D
Dick Tator
Vieras
Niin velka vanhenee 15 vuodessa JOS velkoja ei sitä uusi.
Hei haloo!!
Lue tuolta kuluttajaviraston sivulta lopullisesta vanhenemisesta. Lopulliseen vanhenemisen ei auta uusiminen.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Niin velka vanhenee 15 vuodessa JOS velkoja ei sitä uusi.
Hei haloo!!
Lue tuolta kuluttajaviraston sivulta lopullisesta vanhenemisesta. Lopulliseen vanhenemisen ei auta uusiminen.
Hei haloo!!
Vai vanheneeko ne lopullisesti jokatapauksessa, kun 15v on kulunut, maksoi niitä sitten tai ei?
Lopullinen on lopullinen, eli 15v oikeuden päätöksestä.
"Ihmettelen mitä porukkaa se on joka ottaa velkaa eikä maksa sitä takaisin, mutta mielellään kyllä ottaa uutta velkaa. "
Se on sitä yhteiskunnan pohjasakkaa... ja sitähän nykyään riittää! Nykyään nuoret aikuiset ottaa herkästi isompia talolainoja kun on oikeasti vara maksaa. Sitten aletaan tilaamaan netistä vaatteet ja kaikki, nehän luonnollisestikkin jätetään maksamatta. Ihmettelen sitäkin kun monet oikeasti huonotuloiset ostaa kalliita merkkivaatteita lapsilleen, hyvä että on vara ostaa ruokaa. Mutta kalliit merkkivaatteet pitää olla erityisesti lapsille. Kai se jollakin on tapa näyttää että on hyvä vanhempi lapsilleen ku lapsilla on kalliit vaatteet? ymmärrän kyllä senki pointin että merkkivaatteet kestää paremmin, mutta oikeasti köyhällä ei ole semmosia vara hankkia vaan on ostettava kirppikseltä ja jotain H&M:n halvimpia rytkyjä mitä löytyy.
Olen ollut tekemisissä raha-asioitten kanssa vähän useammaltakin puolelta.
Kerropa millainen sinun tapauksesi sitten oli?
Tuo lopullinen vanheneminen tuli lakiin joskus viime vuosikymmenellä, onko tapauksesi vanhempi?
Näin se menee. Eli luottotietojen takaisinsaanti kestää, vaikka velat on maksettu.
Helpoimmalla selviää, kun ne velat maksaa ja on yhteistyöhaluinen ulosoton kanssa.
Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta, mutta työn kautta joudun tekemisiin asian kanssa.
Luottotietoja en siis tarvitse missään, mutta kunhan nyt noi velat lähtisi. Eli aivan sama vaikka saisin luottotiedot takaisin vasta 30v päästä, en tarvitse niitä missään, koska en aio enää ikinä ottaa mitään lainaa yhtään mistään (ellen sitten joskus työssäkäyvänä ota jotain asuntolainaa miehen kanssa puoliksi)
Jos nyt siellä ulosotossa olisi edes alle 10 000 e summa, olisi mielenkiintoa sitä maksellakkin, mutta kun summa on paljon paljon isompi.
Usein tulee perintätoimistosta kirjeitä, että jos nyt maksat kaiken niin selviät ilman mitään lisäkuluja, mutta mistäs repäiset pari tonnia (summa ollut tuplat kun on käynyt ulosotossa) eli pääsisin aika paljon halvemmalla, mutta summat kun on aika isoja, niin en niitä pysty maksamaan tuosta noin vain. Eikä kait työttömänä kuulukkaan maksaa.
Luottotietoja en siis tarvitse missään, mutta kunhan nyt noi velat lähtisi. Eli aivan sama vaikka saisin luottotiedot takaisin vasta 30v päästä, en tarvitse niitä missään, koska en aio enää ikinä ottaa mitään lainaa yhtään mistään (ellen sitten joskus työssäkäyvänä ota jotain asuntolainaa miehen kanssa puoliksi)
Jos nyt siellä ulosotossa olisi edes alle 10 000 e summa, olisi mielenkiintoa sitä maksellakkin, mutta kun summa on paljon paljon isompi.
Usein tulee perintätoimistosta kirjeitä, että jos nyt maksat kaiken niin selviät ilman mitään lisäkuluja, mutta mistäs repäiset pari tonnia (summa ollut tuplat kun on käynyt ulosotossa) eli pääsisin aika paljon halvemmalla, mutta summat kun on aika isoja, niin en niitä pysty maksamaan tuosta noin vain. Eikä kait työttömänä kuulukkaan maksaa.
Ymmärrätkö, että nyt puhutaan vähän isommista summista (edelleen)
Maksusopimukset eivät hyödytä minua yhtään mitenkään, koska makselisin niitä sitten loppuikäni, yhteen/kahteen paikkaan pystyisin tekemään maksusopimuksen, jota voisi olla varaa maksaakkin, eipä tuo hyödytä yhtään mitään kun kuitenkin aivan mahdoton summa jää sinne vielä. Ja työtön siis olen, yhä edelleen.
Jos saisin hyvän työpaikan, saattaisin päästä velkasaneeraukseen, mutta kun ei ole töitä niin ei ole töitä. Työttömänä sinne ei pääse.
Hyvällä tuurilla siellä on summa jo pienentynyt, koska ovat tosiaan 05/06 vuodelta suurinosa.
Vaikka maksaisin velkaa tonnin kuussa, lyhentäisin sitä pitkän tovin ja eihän minulla nyt mitenkään ole varaa maksaa mitään tonnia kuukaudessa, tuskin olisi vaikka saisin töitäkin.
Mutta oli kuitenkin varaa ottaa velkaa niin paljon ja kuluttaa reiiilusti yli varojen...
Ulosoton korot on kauheita, mutta jos sitä velkaa on ottanut ja rahat käyttänyt, niin periaatteessa ne kyllä pitäisi sitten jaksaa maksaa takaisinkin. Vaikka siihen menisi 20 vuotta.
Velka on veli ottaessa..jne..
Olet varmaan itsekkin joskus tehnyt jonkin virheen? Kärsitkö virheestäsi loppuelämäsi? Epäilen.
Pitäisihän ne maksaa takaisin, mutta milläs maksat? Ei ihmisen tarvitse loppuikäänsä kärsiä vain sen takia, että joskus teki väärän valinnan. Itse olin todella masentunut ja elämällä ei ollut mitään väliä, joten otin sitten velkaa eikä ollut tarkoituskaan maksaa niitä. Ei ollut mikään kovin mukava havahtuminen kun selvisin masennuksesta ja tajusin, että mitäs sitä tulikaan tehtyä.
Elämä voittaa ja mieluummin olen sitten sellainen hylkiö, kuin etten olisi ollenkaan olemassa.
Huom. Jos velkoja ei hae velkaan ulosottoperustetta, lopullinen vanhentumisaikakaan ei ala kulua.
Mitäs tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Mistä voin asian tarkistaa?