Jos on paljon ulosotossa, niin lähteekö merkintä ikinä pois jos niitä ei maksa? Siis esim 20v päästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei haloo!!

Lue tuolta kuluttajaviraston sivulta lopullisesta vanhenemisesta. Lopulliseen vanhenemisen ei auta uusiminen.

HEI HALOO IDIOOTTI oletko ollut luottotiedoton? Oletko joutunut käsittelemään näitä asioita ulosoton ja velkojien kanssa? Jos et HV, ehkä mä joka sen olen kokenut - tiedän paremmin. Sitä sanotaan vaikka mitä, mutta käytännössä asiat ei ole niin mustavalkoisia.

Hei haloo!!

Lue tuolta kuluttajaviraston sivulta lopullisesta vanhenemisesta. Lopulliseen vanhenemisen ei auta uusiminen.

Mutta onko se tosiaan niin, että jos vaikka nyt olen saanut veronpalautuksia ja ne on menneet ulosottoon, niin vuonna 2005 hankitut velat joihin tuo palautus meni, eivät sitten vanhenekkaan vaan 15v alkaa taas alusta kun on maksettu sinne jotain?

Vai vanheneeko ne lopullisesti jokatapauksessa, kun 15v on kulunut, maksoi niitä sitten tai ei?

Mulla on mennyt 500e vuodessa veronpalautuksista ulosottoon.

[QUOTE="Jen";30015626]HEI HALOO IDIOOTTI oletko ollut luottotiedoton? Oletko joutunut käsittelemään näitä asioita ulosoton ja velkojien kanssa? Jos et HV, ehkä mä joka sen olen kokenut - tiedän paremmin. Sitä sanotaan vaikka mitä, mutta käytännössä asiat ei ole niin mustavalkoisia.[/QUOTE]

Olen ollut tekemisissä raha-asioitten kanssa vähän useammaltakin puolelta.

Kerropa millainen sinun tapauksesi sitten oli?

Tuo lopullinen vanheneminen tuli lakiin joskus viime vuosikymmenellä, onko tapauksesi vanhempi?

Lopullinen on lopullinen, eli 15v oikeuden päätöksestä.

Kun joku mainitsi, että jos niitä on maksanut siinä välissä, niin tuo 15v lähtee uudestaan alusta, tämä ei siis pidä paikkaansa?

ja onko se aina tuo 15v, vai voiko minulla esimerkiksi olla jo jotain 2005-2006 laskuja niin, ettei niitä ole enää uusittu ollenkaan?

Olen vielä nuori ja ehdin kyllä olla työelämässä vielä pitkään. Olisiko nyt järkevintä hankkia joku hyvä ammatti, vielä kun on tuo 15v kesken? Velkaa on niin paljon, etten sitä tässä 6v aikana ennätä maksaa kovinkaan paljon, vaikka saisin oikeinkin hyvän työpaikan. Sitten olisi ainakin suurinosa veloista unohdettu ja voisin hyvillä mielin maksaa loput veloista pois, kun summa on huomattavasti pienempi. Luottotiedothan minulla meni jo silloin 2005, joten hirveästi ei siellä tuon vuoden 2006 jälkeen voi mitään enää olla. Nyt on monta vuotta mennyt ettei sinne ole mennyt ainakaan mitään lisää.

Jospa se aurinko vielä paistaisi tähänkin risukasaan :)
Velat tuli kun olin nuori ja masentunut, tilasin vain kaikista mahdollisista paikoista tavaraa ja otin kaikki mahdolliset pikavipit ja lainat mitä irti lähti. Kuinka hölmö voi ihminen ollakkaan

"Ihmettelen mitä porukkaa se on joka ottaa velkaa eikä maksa sitä takaisin, mutta mielellään kyllä ottaa uutta velkaa. "

Se on sitä yhteiskunnan pohjasakkaa... ja sitähän nykyään riittää! Nykyään nuoret aikuiset ottaa herkästi isompia talolainoja kun on oikeasti vara maksaa. Sitten aletaan tilaamaan netistä vaatteet ja kaikki, nehän luonnollisestikkin jätetään maksamatta. Ihmettelen sitäkin kun monet oikeasti huonotuloiset ostaa kalliita merkkivaatteita lapsilleen, hyvä että on vara ostaa ruokaa. Mutta kalliit merkkivaatteet pitää olla erityisesti lapsille. Kai se jollakin on tapa näyttää että on hyvä vanhempi lapsilleen ku lapsilla on kalliit vaatteet? ymmärrän kyllä senki pointin että merkkivaatteet kestää paremmin, mutta oikeasti köyhällä ei ole semmosia vara hankkia vaan on ostettava kirppikseltä ja jotain H&M:n halvimpia rytkyjä mitä löytyy.

ja jos otan tuolta sen listan veloista, niin siinähän lukee "vanhenee XXX", tarkoittaako tuo sitä lopullista vanhenemista vai mitä?
Vai palautuuko se silloin perintätoimistoon josta sitten taas laitetaan uudelleen ulosottoon ja tulee uusi vanhenemispäivä?

Entä jos otan sen listan veloista, niin näkyykö siellä aivan kaikki, myös nekin jotka on nyt tällä hetkellä siirretty ulosotosta perintätoimistoon?

Joskus mulle kävi niin, että maksoin yhden ulosoton laskun, ettei sinne menisi yhtään enempää, niin se olikin ehtinyt lähteä ulosotosta pois ja summa oli sitten vain laitettu johonkin muuhun laskuun. Miksei ne vain voi näkyä kaikki siellä?
Enhän minä hyödy siitä listasta mitenkään jos siitä ei selviä kaikki velat

"Ihmettelen mitä porukkaa se on joka ottaa velkaa eikä maksa sitä takaisin, mutta mielellään kyllä ottaa uutta velkaa. "

Se on sitä yhteiskunnan pohjasakkaa... ja sitähän nykyään riittää! Nykyään nuoret aikuiset ottaa herkästi isompia talolainoja kun on oikeasti vara maksaa. Sitten aletaan tilaamaan netistä vaatteet ja kaikki, nehän luonnollisestikkin jätetään maksamatta. Ihmettelen sitäkin kun monet oikeasti huonotuloiset ostaa kalliita merkkivaatteita lapsilleen, hyvä että on vara ostaa ruokaa. Mutta kalliit merkkivaatteet pitää olla erityisesti lapsille. Kai se jollakin on tapa näyttää että on hyvä vanhempi lapsilleen ku lapsilla on kalliit vaatteet? ymmärrän kyllä senki pointin että merkkivaatteet kestää paremmin, mutta oikeasti köyhällä ei ole semmosia vara hankkia vaan on ostettava kirppikseltä ja jotain H&M:n halvimpia rytkyjä mitä löytyy.

No minä ostan lapsille merkkivaatteita, mutta ostan ne kirpparilta. Ei ole mitään järkeä ostaa kirpparilta lapselle h&m paitaa 1-2 eurolla, kun merkkipaidan saa 3 eurolla. Merkkipaidassa säilyy jälleenmyyntiarvo ja on ollut huomattavasti kalliimpi uutena, kuin se hm paita.

Jos ei olisi mahdollisuutta ostaa/myydä kirpputorilta, ostaisin ehdottomasti niitä hm paitoja jotka on mahdollisimman edullisia. Kirpparilla kun ne merkkipaidat ei ole juurikaan sen kalliimpia kuin ne halppispaidat. Puhutaan ihan muutamien eurojen eroista

Olen ollut tekemisissä raha-asioitten kanssa vähän useammaltakin puolelta.

Kerropa millainen sinun tapauksesi sitten oli?

Tuo lopullinen vanheneminen tuli lakiin joskus viime vuosikymmenellä, onko tapauksesi vanhempi?

Mä kirjoitin tuolla jo aikaisemmin että menetin luottotiedot vuonna 2007, mulla oli yli 11 000 ulosotossa, maksoin kaiken itse penniä venyttämällä, ja silti saan luottotiedot vasta 2017, koska joka 2-3 vuosi velkojat ne uusi ja velan vanhenemisen "eräpäivä" siirtyi. Eli mä olen velaton täysin, mutta luottotietoja en saa kuin vasta 3 vuoden päästä. Ulosottomiehen kanssa puhuin usein tästä asiasta, enkä mä olisi saanut mun velkoja 15 vuodella vanhenemaan. Parempi ne on vain maksaa.

Tässä vissiin menee nyt sekaisin velan vanheneminen vs varattomaksi toteaminen=luottotietomerkintä. Tuo jälkimmäinenhän tapahtuu joka kerta, kun velka pyörähtää ulosoton kautta esim perintäfirmalta ja laskuri pyörähtää alkuun, jos perintää ei tapahdu. Velan vanhenemisesta en tiedä mitään.

[QUOTE="jeje";30015713]Mä kirjoitin tuolla jo aikaisemmin että menetin luottotiedot vuonna 2007, mulla oli yli 11 000 ulosotossa, maksoin kaiken itse penniä venyttämällä, ja silti saan luottotiedot vasta 2017, koska joka 2-3 vuosi velkojat ne uusi ja velan vanhenemisen "eräpäivä" siirtyi. Eli mä olen velaton täysin, mutta luottotietoja en saa kuin vasta 3 vuoden päästä. Ulosottomiehen kanssa puhuin usein tästä asiasta, enkä mä olisi saanut mun velkoja 15 vuodella vanhenemaan. Parempi ne on vain maksaa.[/QUOTE]

Näin se menee. Eli luottotietojen takaisinsaanti kestää, vaikka velat on maksettu.

Helpoimmalla selviää, kun ne velat maksaa ja on yhteistyöhaluinen ulosoton kanssa.

Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta, mutta työn kautta joudun tekemisiin asian kanssa.

Näin se menee. Eli luottotietojen takaisinsaanti kestää, vaikka velat on maksettu.

Helpoimmalla selviää, kun ne velat maksaa ja on yhteistyöhaluinen ulosoton kanssa.

Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta, mutta työn kautta joudun tekemisiin asian kanssa.

Jep, vähän masentavaa että on maksettu ja silti hylkiö :) Mutta ainakin hoidin asiani. 2007 vuonna mä en pystynyt siihen. Kaikki tuntui kaatuvan päälle ja unohdin asian moneksi vuodeksi. 2012 ulosotto soitti mulle (olin äitiyslomalla), ja tajusin etten niitä voi jättää. Pistin jokaikisen pennin sinne ja soitin velkojille. Sain pari akordisopimusta (eli korot tms unohtuvat, velka vain maksetaan) ja tein paljon eri maksusopimuksia. Nyt 2014 tammikuussa - viimeinen erä.

Pitkä taival, kaiken sen väärti. Itse velkani aiheutin, itse ne maksan.

Miettikää niitä yrittäjiä jotka on maksanut tuotteesta, myynyt sen teille, ja te ette sitä koskaan maksa! Se yrittäjä häviää. Sitten TE haluatte että teidän velkanne vanhenee istumalla kotona, kun se "helpompaa". Helpompaa kelle? Onko teillä hyvä olla siellä sohvan pohjalla, kun valtio maksaa teille että voitte elää ja olla maksamatta omia törppäilyjä? Huh. Toivottavasti ette opeta lapsillenne samaa.

Huoh. Mä olin itse lapsi kun velkani aiheutin, nyt aikuinen joka otti vastuun.

Luottotietoja en siis tarvitse missään, mutta kunhan nyt noi velat lähtisi. Eli aivan sama vaikka saisin luottotiedot takaisin vasta 30v päästä, en tarvitse niitä missään, koska en aio enää ikinä ottaa mitään lainaa yhtään mistään (ellen sitten joskus työssäkäyvänä ota jotain asuntolainaa miehen kanssa puoliksi)

Jos nyt siellä ulosotossa olisi edes alle 10 000 e summa, olisi mielenkiintoa sitä maksellakkin, mutta kun summa on paljon paljon isompi.

Usein tulee perintätoimistosta kirjeitä, että jos nyt maksat kaiken niin selviät ilman mitään lisäkuluja, mutta mistäs repäiset pari tonnia (summa ollut tuplat kun on käynyt ulosotossa) eli pääsisin aika paljon halvemmalla, mutta summat kun on aika isoja, niin en niitä pysty maksamaan tuosta noin vain. Eikä kait työttömänä kuulukkaan maksaa.

Luottotietoja en siis tarvitse missään, mutta kunhan nyt noi velat lähtisi. Eli aivan sama vaikka saisin luottotiedot takaisin vasta 30v päästä, en tarvitse niitä missään, koska en aio enää ikinä ottaa mitään lainaa yhtään mistään (ellen sitten joskus työssäkäyvänä ota jotain asuntolainaa miehen kanssa puoliksi)

Jos nyt siellä ulosotossa olisi edes alle 10 000 e summa, olisi mielenkiintoa sitä maksellakkin, mutta kun summa on paljon paljon isompi.

Usein tulee perintätoimistosta kirjeitä, että jos nyt maksat kaiken niin selviät ilman mitään lisäkuluja, mutta mistäs repäiset pari tonnia (summa ollut tuplat kun on käynyt ulosotossa) eli pääsisin aika paljon halvemmalla, mutta summat kun on aika isoja, niin en niitä pysty maksamaan tuosta noin vain. Eikä kait työttömänä kuulukkaan maksaa.

Soita sinne velkojalle ja tee maksusopimus! Ulosoton korot on ihan järkyttävät!! Mullakin tosta summasta oli 3/4 kuluja, oikeustoimenpiteitä ja korkoja!

[QUOTE="jej";30015783]Jep, vähän masentavaa että on maksettu ja silti hylkiö :) Mutta ainakin hoidin asiani. 2007 vuonna mä en pystynyt siihen. Kaikki tuntui kaatuvan päälle ja unohdin asian moneksi vuodeksi. 2012 ulosotto soitti mulle (olin äitiyslomalla), ja tajusin etten niitä voi jättää. Pistin jokaikisen pennin sinne ja soitin velkojille. Sain pari akordisopimusta (eli korot tms unohtuvat, velka vain maksetaan) ja tein paljon eri maksusopimuksia. Nyt 2014 tammikuussa - viimeinen erä.

Pitkä taival, kaiken sen väärti. Itse velkani aiheutin, itse ne maksan.

Miettikää niitä yrittäjiä jotka on maksanut tuotteesta, myynyt sen teille, ja te ette sitä koskaan maksa! Se yrittäjä häviää. Sitten TE haluatte että teidän velkanne vanhenee istumalla kotona, kun se "helpompaa". Helpompaa kelle? Onko teillä hyvä olla siellä sohvan pohjalla, kun valtio maksaa teille että voitte elää ja olla maksamatta omia törppäilyjä? Huh. Toivottavasti ette opeta lapsillenne samaa.

Huoh. Mä olin itse lapsi kun velkani aiheutin, nyt aikuinen joka otti vastuun.[/QUOTE]

Hienoa, olet oikeasti saanut asiasi kuntoon ja vielä nopeasti! Tuo luottotietojen palautumisaika on pitkä, mielestäni vuosi riittäisi.

Tsemppiä sinulle.:)

Mutta olisiko kuitenkin aprempi ratkaisu, että edes yrität hoitaa velat? Jos on yritystä, voit päästä esim. takuusäätiön piiriin. Oletko ottanut yhteyttä velkaneuvontaan?

Jotenkin ajattelisi, että lyhyempi tie on hoitaa ne velat kuin odottaa hamaan tulevaisuuteen, että velat vanhenee.

[QUOTE="jej";30015786]Soita sinne velkojalle ja tee maksusopimus! Ulosoton korot on ihan järkyttävät!! Mullakin tosta summasta oli 3/4 kuluja, oikeustoimenpiteitä ja korkoja![/QUOTE]

Ymmärrätkö, että nyt puhutaan vähän isommista summista (edelleen)
Maksusopimukset eivät hyödytä minua yhtään mitenkään, koska makselisin niitä sitten loppuikäni, yhteen/kahteen paikkaan pystyisin tekemään maksusopimuksen, jota voisi olla varaa maksaakkin, eipä tuo hyödytä yhtään mitään kun kuitenkin aivan mahdoton summa jää sinne vielä. Ja työtön siis olen, yhä edelleen.

Jos saisin hyvän työpaikan, saattaisin päästä velkasaneeraukseen, mutta kun ei ole töitä niin ei ole töitä. Työttömänä sinne ei pääse.

Hyvällä tuurilla siellä on summa jo pienentynyt, koska ovat tosiaan 05/06 vuodelta suurinosa.

Vaikka maksaisin velkaa tonnin kuussa, lyhentäisin sitä pitkän tovin ja eihän minulla nyt mitenkään ole varaa maksaa mitään tonnia kuukaudessa, tuskin olisi vaikka saisin töitäkin.

[QUOTE="jeje";30015713]Mä kirjoitin tuolla jo aikaisemmin että menetin luottotiedot vuonna 2007, mulla oli yli 11 000 ulosotossa, maksoin kaiken itse penniä venyttämällä, ja silti saan luottotiedot vasta 2017, koska joka 2-3 vuosi velkojat ne uusi ja velan vanhenemisen "eräpäivä" siirtyi. Eli mä olen velaton täysin, mutta luottotietoja en saa kuin vasta 3 vuoden päästä. Ulosottomiehen kanssa puhuin usein tästä asiasta, enkä mä olisi saanut mun velkoja 15 vuodella vanhenemaan. Parempi ne on vain maksaa.[/QUOTE]

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat "enkä mä olisi saanut mun velkoja 15 vuodella vanhenemaan" Vanheneminen ei tarkoita sitä että itse yritetään venyttää ulosottoa sinne 15 vuoteen. Sinä maksoit velat pois jo ennen lopullista vanhenemista joten eihän sinun veloillasi ollut tekemistä lopullisen vanhenemisen kanssa.

Lopullinen vanheneminen tarkoittaa sitä velkaa mikä on ulosotosta huolimatta jäänyt maksamatta kun 15v oikeuden päätöksestä tulee täyteen. Se jää velkojan tappioksi

"koska joka 2-3 vuosi velkojat ne uusi ja velan vanhenemisen "eräpäivä" siirtyi" tuo päättyy siihen lopulliseen 15 vanhenemiseen.

Tuossa on siis kaksi vanhenemista yhä aikaa: Viiden vuoden yleinen vanhenemisaika, jonka voi uusia, mutta ei yli sen lopullisen 15 vanhenemisen.

Olisiko Takuu-säätiön teksti helpompaa:

Velkojen vanhentuminen - Takuu-Säätiö

Ymmärrätkö, että nyt puhutaan vähän isommista summista (edelleen)
Maksusopimukset eivät hyödytä minua yhtään mitenkään, koska makselisin niitä sitten loppuikäni, yhteen/kahteen paikkaan pystyisin tekemään maksusopimuksen, jota voisi olla varaa maksaakkin, eipä tuo hyödytä yhtään mitään kun kuitenkin aivan mahdoton summa jää sinne vielä. Ja työtön siis olen, yhä edelleen.

Jos saisin hyvän työpaikan, saattaisin päästä velkasaneeraukseen, mutta kun ei ole töitä niin ei ole töitä. Työttömänä sinne ei pääse.

Hyvällä tuurilla siellä on summa jo pienentynyt, koska ovat tosiaan 05/06 vuodelta suurinosa.

Vaikka maksaisin velkaa tonnin kuussa, lyhentäisin sitä pitkän tovin ja eihän minulla nyt mitenkään ole varaa maksaa mitään tonnia kuukaudessa, tuskin olisi vaikka saisin töitäkin.

Mutta oli kuitenkin varaa ottaa velkaa niin paljon ja kuluttaa reiiilusti yli varojen...

Ulosoton korot on kauheita, mutta jos sitä velkaa on ottanut ja rahat käyttänyt, niin periaatteessa ne kyllä pitäisi sitten jaksaa maksaa takaisinkin. Vaikka siihen menisi 20 vuotta.

Velka on veli ottaessa..jne..

Mutta oli kuitenkin varaa ottaa velkaa niin paljon ja kuluttaa reiiilusti yli varojen...

Ulosoton korot on kauheita, mutta jos sitä velkaa on ottanut ja rahat käyttänyt, niin periaatteessa ne kyllä pitäisi sitten jaksaa maksaa takaisinkin. Vaikka siihen menisi 20 vuotta.

Velka on veli ottaessa..jne..

Olet varmaan itsekkin joskus tehnyt jonkin virheen? Kärsitkö virheestäsi loppuelämäsi? Epäilen.

Pitäisihän ne maksaa takaisin, mutta milläs maksat? Ei ihmisen tarvitse loppuikäänsä kärsiä vain sen takia, että joskus teki väärän valinnan. Itse olin todella masentunut ja elämällä ei ollut mitään väliä, joten otin sitten velkaa eikä ollut tarkoituskaan maksaa niitä. Ei ollut mikään kovin mukava havahtuminen kun selvisin masennuksesta ja tajusin, että mitäs sitä tulikaan tehtyä.

Elämä voittaa ja mieluummin olen sitten sellainen hylkiö, kuin etten olisi ollenkaan olemassa.

Olet varmaan itsekkin joskus tehnyt jonkin virheen? Kärsitkö virheestäsi loppuelämäsi? Epäilen.

Pitäisihän ne maksaa takaisin, mutta milläs maksat? Ei ihmisen tarvitse loppuikäänsä kärsiä vain sen takia, että joskus teki väärän valinnan. Itse olin todella masentunut ja elämällä ei ollut mitään väliä, joten otin sitten velkaa eikä ollut tarkoituskaan maksaa niitä. Ei ollut mikään kovin mukava havahtuminen kun selvisin masennuksesta ja tajusin, että mitäs sitä tulikaan tehtyä.

Elämä voittaa ja mieluummin olen sitten sellainen hylkiö, kuin etten olisi ollenkaan olemassa.

Toki toivon että saisit asiat järjestettyä. Mutta niin se vaan on että yleensä sen maksaa minkä kuluttaa. Sitten sitä on usein vaan todettava että on tullut elettyä herroiksi seuraavien 20 vuoden kustannuksella. Ne rahat on kuitenkin käytetty ja niillä ns. biletetty.

Teoilla on seuraukset, minkäs sille voi. Ulosoton korot on mielestäni täysin kohtuuttomat, siihen asiaan pitäisi kyllä tulla muutos.

Yhteistyössä