Jos olisit ottamassa koiranpentua niin ottaisitko uroksen vai nartun?

• Viestiketjun aloittaja hippu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Nartun ottaisin mutta vain siksi että kotona on jo narttu, olis liikaa hommaa pitää juoksuajat erikseen.
Nartut on "pehmeämpiä" mutta samalla myös "kieroja"
Urokset on vaikeampia kouluttaa mut yleensä sen mitä sinne pääkoppaan saa niin se siellä myös pysyy.
Narttua suositellaan yleensä ensimmäiseksi koiraksi

nove
Meille tuli uros kun mies halusi, perusteli sitä että hän ei kestä juoksuja kun ne rajottaa harrastuksia. Minä olisin ottanu nartun kun kiinnostaisi vaikka teettää pentuja sillä. Uros on jääräpäisempi kuin narttu mutta toisaalta juoksut ei rajota harrastuksiin menemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mulla on aina ollut uroksia, joten vaihteeksi voisin ottaa nartun.

Tosin tykkään tuosta urosten 'putkiaivoisuudesta' eli ovat suoraviivaisempia mun mielestä.
Sillain hyvällä tavalla yksinkertaisia :D
:D Mulla on ihan sama juttu. :LOL: Mulla on ollut hoitokoirina sitten narttuja, ja mun mielestä ne oli jotenkin ovelampia ja kieroja. :D Urokset on jotenkin ihanan yksinkertaisia. :xmas:

Mutta siis vaihtelun vuoksi varmaan nartun voisin ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mulla on aina ollut uroksia, joten vaihteeksi voisin ottaa nartun.

Tosin tykkään tuosta urosten 'putkiaivoisuudesta' eli ovat suoraviivaisempia mun mielestä.
Sillain hyvällä tavalla yksinkertaisia :D
:D Mulla on ihan sama juttu. :LOL: Mulla on ollut hoitokoirina sitten narttuja, ja mun mielestä ne oli jotenkin ovelampia ja kieroja. :D Urokset on jotenkin ihanan yksinkertaisia. :xmas:

Mutta siis vaihtelun vuoksi varmaan nartun voisin ottaa.
Meillä on nyt urosten jälkeen se eka narttu ja jos nyt olisin valitsemassa niin ottaisinkin uroksen. Jotenkin se putkiaivoisuus vaan sopii minulle paremmin. :D

Minä olen viehtynyt narttukoiriin. Niillä ei roiku mitään ylimääräisiä molkuroita takakoipien välissä. :D
Ja narttu senkin vuoksi, jos joskus saisi pennutettua.
Niin ja tällä hetkellä meillä ei ole koiraa.

no
meillä on uroskoira. päädyttiin siihen, etten jaksa juoksuaikoja ja niiden sotkuisuutta. vaikka useampi narttu varmasti siistinä itsensä pitääkin tuohon aikaan mutta kuitenkin.

Nartun, koska tulen niiden kanssa paremmin toimeen. Nartut on sellaisia kieroja paskiaisia...vähän kuten minäkin, joten ymmärrän niiden sielunelämää hyvin. Urokset ovat taas sellaisia ääliöitä joilla seisoo aina kysymysmerkki pään yläpuolella ja naamalla on sellainen "WTF, en mä ymmärrä"-ilme ja mua ottaa päähän jos koira ei tajua :D

Toki on ihan mahdollista (ja aika todennäköistäkin) että mun kohdalle on vaan sattunut idiootteja uroksia, mutten halua ottaa sitä riskiä enää uudelleen :D

hippu
Mua nois nartuis mietityttää just noi juoksut.
En tiennyt että nartuilla ja uroksilla on tollasia luonne-eroja. Mulle kyllä paremmin sopii suoraviivaisuus joten ilmeisesti senkin puolesta on parempi ettiä uros.

Uroksen, meille ei tule enää narttua. Ihan siitä syystä, et perhepiirissä KAIKKI muut koirat (mitä on useita, ja lisää tulee ), on uroksia, ja nartun juoksuaika on aina hieman säätämistä, jos ollaan muiden perheitten kans tekemisissä.

Ja on tuo narttu niin paljon kierompi, ja urokset mun mielestä helpompia murkkuiän jälkeen, tuo narttu kieroilee välillä vieläkin, vaikka ikää jo 9v. Uros taas hyväksyny kerralla paikkansa laumassa, ja sillä siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ottaisin ehdottomasti nartun. En voi sietää sitä urosten merkkailemista. Koko ajan kuseskelemassa jonnekin, kun nartut hoitaa hommansa kerralla ja kunnolla. :D
Tämähän on ihan tasan kouluttamisesta kiinni. Meillä uros tietää, et pitkällä, reippaalla lenkillä se on max. 2 jalannostoa, ja enempää ei tipu. Pissilenkit tehdään sit erikseen.

uroksen :)

meillä on tällä hetkellä taas narttu talossa ja joka päivä testataan kumpi meistä on enemmän ämmä ja mua kyllästyttää koko vääntö :D mies puhuukin aina et hänen luonaan asuu kaks kovapäistä narttua, lapsi ja uroskoira... :D
lisäks mä en jaksa niitä juoksuaikoja ja mun koirista urokset on ollu paljon helpompia :)

Sheddon
Mulla oli aiemmin selkeä linja, että narttukoiria vain. Yhden nartun pentueesta jätettiin uros kotiin ja enää en osaa sanoa kumpi sitten ois "parempi". Tosin, ei tuo uros kovin urosmainen olekaan. Äidin helmoissa kasvanu neitimäinen pyllynpyörittäjä.

Totta muuten tuo narttujen kierous :D Manipulointitaidot kohdillaan ennen kaikkea. Tää meidän uros on tosi yksinkertainen ja tottelee selkeitä käskyjä kyseenalaistamatta. Narttu tekee mitä tykkää ja miten tykkää. Tässäkin vaikuttaa tietysti rotu. Mä tiedän vain Collieista (narttuja) ja mäyräkoirista (narttu ja uros).

Alkuperäinen kirjoittaja Sheddon:
Mulla oli aiemmin selkeä linja, että narttukoiria vain. Yhden nartun pentueesta jätettiin uros kotiin ja enää en osaa sanoa kumpi sitten ois "parempi". Tosin, ei tuo uros kovin urosmainen olekaan. Äidin helmoissa kasvanu neitimäinen pyllynpyörittäjä.

Totta muuten tuo narttujen kierous :D Manipulointitaidot kohdillaan ennen kaikkea. Tää meidän uros on tosi yksinkertainen ja tottelee selkeitä käskyjä kyseenalaistamatta. Narttu tekee mitä tykkää ja miten tykkää. Tässäkin vaikuttaa tietysti rotu. Mä tiedän vain Collieista (narttuja) ja mäyräkoirista (narttu ja uros).
JUST tää!!! :headwall: Meillä on molemmat koulutettu samallai, ja kun uroksen käsket maahan, niin se menee maahan, kerralla kunnolla, ja pysyy siinä. Nartun kun käsket maahan, niin pahimmillaan se eka mulkoilee, että onko pakko, ja sitten asteittain, hitaasti ja viivytellen :kieh: Toki, jos on esim. makkaraa kädessä, niin sitten sujahtaa nanosekunnissa, mut että ilman palkkiota...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sheddon:

JUST tää!!! :headwall: Meillä on molemmat koulutettu samallai, ja kun uroksen käsket maahan, niin se menee maahan, kerralla kunnolla, ja pysyy siinä. Nartun kun käsket maahan, niin pahimmillaan se eka mulkoilee, että onko pakko, ja sitten asteittain, hitaasti ja viivytellen :kieh: Toki, jos on esim. makkaraa kädessä, niin sitten sujahtaa nanosekunnissa, mut että ilman palkkiota...
ihanku meidän akka!!! :kieh: :D

vieras
Meil on nyt 4kk:n narttu tos ja 3 vuotias leikattu uros. Hmm... seuraavaa kun lähetään ottaa ni ehkä uros. Oikeesti huomaa jo nyt nuo luonne erot!! Tosin meillä metästys linjasia kettareita ja nehän nyt muutenkin itteepäisiä ja omantiensä kulkioita, mut kyl tuo narttu tuntuu täl hetkellä hankalammalta kouluttaa, kuin mitä tuo uros oli aikanaan.

Yhteistyössä