Jos olisit pomo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittääkö vauvaa nyt vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittääkö vauvaa nyt vai ei?

Vieras
ja palkkaisit määräaikaiseen suhteeseen työntekijän (esim. vuodeksi), niin mitä ajattelisit siitä, että työntekijä ilmoittaakin työsuhteen alkumetreillä olevansa raskaana eikä hän siten pystyisikään hoitamaan hommaansa sovitusti loppuun asti?

Ja jos sinä olisit kysynyt työntekijältä haastattelutilanteessa, olisiko hän valmis sitoutumaan tähän duuniin ja työntekijä olisi sinulle vastannut "tottakai". Mitä siis ajattelisit pomona tällaisessa tilanteessa?

Tämä ei nyt ihan vastaa kysymykseesi, mutta olen aivan samassa tilanteessa. Työhakemus sisällä, haastattelu ensi kuun alussa ja vuoden määräaikaisesta kysymys. Yritys raskauteen kuitenkin päällä ja mietin tätä samaa asiaa ennen kuin hain. Mutta sitten päätin, että minä saan tehdä nämä päätökset miettimättä muiden mielipiteitä ja voivathan he sitten palkata loppuajaksi sijaisen. Joten vaikka paikan saisin, vauva saa tulla, jos on tullakseen. s

Kai se riippuu ihan hirveästi pomosta, onko hän ymmärtäväinen, perhearvoinen ihminen vai pelkkä bisnestyyppi, joka ei muusta välitä. Mutta tärkeintä on oikeasti se, mitä sinä itse haluat!

Itse vuoden aikana neljästi raskautuneena (ja kolme keskenmenoa kokeneena) sanoisin että ei voi mitään. En voi elää "odotustilassa" työtä tekemättä sitä aikaa kun odotan raskautuvani. Jo pelkkä raskaaksitulo voi kestää kuukausia. Nainen vaan onnekas että tärppäsi heti.

Alkuperäinen kirjoittaja sii:
Kai se riippuu ihan hirveästi pomosta, onko hän ymmärtäväinen, perhearvoinen ihminen vai pelkkä bisnestyyppi, joka ei muusta välitä. Mutta tärkeintä on oikeasti se, mitä sinä itse haluat!

Niinpä. Mieskin haluaisi jo kovasti esikoiselle pikkukaverin, esikoisella ikää kuitenkin "jo" 2,5v. Ja tosiaan se vauva ei ehkä ihan tilauksesta saavukkaan. Kaipa sitä täytyy vaan mennä omien suunnitelmien mukaan ja luottaa siihen, että pomo ymmärtää. Ja enhän minä vielä haastattelutilanteessa ollut raskaana! Enkä ole vieläkään. Eli kaiketi kai sitä vauvaa voi yritellä ja jos kävisi niin ihanasti, että vauva tärppää, voi pomolle aina sanoa, että aloimme yrittämään ja vauva saikin alkunsa yllättävän nopeaan :)

Ja toisaalta tällä alalla työntekijöitä piisaa, joten jos jäisin pois, saisi joku muu taas tilaisuuden :) Tosin vakipaikkaa mun olis sit varmaan turha hakea, kun olisin tod.näk. silloin äitiyslomalla, kun vakipaikka tulisi auki :/

Inhottava tilanne...

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Itse vuoden aikana neljästi raskautuneena (ja kolme keskenmenoa kokeneena) sanoisin että ei voi mitään. En voi elää "odotustilassa" työtä tekemättä sitä aikaa kun odotan raskautuvani. Jo pelkkä raskaaksitulo voi kestää kuukausia. Nainen vaan onnekas että tärppäsi heti.

Aivan! Ei sitä kyllä pomojen mielipiteen pelossa voi elämäänsä suunnitella. Kauheeta sekin olisi, jos joutuisi kotona istumaan eikä töihin voisi mennä, jos suunnittelee raskautta. Mietin vaan, että olisiko minun pitänyt mainita raskaustoiveistani?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aivan! Ei sitä kyllä pomojen mielipiteen pelossa voi elämäänsä suunnitella. Kauheeta sekin olisi, jos joutuisi kotona istumaan eikä töihin voisi mennä, jos suunnittelee raskautta. Mietin vaan, että olisiko minun pitänyt mainita raskaustoiveistani?

Tää nyt on näitä moraalisia kysymyksiä... periaatteessahan työhaastattelussa ei saa edes kysyä, että onko sulla perheenlisäysaikomuksia. Eli ei mun mielestä olis tarvinnut kertoa raskausaikeista.
Tosin itse olisin kyllä niin nössö, että jos raskaaksi tulisin sun tilanteessa, niin sanoisin pomolle ettei yrittämällä yritetty lasta, mut kävi ns. onnellinen vahinko ja tietysti haluatte lapsen pitää :)

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Tää nyt on näitä moraalisia kysymyksiä... periaatteessahan työhaastattelussa ei saa edes kysyä, että onko sulla perheenlisäysaikomuksia. Eli ei mun mielestä olis tarvinnut kertoa raskausaikeista.
Tosin itse olisin kyllä niin nössö, että jos raskaaksi tulisin sun tilanteessa, niin sanoisin pomolle ettei yrittämällä yritetty lasta, mut kävi ns. onnellinen vahinko ja tietysti haluatte lapsen pitää :)

Totakin olen kyllä jo miettinyt :D Eli vauva olisi voinut ihan vahingossakin saada alkunsa ;) Mutta juu, ei tässä nyt kannata mennä asioiden edelle. Eihän se pikkukakkonen välttämättä edes tule yhtä helposti kuin eka. Ehkä siis alamme yrittämään ja jos tärppää, panikoin vasta sitten :D

Pomo todennäköisesti miettii kannattaako sinua palkata, kun sinulla on nyt 2,5-vuotias lapsi. Hän pohtii mielessään ihan samaa, eli "nuori nainen, todennäköisesti se alkaa ihan kohta hommata toista lasta ellei ole jo raskaana, kun ensimmäinen lapsi on jo tuon ikäinen, hmmmm...., mitähän tekisi........ ketäs muita hakijoita mulla täällä olikaan...??"

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Suoraan sanottuna olisin pettynyt ja seuraavalla kerralla palkkaisin miehen.

Siksi olisikin hienoa jos isät aktiivisemmin jäisivät kotiin lasten kanssa jotta saataisiin tuota sukupuolieroa pienennettyä.

Toki isän kohdalla on erona se että yleensä tietää jo hyvissäajoin sen milloin on jäämässä töistä pois eikä sitä koti-isyyttä edeltävällä ajalla ole sen isompia sairaslomariskejä.

Alkuperäinen kirjoittaja gt:
Pomo todennäköisesti miettii kannattaako sinua palkata, kun sinulla on nyt 2,5-vuotias lapsi. Hän pohtii mielessään ihan samaa, eli "nuori nainen, todennäköisesti se alkaa ihan kohta hommata toista lasta ellei ole jo raskaana, kun ensimmäinen lapsi on jo tuon ikäinen, hmmmm...., mitähän tekisi........ ketäs muita hakijoita mulla täällä olikaan...??"

Juu tosiaan mainitsin jo haastattelussa, että minulla on tuon ikäinen lapsi. Silti sain paikan :) Eli ei se varmaan ihan puskista sille tulisi, jos ilmoittaisinkin olevani raskaana. Minua hämää vain se, että pomo kysyi, olenko valmis sitoutumaan tähän hommaan ja vastasin että tottakai olen. Eli olisiko minun tarvinnut sanoa, että tottakai olen sitoutunut vaikka haaveissa pikkukakkonen onkin?

Niiin ja se askarruttaa myös mieltä, että pomo vihjaili heillä olevan vuoden päästä vakipaikkoja auki eli jos hoidan hommani hyvin, minulla olisi aika hyvät mahdollisuudet vakinaistamiseen. Ja jos nyt raskautuisin, en olisi enää töissä silloin, kun vakipaikat auki tulee. Eli olisi kaiketi mahdotonta saada sitä paikkaa silloin ensi keväänä :(

Antaisin koeajalla potkut jos heti saisin tietää. Siksi annan myös pitkät koeajat. Tulisit liian kalliiksi lomiesi yms. ja taas uuden koulutettavan työntekijän vuoksi että olisi pakko toimia niin. T: Osittainen työnantaja

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Antaisin koeajalla potkut jos heti saisin tietää. Siksi annan myös pitkät koeajat. Tulisit liian kalliiksi lomiesi yms. ja taas uuden koulutettavan työntekijän vuoksi että olisi pakko toimia niin. T: Osittainen työnantaja

Millä perustelisit potkut? Raskaus ei saisi olla ainakaan syy...

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:

Millä perustelisit potkut? Raskaus ei saisi olla ainakaan syy...

Ihan pakko vastata tähän etttei mun tarvitsisi kertoa koeajalla potkujen syytä mutta kannattaa lukea rivien välistä ja ajatella joskus hiukan työnantajaakin. Tosin eihän niillä ole väliä kunhan maksavat vaan kaiken mitä kuulukin..

Eikö MÄÄRÄaikainen sopimus sido lainkaan työntekijää? Jos hän allekirjoittaa työsopimuksen määräajalle ja tietää jo valmiiksi, ettei voi sopimusta pitää?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö MÄÄRÄaikainen sopimus sido lainkaan työntekijää? Jos hän allekirjoittaa työsopimuksen määräajalle ja tietää jo valmiiksi, ettei voi sopimusta pitää?

Sen vuoks mä suosittelen niihin pitkiä koeaikoja ja määräaikainen on loistojuttu koska se erottaa jyviä akanoista ja on varmempi työnanatjalle. Mää vaan toivon ettei naiset tekis noita raskaustempailuja kovin usein koska tuntuvat olevan työnanatajille aika epävarmoja työntekijöitä ja se asenne näkyy nykypäivänä. Mut on epäreilua kirjottaa määräaikainen jos sitä ei voi pitää. Siitä pitäs voida ns. rokottaa hiukan työntekijää.

Yhteistyössä