ku vesipyssyjä..jostain syystä ainakin tuota nuorempaa kiehtoo autot jne enemmän kuin pyssyt.
ei siis ole kyse siitä et ei ole ostettu, vaan enemmänkin siitä et tytöt ei ole pyssyä pyytäneet.

Ostin pojalleni 6-vuotislahjaksi merenneitobarbien, koska lapsi halusi sellaisen. Sama poika käyttää myös siskonsa vanhaa pinkkiä muumipyjamaa, koska haluaa. Jos lapsella on mieltymys kauniisiin tavaroihin, niin sitten on. Siellä ne on sulassa sovussa samassa hyllyssä puujunaratojen ja bionicklejen kanssa.

oon ihan satavarma että tytöille ei osteta pyssyjä, poikien nuket uskon niinkin

ristus että jengi on taas niin tekopyhiä

Mä en oikein haluaisi ostaa pyssyä kenellekään. No, vesipyssyn ehkä voisin, kenelle vaan. Tämä ei liity sukupuoliin, vaan siihen että olen pasifisti ;)

En kyllä ostaisi myöskään jotain kamalia "prinsessojen parisuhde" -tyyppisiä kirjojakaan, tai muuta mielestäni arveluttavaa.

Meiän 2. poika halusi joululahjaksi nuken ja sille rattaat, vaatteita ja tavaroita. Ja kyllä ne sai. Isoveli ei ymmärrä. mutta onneksi nukkeleikkeihin löytyy pikkuveli kaveriksi.
Meiän lasten tyttöserkku halus lahjaks ritarin kamat sekä dinosauruksia ja sai.

Tyttö ei ole pyytänyt pyssyä. Tai no on sillä kaksi vesipyssyä, kesällä ostin molemmille. Pojalla on yksi pyssy, mutta se on ollut kadoksissa ties miten pitkään. Noi rakentavat pyssynsä legoista tai muusta, jos tuntevat asetta tarvitsevansa.

Meillä poika oli vähän alle 1v kun ihastui selliaiseen pinkkii glitterilläkimaltelevaan yksisarvisentyyliseen öttimöttiäis pehmoleluun joka kikattelee kun painaa mahassa olevaa vaaleanpunaista sydäntä. Harvoin ostetaan pojalle leluja koska niitä meillä niin paljo jo on, mutta tuohon tykästyi niin kovasti, että päätettiin hankkia kun ei ollut liian kalliskaan. Tulevaisuudessa poika saa itse päättää millä leluilla leikkii. Muuten ei olla vastaavanlaisiin tilanteisiin jouduttu, mutta en usko että koskaan kieltäisin mitään lelua sen takia, että on liian tyttömäinen.

Itse tykkään muutenkin pukea lapsen välillä unisex tyyliin. Koskaan en mitään hameita, pitsivaatteita tai vaaleanpunaista/pinkkiä/vaaleanlilaa (ellei oo selkeesti poikien vaate) pue, mutta silti on pari kertaa tytöksi luultu. Eipä oo mua haitannu.

Vaikea sanoa miten toimisin jos olisi tyttö, koska itse rakasta kaikkea oikein tyttömäistä ja naisellista. Samalla tavalla varmasti saisi lelunsa itse valita, mutta esim. pukeutuminen olisi ainakin pienenä varmasti todella tyttömäistä, ennekuin itse osaa päättää mitä haluaa pukea. Itse en jaksa liikaa stressata näistä sukupuoliasioista, mutta vähän sääliksi käy lapsia, joiden vanhemmat ovat todella tarkkoja näissä sukupuoliasioissa suuntaan tai toiseen.

Meidän poika ei ole pyytänyt bratzeja tai muutakaan tyttöjen juttuja... leikkii tosin isosiskonsa kanssa niillä, ja se riittää. En koe olevani mitenkään rajoittava poika-/tyttöjutuissa, mut en silti ostaisi kohta 5-v pojalle mitään korkokengillä varustettua monsterhigh nukkea vaikka pyytäisi. En myöskään mekkoon pukisi poikaa, enkä laittaisi siskonsa vanhoja vaatteita hänelle.. omansa kullakin. Ehkä mä nyt sit olen tosi sairas ja poikkeava, niinkuin moni näitä vanhempia kuvaa täällä... olkoon niin :)

Ps. Kohdistakaa säälinne ja voimavaranne johonkin hieman oleellisempaan ku naapurin teijon poikamaisiin vaatteisiin? Ei kaikki tykkää pukea poikaansa pinkkiin ulkohaalariin.

Lapset ovat saaneet sellaisia leluja kuin millä ovat tykänneet leikkiä. Kirjoja on luettu kaikille lapsille ja ajattelematta sopiiko kirja nyt tytölle vai pojalle... tai onko satu tyttömäinen tai poikamainen. Myös puuhakirjat lapset ovat saaneet itse valita mieleisensä. En ole koskaan yrittänyt kasvattaa poikaa tai tyttöä, vaan lasta. Toki tyttöjen naiseutta täytyy tukea ja samaten poikien miehisyyttä. Mutta en usko, että se oikea tie on leikkejä rajoittamalla (rajaamalla vastakkaisen sukupuolen leikit).

[QUOTE="mamma";29560302]Ps. Kohdistakaa säälinne ja voimavaranne johonkin hieman oleellisempaan ku naapurin teijon poikamaisiin vaatteisiin? Ei kaikki tykkää pukea poikaansa pinkkiin ulkohaalariin.[/QUOTE]

En sääli naapurin teppoa vaikka kulkisi millaisessa haalarissa... pääasia kai että naapurin teppo on onnellinen pieni poika jolla on lämmin haalari päällä? Ei lapset tietenkään voi aina saada kaikkea mitä haluavat.

[QUOTE="viiru";29560384]en todellakaan ole ostanut mitään tyttöjen leluja. Toivoi leikkikeittiötä 7-vuotiaana joululahjaksi.
siis viime jouluna.
En ostanut. Lelut on poikien leluja.[/QUOTE]

Se nyt on teidän talouden asia, mutta eikö ihan oikeessakin elämässä kokkaaminen ole tänä päivänä aika sukupuolineutraali asia? Mun mielestä lapsen ei tarvitse saada kaikkee mitä se haluaa, mutta eikö noin tarkka jaottelu tyttöjen ja poikien leluihin rajoita lasta aika paljon? Saako lapset harrastaa periaatteessa mitä haluaa, vai onko käsityöt ja tanssi poissuljettuja harrastuksia pojilta?

Vähän surullista jos jo kotona opetetaan lapsille pienestä pitäen, että miehet tekee tosimiesten juttuja, niistä tulee rekkamiehiä, timpureita tai bisnesmiehiä, jotka harrastaa lätkää, ei itke ja antaa vähintään samalla mitalla takasin jos joku käy hyppimään silmille. Tytöt sitten soveltuu hoitoalalle tai kampaajaksi, ja harrastukseksi käy vaikka baletti tai posliininmaalaus ja lastenhoito ja kotityöt on hameväen hommia.

[QUOTE="mamma";29560302]Ps. Kohdistakaa säälinne ja voimavaranne johonkin hieman oleellisempaan ku naapurin teijon poikamaisiin vaatteisiin? Ei kaikki tykkää pukea poikaansa pinkkiin ulkohaalariin.[/QUOTE]

No se pinkki ulkohaalari ei tainnu olla se alkuperänen pointti, vaan se, ettei ap halunnu ostaa lapselleen edes tyttömäisiä tarroja. Mua kiinnostais, että miksi ei. Mä ymmärrän sen, että poikaa ei välttämättä aleta pukemaan joka paikkaan mekkoon ihan jo sen takia, ettei joutuis silmätikuksi, mutta keneltä ja mitä se on pois, jos poika haluais leikkiä kotona barbilla? Kasvaako siitä lapsesta jotenki vinoutunu yksilö sen barbin takia?

Meidän poika ei ole pyytänyt bratzeja tai muutakaan tyttöjen juttuja... leikkii tosin isosiskonsa kanssa niillä, ja se riittää. En koe olevani mitenkään rajoittava poika-/tyttöjutuissa, mut en silti ostaisi kohta 5-v pojalle mitään korkokengillä varustettua monsterhigh nukkea vaikka pyytäisi. En myöskään mekkoon pukisi poikaa, enkä laittaisi siskonsa vanhoja vaatteita hänelle.. omansa kullakin. Ehkä mä nyt sit olen tosi sairas ja poikkeava, niinkuin moni näitä vanhempia kuvaa täällä... olkoon niin :)

Ostaisiksä sen monster high -nuken, jos kyseessä olis 5-v tyttö? Jos ostaisit, niin miten se eroais siitä että sitä nukkee pyytääkin poika? Maksaako se nukke kaupan kassalla yhden pippelin verran?

Ostaisin ja olen ostanutkin. Barbeista ei meidän tuplat (pojat) vielä ymmärrä, mutta pinkkejä duploja (duplo"nukkekodin") ostin kun toinen tykkää nukkekodeista. Toinen on tykännyt my little ponyista ja sai niitä. Ostan sellaisia leluja joista innostuvat.
Pääasiassa tykkäävät kuitenkin perin poikamaisista autoista, junista jne. Hassua, ettei joku nykypäivänä sallisi vastakkaisen sukupuolen leluja lapselleen...

Ihan käsittämätöntä oikeasti, miten tiukka sukupuolijako pikkulasten leluissa vallitsee! Kuitenkin aikuisina miesten oletetaan osallistuvan tasa-arvoisesti kotitöihin eikä ammateissakaan ainakaan mitään pahennusta herätä, jos nuori valitsee perinteisestä sukupuolijaottelusta poikkeavan ammatin. Mutta jos pikkupoika leikkii barbeilla, niin johan on maailmankirjat sekaisin.

Itse olen ostanut pojalle hänen toivomiaan leluja sukupuolirooleista piittaamatta. Ennen joulua lapsi kertoi isovanhemmille toivovansa joulupukilta Barbie-autoa ja voi sitä naamanvääntelyä, mitä siitä seurasi. Mummipuoli sanoi lapselle, että "ethän sinä sellaista halua, tiedätkö minkä värinen se on?" Ja se oli sentään auto, niinkin perinteinen poikien lelu, mutta pelkkä väri teki siitä pojalle sopimattoman.

No lapselle kyllä se Barbie-auto joululahjaksi ostettiin ja hän on sillä paljon leikkinyt, ei haittaa väri ollenkaan. Ajeluttaa siinä pehmolelujaan, mutta toki hänelle niitä Barbejakin ostetaan, jos hän jossain vaiheessa niitä toivoo.

Yhteistyössä