jos ottaa opintolainaa, niin mikä on pienin entä suurin summa jonka sitä voi saada?

  • Viestiketjun aloittaja jaanuska
  • Ensimmäinen viesti
luulisin
no mulla ainakin ammattikoulussa oli muistaakseni pikkasen päälle 2000eur lukuvuodessa.. eli olisin siis kolmen vuoden aikana voinut ilmeisesti nostaa yli 6000eur.. mutta jos on jo esim.ammattikorkeassa niin sitten summa onkin vissiin isompi jo mitä saa nostaa lukuvuoden aikana
 
hullu
Alkuperäinen kirjoittaja luulisin:
no mulla ainakin ammattikoulussa oli muistaakseni pikkasen päälle 2000eur lukuvuodessa.. eli olisin siis kolmen vuoden aikana voinut ilmeisesti nostaa yli 6000eur.. mutta jos on jo esim.ammattikorkeassa niin sitten summa onkin vissiin isompi jo mitä saa nostaa lukuvuoden aikana
mihin sulla 6000 meni? :eek:
 
jaanuska
Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:
opintolainaa voi saada 300e/opintotukikuukausi. Pankki sen myöntää ja takasin maksu pitää alkaa viim. 2v. opintojen päättymisestä.
mitä jos sitä ei voi maksaa takaisin?? :eek:
Takaisin maksusta voi aina sopia pankin kanssa...
no entäs jos en voi maksaa sitä jos en kerta oo töissä? ei kai ne ääliöt ota sitä mun sossun rahoista??
 
viiras
Opintolainaan saa valtion takauksen, eli jos et pysty maksamaan, niin valtio maksaa verorahoilla. mutta tietysti siinä vaiheessa kun menet töihin sinä pystyt maksamaan. opintolainaakin peritään ja maksusuunnitelmia muokataan sopivaksi. valtion takauksen käyttäminen on viimeinen vaihtoehto, ja silloin sinun täytyy käytännössä olla rahaton vielä vuosia opintojen päättymisen jälkeen.
 
jaanuska
Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
Opintolainaan saa valtion takauksen, eli jos et pysty maksamaan, niin valtio maksaa verorahoilla. mutta tietysti siinä vaiheessa kun menet töihin sinä pystyt maksamaan. opintolainaakin peritään ja maksusuunnitelmia muokataan sopivaksi. valtion takauksen käyttäminen on viimeinen vaihtoehto, ja silloin sinun täytyy käytännössä olla rahaton vielä vuosia opintojen päättymisen jälkeen.
kuinka monta vuotta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja nuusku:
opintolainaa voi saada 300e/opintotukikuukausi. Pankki sen myöntää ja takasin maksu pitää alkaa viim. 2v. opintojen päättymisestä.
mitä jos sitä ei voi maksaa takaisin?? :eek:
Takaisin maksusta voi aina sopia pankin kanssa...
no entäs jos en voi maksaa sitä jos en kerta oo töissä? ei kai ne ääliöt ota sitä mun sossun rahoista??
Ääliöt? Taidat itse olla jos luulit lainan olevan ilmaista rahaa.
 
opisntolaina pitää alkaa maksaa pois n.2vuoden opintojen päättymisestä mikäli on tuloja, jos ei ole tuloja maksetaan vain korkoja.

ite aloin maksamaan opintolainaa 2kk päästä kun valmistuin, pieniä summia kerralla mutta eteenpäin kaikki =)
 
jaanuska
Alkuperäinen kirjoittaja anksu85:
opisntolaina pitää alkaa maksaa pois n.2vuoden opintojen päättymisestä mikäli on tuloja, jos ei ole tuloja maksetaan vain korkoja.

ite aloin maksamaan opintolainaa 2kk päästä kun valmistuin, pieniä summia kerralla mutta eteenpäin kaikki =)
joko oot maksanu kaikki pois? mitä ihmeen korkoja? :eek:
 
viiras
velka kasvaa aina korkoa, jos otat 1000e velkaa maksat velka-ajalta koko ajan korkoa esim. 7% vuodessa (esim. tuosta summasta siis 70e ensimmäisenä vuonna) sitten kun alat maksaa velkaa takaisin velanantajalle korko on aina velkakirjan mukainen siitä summasta kuinka paljon velkaa on jäljellä.
 
jaanuska
Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
velka kasvaa aina korkoa, jos otat 1000e velkaa maksat velka-ajalta koko ajan korkoa esim. 7% vuodessa (esim. tuosta summasta siis 70e ensimmäisenä vuonna) sitten kun alat maksaa velkaa takaisin velanantajalle korko on aina velkakirjan mukainen siitä summasta kuinka paljon velkaa on jäljellä.
eli jos otan opintolainaa 2000 euroa niin sen lisäksi joudun maksamaan veroa toiset 2000 euroa? :eek:
 
viiras
ei veroa, vaan korkoa. mitä pidempään pidät velkarahaa hallussasi (= et siis maksa pois) sitä enemmän se kasvaa korkoa. lainoille tehdään yleensä maksusuunnitelma jonka mukaisesti se pitää maksaa pois. tuskin ihan kaksinkertaista summaa joudut maksamaan, mutta kyllä velasta maksetaan ns. ylimääräistä.
 
pankkitäti
Alkuperäinen kirjoittaja SuSkI:
sen summan saa päättää itse ja pankki antaa sen. :whistle:
opintolaina haetaan KELAsta, samalla kaavakkeella kuin opintotukea. KELA päättää kuinka paljon sitä lainaa on nostettavissa. Lainan määrä riippuu sitten siitä missä opiskelee.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125122IL?openDocument
 

Yhteistyössä