Jos olisit minä, vetäisitkö herneen nenään tässä tilanteessa?

etiketit hukassa
Me oltiin kerran häissä, kutsussa oli vain minun ja mieheni nimi tyyliin X ja Y Virtanen. Oletimme siis että lapsia ei ole kutsuttu ja jätimme heidät kotiin. Hääpaikalla kaikilla muilla oli lapset mukana ja hääpari ihmetteli että miksi emme ottaneet lapsia mukaan. Niin, miksiköhän...?

"vieras"
Me oltiin kerran häissä, kutsussa oli vain minun ja mieheni nimi tyyliin X ja Y Virtanen. Oletimme siis että lapsia ei ole kutsuttu ja jätimme heidät kotiin. Hääpaikalla kaikilla muilla oli lapset mukana ja hääpari ihmetteli että miksi emme ottaneet lapsia mukaan. Niin, miksiköhän...?
Joo, minäkin olen huomannut että kutsuminen on hyvinkin värikästä ja tulkinnanvaraista. Mekin saimme kutsun häihin viime kesänä niin, että kutsussa oli ainoastaan vanhempieni nimet. Myöhemmin selvisi että kaikille sukulaisille oli lähettetty kutsu ainoastaan vanhemmille (tädeille ja sedille) ja meidän serkkujen piti ymmärtää olevamme kutsuttuja, vaikka olisimme asuneet yli kymmenen vuotta omillamme.

Tiedä mikä on ollut ap:n tilanteessa todellinen tilanne kutsujen suhteen, mutta minä olisin tehnyt niin, että jos mieheni olisi halunnut hyvästellä vainajan, olisimme menneet kirkkoon kaikki ja tilanteesta riippuen menneet sitten kaikki muistotilaisuuteen tai ei kukaan. Jos taas mies ei edes olisi halunnut tulla kirkkookaan, niin mitä tuota edes miettimään. Muut kummilapset ovat saattaneet tulkita kutsua ihan oman mielensä mukaisesti.

"vieras"
Kannattais varmaan yrittää selvittää, oliko avopuolison kutsumatta jättäminen tarkoituksellista vai onko kaikkien puolisot jätetty kutsumatta. Ettei turhaan vedä herneitä nenään.

"lisko"
No tilannetta tuntematta, mun mielestä vaikuttaa melko selkeältä, että asia on niin kuin kerrot. Leski on halunnut kutsua kummilapset ilman perheitään tilojen rajallisuuden vuoksi. Mutta muut ovat töpeksineet ja vastoin toivetta tuoneet puolisonsa paikalle. Leski tn pitää sinua ainoastaan hyvien tapojen noudattajana. En vetäisi siis hernettä nenään. Muille kuin ehkä niille muille kummilapsille, jotka eivät ymmärtäneet noudattaa tuoreen lesken toivetta. Toivottavasti kahvia riitti kuitenkin kaikille.

ve-la
Olet saanut kutsun kummisetäsi hautajaisiin. Kutsu koskee vain sinua, ei puolisoasi. Kuulet, että paikalle on kutsuttu vain kummilapset, ei näiden perheitä. Paikalla kuitenkin huomaat, että muut kummilapset ovat paikalla puolisoineen, sinä yksin. Selviää, että tilanne johtuu siitä, että asut avoliitossa, muut kummilapset ovat naimisissa.

Mitä ajattelet tilanteesta? Itse hiukan kyllä närkästyin, pakko myöntää.
Mun kummit ei koskaan lähettänyt mulle omaa kutsua tai kiitoskorttia koska olen sinkku. Ostin aina oman lahjan, en koskaan ollut vanhempieni kanssa samassa, mutta silti... Ja sisarukseni saivat omat kutsut ja kiitoskortit. Kummisetäni on ottanut suoraan minuun tasan kerran yhteyttä, kun soitti kutsuakseen mut kummitätini hautajaisiin. Joillekin sinkku kuuluu vanhempiensa perheeseen, ilmeisesti sun kummeille niin kauan kun ei ole naimisissa.
Ymmärrän että ottaa päähän jos tuo oikeasti on noin, mua ainakin tuo tilanne otti päähän joka kerta. Voihan olla että muut eivät ole kutsua oikein noudattaneet ja sinä olet.

Yhteistyössä