Jos pitää 10 euron haalaria varten pyytää maksuaikaa lapsilisiin...

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
..niin ehkä ei olisi kannattanut lapsia tehdäkkään...

Ei vaan käsitä! Että 10 euroa voi olla sellainen summa, että sitä ei ole varaa maksaa lapsen talvihaalarista :(
 
Jos on huutiksesta kysymys, niin olen törmännyt tällaiseen. Huutaja voittaa huudon ja laittaa viestiä, että saisiko maksaa lapsilisistä. Olen myöntynyt ja kerran jopa annoin viedä pussillisen ulkovaatteita korvauksetta. Pariskunta oli aidosti epätoivoinen. He kuitenkin halusivat maksaa ja muutaman kuukauden päästä tilillä oli nimellinen korvaus. En usko, että huijaavat. Monet nuoret ovat ahdingossa tänä päivänä. Koulut on kesken, vuokrat kalliita ja sitten iskee työttömyys tai sairaus.
Ärsyttääkö? No, toki ärsyttää. Pyrin myymään vaatteet pois ennen seuraavaa sesonkia ja raha tarvittaisiin syystamineisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
jhgj
Hienoa, jos sinun elämäsi on jatkunut yhtä rahakkaana tai jopa parempanakin, kuin ennen lasta/lapsia! Kaikilla ei mene yhtä hyvin, taikka suunnitelmien mukaan!
Terveisin: Sairaanlapsen omaishoitaja!
 
"aapee"
Hienoa, jos sinun elämäsi on jatkunut yhtä rahakkaana tai jopa parempanakin, kuin ennen lasta/lapsia! Kaikilla ei mene yhtä hyvin, taikka suunnitelmien mukaan!
Terveisin: Sairaanlapsen omaishoitaja!
Odotin tätä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Minä olen elänyt vuosia reilusti alle toimeentulotukirajojen saaden silti rahaa säästöön ja kyeten aina ostamaan lapsilleni ihan kunnolliset talvivaatteet. Suomessa tilanne ei kellään tosiaan ole noin huono ellei ole täysin kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan -> rahat menee väärään paikkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
Ikävältähän tuo kuulostaa.

Toisaalta ymmärrän houkutuksen, jos vaikka haalaria ei ole varaa ostaa tässä kuussa mutta ensi kuussa se onnistuu ja tuo 10€ haalari on oikea löytö niin toki sen mielummin sitten ostaisi nyt jo "velaksi" kun ensi kuussa maksaisi huonommasta enemmän.

Huutiksen käytäntöjä en tunne yhtään, pitäisin kyllä asiallisena että huutajalla olisi varaa maksaa ostoksensa heti tai ainakin ilmoittaa hyvissä ajoin että joutuu odottelemaan lapsilisiä.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28873471]Odotin tätä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Minä olen elänyt vuosia reilusti alle toimeentulotukirajojen saaden silti rahaa säästöön ja kyeten aina ostamaan lapsilleni ihan kunnolliset talvivaatteet. Suomessa tilanne ei kellään tosiaan ole noin huono ellei ole täysin kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan -> rahat menee väärään paikkaan...[/QUOTE]

Ok. oletetaan että saat kuussa käyttörahaa 150 ruokaan, vaatteisiin yms. Mitä teet ruuaksi yleensä että se riittää koko kuukaudeksi?
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28873496]Ok. oletetaan että saat kuussa käyttörahaa 150 ruokaan, vaatteisiin yms. Mitä teet ruuaksi yleensä että se riittää koko kuukaudeksi?[/QUOTE]

Ja mistä tämä summa on revitty? Kai tiedät, että olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos rahaa elämiseen jää noin vähän.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28873512]Ja mistä tämä summa on revitty? Kai tiedät, että olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos rahaa elämiseen jää noin vähän.[/QUOTE]

Sanoit että elät reilusti alle toimeentulorajan, oletin että se olisi jotain vastaavaa. Paljonko sinulla sitten jää että laitat oikein säästöönkin?
 
"vieras"
Jokainen normaaliälyllä varustettu tajuaa, että jos ei ole rahaa, silloin ei huudeta yhtään mitään! Tsiisus mitä idiootteja sitä onkin... kas kun ei vielä aleta tinkimään siitä muutaman euron hinnasta.
 
"vieras"
Hienoa, jos sinun elämäsi on jatkunut yhtä rahakkaana tai jopa parempanakin, kuin ennen lasta/lapsia! Kaikilla ei mene yhtä hyvin, taikka suunnitelmien mukaan!
Terveisin: Sairaanlapsen omaishoitaja!
Niin, kaikilla meillä ei todellakaan elämä mennyt kuten ajateltiin. Sita sairautta ja muuta vastoinkäymistä osui meillekin ihan riittämiin. Meidän ongelmamme eivät kuitenkaan olleet muiden ongelmia ja ei todellakaan ollut muiden asia myydä meille tavaraa velaksi. Siihen aikaan ei ollut tuollaisia huutonettejä, mutta jos olisi ollut, emme todellakaan olisi yrittäneet ostaa tavaraa ja sitten pyytää maksuaikaa. Sinä nyt yrität syyllistää muita omista ongelmistasi, tekisi mieleni sanoa: häpeäisit edes...
 
fsdds
[QUOTE="aapee";28873512]Ja mistä tämä summa on revitty? Kai tiedät, että olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos rahaa elämiseen jää noin vähän.[/QUOTE]

Oi kun tämä olisikin totta. Mieheni on hyvä esimerkki väliinputoajasta,kun vakuutusyhtiö/työeläkel/kela eivät suostu maksamaan tapaturman jälkeen mitään. Sossusta ei saa rahaa,koska haluavatm varmuuden siitä että he saavat myös rahansa takaisin,mutta eihän sellaista voi luvata,kun asiat nyt vasta valitusasteella jne.. Oletin minäkin vielä 7v sitten ettei mitään hätää ole ja mies saa tottakai rahansa,mutta totuus on toinen.
Aina löyutyy näköjään ihmisiä jotka eivät ole vieläkään saaneet silmiään auki tosiasioille,vaikka eipä näitä väliinputojia hirveästi missään esitellä ja tuoda julkisuuteen.
 
woo
Eihän sitä aina voi tietää mitä eteen tulee.

Itse ymmärrän jos kyse on hyvin vähänvaraisesta, että hän mielummin pyytää viikon maksuaikaa 10€ haalarista, kuin ostaa huomattavasti kalliimman klarnan osamaksulla. Kyllä mä itse annan viikon maksuaikaa jos pyytää, tai että nouto sovitaan viikon päähän.
 
omaishoitaja
[QUOTE="aapee";28873471]Odotin tätä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Minä olen elänyt vuosia reilusti alle toimeentulotukirajojen saaden silti rahaa säästöön ja kyeten aina ostamaan lapsilleni ihan kunnolliset talvivaatteet. Suomessa tilanne ei kellään tosiaan ole noin huono ellei ole täysin kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan -> rahat menee väärään paikkaan...[/QUOTE]

omaishoitajan palkka voi monestikin olla pienempi kuin kelan työttömyyskorvaus,hienoa arvostamista kun vertaa jos sairaan omaisen/lapsen laittaa laitokseen se maksaa todella paljon enemmän :/
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä äiti;28873620:
Oliko sulle ongelma antaa sitä maksuaikaa? Vai oletko niin peeaa, että tarvitset rahan pian?
En minä ole mitään myynyt. Kiinnitin vaan huomiota Facebookin kirppispalstalla, kun joku varaili 10 euron haalaria ja kyseli, että sopiiko maksu vasta perjantaina...
 
Pakko tuhlata jo etukäteen pienet rahat.. Se on mun mielestä hölmö. Pitäisi elää niin kun on varaa, ei "maksan sitten kun rahaa tulee" vaan maksaa kun on rahaa käyttää sitä. Niin sitä joutuu velkoihin ja kierteeseen.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28873640]En minä ole mitään myynyt. Kiinnitin vaan huomiota Facebookin kirppispalstalla, kun joku varaili 10 euron haalaria ja kyseli, että sopiiko maksu vasta perjantaina...[/QUOTE]

Paljonko sinulla jää kuukaudessa rahaa käytettäväksi ruokaan vaatteisiin yms. Kun voit laittaa säästöönkin ja silti saat reilusti alle toimeentulorajan?
 
[QUOTE="aapee";28873640]En minä ole mitään myynyt. Kiinnitin vaan huomiota Facebookin kirppispalstalla, kun joku varaili 10 euron haalaria ja kyseli, että sopiiko maksu vasta perjantaina...[/QUOTE]

Siis viiden päivän päästä? Eihän tuo ole mitenkään kohtuuton odotteluaika, vai onko? Ja minusta on ihan normaalikäytäntö kysyä, sopiiko se tai tuo. Olen itsekin joskus varannut alustavasti ja kysynyt esim. sopiiko, jos haen vasta viikon päästä palattuani kaupunkiin. Myyjä sitten vastaa kyllä tai ei. Omalla kohdallani muuten aina on sopinut, mitä olen ehdottanut. Sama tuon lapsilisäjutun kanssa - saa kysyä, myyjä sitten päättää sopiiko. Jos ei sovi, varaus raukeaa.
 
"vieras"
Toisaalta, jos rahat on vähissä, ja löytyy mieluinen vaate, niin olisi vähän hassua olla huutamatta sitä siksi että tarvii n viikon maksuaikaa. Seuraava vaate voisikin olla paljon kalliimpi.
Ja jos sinulla ei ole rahapula,. voinet varmaan sen lapsilisäpäivän odottaa ?
 

Yhteistyössä