Jos papa-kokeessa

Jos on jotain heti hälyttävää, tutkivat saman tien lisää. Todennäköisesti näyte ei ole ollut aivan puhdas, esimerkiksi hiivatulehdus saattaa aiheuttaa että papa-testi hiukan hälyttää. Kontrolloivat että ei mene pahemmaksi.

djuu
mulla sama juttu, puolen vuoden päästä uusi näyte. kätilö sanoi ettei tiedä mitä se jotain voi olla, voi kuulema synnytyskin vaikuttaa. mulla siis näyte otettiin noin puoli vuotta synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
mulla oli papa II-luokkaa... siitä kohta 2 vuotta, pitäisköhän käydä papassa?? ei kuitenkaan kukaan sanonut, että tarttis uudelleen mennä?
Puolen vuoden päästä aina kontrolli, jos papassa näkyy jotain muutoksia. Näyte olisi muutenkin hyvä otattaa vuosittain.

Jos siinä on jotain vakavaa, joutuu välittömästi uusiin kokeisiin ja hoidettavaksi.
Multa leikattiin vuosi sitten keväällä jo toiseen kertaan kohdunkaulan syövän esiaste, sain leikkausajan kahden viikon päähän tulosten valmistumisesta eikä siinä kyselty multa mitään, annettiin vaan ajat heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
mulla oli papa II-luokkaa... siitä kohta 2 vuotta, pitäisköhän käydä papassa?? ei kuitenkaan kukaan sanonut, että tarttis uudelleen mennä?
Puolen vuoden päästä aina kontrolli, jos papassa näkyy jotain muutoksia. Näyte olisi muutenkin hyvä otattaa vuosittain.
Mulle just sanottiin papa-testin yhteydessä että jos on aina ollut puhdas näyte niin joka toinen vuosi riittää hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja papillooma:
Alkuperäinen kirjoittaja papillooma:
jos näytteen ottaa terkkari niin tutkiiko se myös sen vai lääkäri?
Ei kumpikaan heistä.
No kuka sitten? Joku bioanalyytikko tai vastaava vai?
Näytteen ottaa laboratoriohoitaja ja se tutkitaan labrassa. Tulosten saamiseen menee muutama viikko normaalisti julkisella puolella.

harmaapöllö
no, lääkäri määräs vaan puhelimessa jotain voidetta, eikä katsonut tarpeelliseksi uusia, täytyykin kysellä terkkarista, että miten siihen saisi lähetteen...

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Mulle just sanottiin papa-testin yhteydessä että jos on aina ollut puhdas näyte niin joka toinen vuosi riittää hyvin.
Jos haluaa varman päälle pelata, niin vuosittain... Mutta tosiaan, jos mitään ei ole koskaan ollut, edes luokka kakkosta niin pitäisi vähemmänkin riittää, koska solumuutokset tapahtuvat kuitenkin aika hitaasti. Sitä pitempi aika on kuitenkin auttamattomasti liian pitkä... esim. seulontojen yleinen väli, 5- vuotta on pitkä aika.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Jos haluaa varman päälle pelata, niin vuosittain... Mutta tosiaan, jos mitään ei ole koskaan ollut, edes luokka kakkosta niin pitäisi vähemmänkin riittää, koska solumuutokset tapahtuvat kuitenkin aika hitaasti. Sitä pitempi aika on kuitenkin auttamattomasti liian pitkä... esim. seulontojen yleinen väli, 5- vuotta on pitkä aika.
Juu, 5 vuodessa ehtii tapahtumaan paljon. Tai jos tosiaan on vaikka ollut tuota II luokkaa joskus, silloin on parempi kontrolloida useammin.

Yhteistyössä