Jos otan yhden hoitolapsen kotiini?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "friida"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"friida"

Vieras
Millainen selvitys mulla täytyy siitä tehdä? Onko sen kummempi homma mun osalta ku kotihoidontuen hoitolisä tarkastaa (olen siis khh:lla vielä ja lapsia 2), ja verokortti uusiksi?
Vaikuttaako muuten mun kotihoidontukeen?

Sukulaisen lapsi mahdollisesti tulossa päivähoitoon mulle :)

Jos alat virallisesti yksityisesti pph:ksi, niin kunnan päivähoitotoimistosta tulee työntekijä kotikäynnille tarkastamaan että koti on lapsille turvallinen. Sun pitää myös hakea luvat, yritysnumerot jne.

Kunnasta tulee tarkastaja katsomaan myös yksityiset pph:t ja sinun pitää ilmoittaa kunnalle, että otat hoitomuksun.

Kotihoidontuen lisäosaan vaikutta eli hoitolisään, jos sitä saat. Joissakin paikoissa myös kuntalisään.

Verotuloihin ilmoitat sitten tulosi. Hakevatko hoitolapsesi vanhemmat yksityisen hoidon tukea?

Täytyykö mulla perustaa y-tunnus, onko pakollinen?
En olisi miksikään yksityiseksi pph:ksi alkamassa, ihan vaan ottaisin sen yhden lapsen tänne
hoidettavaksi jos se on mahdollista ilman kamalaa rumbaa?
Jos muutaman satasen siitä saisin niin olisin tyytyväinen, toisessa tapauksessa itse lähtisin eri työhommiin ja lapset hoitopaikkaan.
Tämä vaihtoehto vaan tuntuisi mukavammalta kun omatkin lapset vielä pieniä.

Mutta entäs jos hoidat yksityisen hoidontuella.
Itse aikanaan hoidin yhdessä perheessä lapsia ja sain tuon tuen Kelalta ja sitten tämä perhe maksoi oman osuutensa palkasta.
Ei kai tuossa tarvitse minnekään päivähoitotms:n olla yhteydessä, jos vain yhtä sukulaislasta hoitaa?

Itse aikanaan hoidin yhdessä perheessä lapsia ja sain tuon tuen Kelalta ja sitten tämä perhe maksoi oman osuutensa palkasta.
Ei kai tuossa tarvitse minnekään päivähoitotms:n olla yhteydessä, jos vain yhtä sukulaislasta hoitaa?

Hoitolapsen vanhemmat siis hakevat tuota tukea Kelalta ja sinä hoitajana sitten saat sen.

Niin tätä minä mietin ja toivoisin että menisi näin.
Mutta kelan sivulta sain toisen käsityksen... laitanpa linkin
Kela - Yksityisen hoidon tuki
toisaalta...
Kela - Yksityisenhoidon tuki

Selkeintä on ottaa yhteyttä päivähoitotoimistoon ja tehdä virallinen sopimus lapsen hoidosta. Näin saat myös vakuutusasiat hoitolapsen osalta selvitettyä samalla. Y-tunnus ei ole pakollinen, mutta helpottaa sosiaaliturvamaksujen ym. osalta sopimuksen tekoa.

Yhteistyössä