Jos olisit köyhä ja muuttaisit kaupungin vuokra-asuntoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Oletetaan että olet työtön tai pienituloinen ja sinulla on lapsia. Suostuisitko muuttamaan ns. rikkaiden ihmisten alueelle, jossa on vain yksi tai kaksi vuokrataloa ja jossa sinun lapsesi olisi ehkä se luokkansa köyhin? Miksi? Miksi et? Millaiselle alueelle haluaisit tuossa tilanteessa mieluiten muuttaa?

Tuli tosta yhdestä keskustelusta mieleen.

Me muutettiin juuri kuvailemasi kaltaiselle alueelle. Emme ole super-köyhiä ja kaupungin asunnossakin vuokra 890€/kk 3h+k+s+piha.

Tällä hetkellä resurssit eivät riitä oman ostoon ja vanha vuokra-asunto jäi pieneksi ja oli hankala. Tämä on ihan hyvä väliaikainen ratkaisu.

Alue tuntuu tosi kivalta ja oman pihan väki, sekä omitusasuntojen ihmiset mukavilta. Toivon, että täällä ei luokitella ihmisiä asumismuodon perusteella. Itse en sitä tee, enkä koe sillä merkitystä.

Olemme mieheni kanssa molemmat hyvissä ammateissa, siitä ei ole kysymys.

Muuttaisin sille rikkaalle alueelle ja tekisin köyhyysasialle jotain.. Eli lähtisin joko opiskelemaan tai tekisin enemmän töitä. Suomessa ei edes toimeentulotuella ole niin köyhä, etteikö olisi vara tiettyjä asioita lapsille kustantaa. Eli jos taas olisin esim. sairauden vuoksi köyhä, tinkisin omista menoistani jotta lapsi saisi edes suurinpiirtein samat lähtökohdat kuin muutkin. Täällä ei tuloerot niin valtavia ole etteikö tuo olisi mahdollista; niitä tosirikkaita on kuitenkin aika vähän eikä niillä alueilla taas vuokrataloja ole.

[QUOTE="Vieras";23541852]Suomessa ei edes toimeentulotuella ole niin köyhä, etteikö olisi vara tiettyjä asioita lapsille kustantaa. Eli jos taas olisin esim. sairauden vuoksi köyhä, tinkisin omista menoistani jotta lapsi saisi edes suurinpiirtein samat lähtökohdat kuin muutkin. Täällä ei tuloerot niin valtavia ole etteikö tuo olisi mahdollista; niitä tosirikkaita on kuitenkin aika vähän eikä niillä alueilla taas vuokrataloja ole.[/QUOTE]

Entä jos ne "tietyt asiat" sillä paremmalla alueella olisi sellaisia, että sinulla ei vaan olisi niihin varaa? Esim. lasten vaatteisiin pitäisi laittaa satasia kuussa jotta olisi samanlainen kuin muut, maksaa harrastukset, kesäleirit ynnä muut? Tai jos se jotenkin onnistuisikin, niin joutuisit vetämään perheen talouden todella tiukille, ja karsimaan vaikka ruoasta.

Entä jos ne "tietyt asiat" sillä paremmalla alueella olisi sellaisia, että sinulla ei vaan olisi niihin varaa? Esim. lasten vaatteisiin pitäisi laittaa satasia kuussa jotta olisi samanlainen kuin muut, maksaa harrastukset, kesäleirit ynnä muut? Tai jos se jotenkin onnistuisikin, niin joutuisit vetämään perheen talouden todella tiukille, ja karsimaan vaikka ruoasta.

Satsaako todella kaikki rikkaimmatkaan lasten vaatteisiin satasia kuussa. Ja jos rikkaus on asenteiden tai arvojen köyhyyttä niin... pitäkööt tunkkinsa.

Viimeksi muokattu:

Noh, Suomessahan nyt siis ei ihan tuollaisia alueita olekaan. Mutta jos olisi niin valitsisin sitten sellaisen alueen missä ei ihan noin ökyilyä ole. Aika harvat tosiaan noita summia käyttää, edes varakkaammista. Sitten näillä paremmilla alueillakin on aina niitä ketkä ei periaatesyistä syydä lapsille rahaa, kellä ei sen hienon kämpän jälkeen ole sitä rahaa jne. . Ja aina sitten on myös niitä kellä on rahaa vähemmän tai normaalin verran.

Mä taitaisin muuttaa ennemmin "köyhien" alueelle. Jo vaikka ihan siitä syystä, että lapset eivät oppisi siihen, että on normaalia saada vaikka kuu taivaalta, jos muutkin saavat jne. En nyt tarkoita, että kaikki varakkaat toteuttavat lapsensa jokaisen mielihalun, mutta kyllähän sitä tulee helpommin ostettua kaikenlaista jos ei ole rahasta kiinni.
Kun taas siellä "köyhien puolella" oppisi varmaan enemmän arvostaan sitä mitä saa.

[QUOTE="Vieras";23541852]Muuttaisin sille rikkaalle alueelle ja tekisin köyhyysasialle jotain.. Eli lähtisin joko opiskelemaan tai tekisin enemmän töitä. Suomessa ei edes toimeentulotuella ole niin köyhä, etteikö olisi vara tiettyjä asioita lapsille kustantaa. Eli jos taas olisin esim. sairauden vuoksi köyhä, tinkisin omista menoistani jotta lapsi saisi edes suurinpiirtein samat lähtökohdat kuin muutkin. Täällä ei tuloerot niin valtavia ole etteikö tuo olisi mahdollista; niitä tosirikkaita on kuitenkin aika vähän eikä niillä alueilla taas vuokrataloja ole.[/QUOTE]

paska puhetta

Mistä lähtien köyhyys = kaupungin vuokra-asunto?

Minä ainakin olen pitänyt tuota asiaa selviönä. Itse asuin yhdessä vaiheessa asuinalueella, jossa oli myös kaupungin vuokra-asuntoja ja meno oli selvästi villimpää eli rötöstelyä oli paljon ja poliisit jokaviikonloppuinen vieras tuolla alueella. Meidänkin autoon murtauduttiin kaksi kertaa kahden vuoden aikana. Yksi murhakin tapahtui, vaikka se lähiö ei ole suuri. Ulkomaalaisia tuolla alueella asui erittäin runsaasti, mutta yhtä joukkoraiskausyritystä lukuunottamatta häiriöt olivat tuolla käsittääkseni kantasuomalaisten aiheuttamia. Kun olimme ostamassa nykyistä asuntoamme, kävimme katsomassa taloa, jossa oli kaupungin vuokra-asuntoja, joita kaupunki oli myymässä yksityisille sitä mukaa kun entiset vuokralaiset muuttavat pois. Minä olisin ollut valmis muuttamaan siihen taloon, kunnes mies käski katsoa tarkemmin taloyhtiön parkkipaikkaa. Siellä lojui vaikka kuinka monta romuautoa, joissa ei ollut renkaita, lasit lyöty sisään yms. En ole semmoista nähnyt missään muualla enkä ymmärrä miten siellä voi olla tuollainen keskittymä, joten muutin mieleni asunnon oston suhteen.

Kaksi työkaveriani asuu/on asunut kaupungin vuokra-asunnoissa ja he valittavat ulkomaalaistaustaisten naapureidensa aiheuttamasta melusta. Kotikaupungissani mamut on ohjattu asumaan kolmeen lähiöön, joiden ongelmista saa lukea jatkuvasti lehdistä. Eri maahanmuuttajaryhmät tappelevat keskenään yms.

Varmaan löytyy asiallisiakin kaupungin asuntoja, mutta useimmat kaupungin vuokrakerrostalot ovat ongelmatapausten kasautumia ja tuskin kukaan vapaaehtoisesti hakeutuu asumaan niihin, jos on muita vaihtoehtoja (=rahaa).

Alkuperäinen kirjoittaja itsestään selvää minulle;23542089:
Minä ainakin olen pitänyt tuota asiaa selviönä. Itse asuin yhdessä vaiheessa asuinalueella, jossa oli myös kaupungin vuokra-asuntoja ja meno oli selvästi villimpää eli rötöstelyä oli paljon ja poliisit jokaviikonloppuinen vieras tuolla alueella. Meidänkin autoon murtauduttiin kaksi kertaa kahden vuoden aikana. Yksi murhakin tapahtui, vaikka se lähiö ei ole suuri. Ulkomaalaisia tuolla alueella asui erittäin runsaasti, mutta yhtä joukkoraiskausyritystä lukuunottamatta häiriöt olivat tuolla käsittääkseni kantasuomalaisten aiheuttamia. Kun olimme ostamassa nykyistä asuntoamme, kävimme katsomassa taloa, jossa oli kaupungin vuokra-asuntoja, joita kaupunki oli myymässä yksityisille sitä mukaa kun entiset vuokralaiset muuttavat pois. Minä olisin ollut valmis muuttamaan siihen taloon, kunnes mies käski katsoa tarkemmin taloyhtiön parkkipaikkaa. Siellä lojui vaikka kuinka monta romuautoa, joissa ei ollut renkaita, lasit lyöty sisään yms. En ole semmoista nähnyt missään muualla enkä ymmärrä miten siellä voi olla tuollainen keskittymä, joten muutin mieleni asunnon oston suhteen.

Kaksi työkaveriani asuu/on asunut kaupungin vuokra-asunnoissa ja he valittavat ulkomaalaistaustaisten naapureidensa aiheuttamasta melusta. Kotikaupungissani mamut on ohjattu asumaan kolmeen lähiöön, joiden ongelmista saa lukea jatkuvasti lehdistä. Eri maahanmuuttajaryhmät tappelevat keskenään yms.

Varmaan löytyy asiallisiakin kaupungin asuntoja, mutta useimmat kaupungin vuokrakerrostalot ovat ongelmatapausten kasautumia ja tuskin kukaan vapaaehtoisesti hakeutuu asumaan niihin, jos on muita vaihtoehtoja (=rahaa).

Täällä päin kaupungin vuokra-asunnoissa asuu ihan tavallisia työssäkäyviä perheitäkin.

Mä nimenomaan pyrkisin/olen pyrkinyt muuttamaan hyvälle alueelle jotta lapseni kaveripiiri olisi niitten rikkaitten perheitten pentuja. Parempihan lapsen olisi kasvaa sellaisessa ympäristössä ku huonoissa piireissä köyhälistön seassa :xmas:

Kivittäkää :laugh:

Mä nimenomaan pyrkisin/olen pyrkinyt muuttamaan hyvälle alueelle jotta lapseni kaveripiiri olisi niitten rikkaitten perheitten pentuja. Parempihan lapsen olisi kasvaa sellaisessa ympäristössä ku huonoissa piireissä köyhälistön seassa :xmas:

Kivittäkää :laugh:

Mä en kivitä, oon itse asiassa täysin samaa mieltä. Vaikutteet mitä saa on niin eri tuollaisessa paikassa vrt. slummissa. Ikävä käyttää sanaa slummi mut sillä kaikki ymmärtänee parhaiten mitä tarkoitan. Me asuttiin säästösyistä sellaisessa kun lapsi oli vauva, mutta kun se alkoi ymmärtämään puhetta ja ympäristön tapahtumia, katsottiin parhaaksi lopettaa säästäminen ja muuttaa pois. :D On sillä eroa koulumaailmassakin, sen ikävä kyllä näkee yleensä hyvin selvästi ketkä on niitä tiettyjen vuokrakerrostalojen lapsia ja ketkä ei..

En mä ole niin väittänyt. Ap (sinä?) itse mainitsi otsikossaan köyhyyden ja kaupungin vuokra-asuntoon muuttamisen. Miksi sen asunnon pitäisi olla juuri kaupungin vuokra-asunto?

Kysymys oli aseteltu muotoon "JOS olisit köyhä JA muuttaisit kaupungin vuokra-asuntoon", siinä ei väitetty "Olet köyhä joten asut kaupungin vuokra-asunnossa". Jos sinä et huomaa eroa näiden kahden välillä, kertoo se vain itsestäsi.

Mutta kun nyt asian otit esille, niin kaupungin asuntoihin on tulo- ja varallisuusrajat. Edes keskituloinen ei taida pk-seudulla olla tarpeeksi "köyhä" päästäkseen asukkaaksi.

Mä taitaisin muuttaa ennemmin "köyhien" alueelle. Jo vaikka ihan siitä syystä, että lapset eivät oppisi siihen, että on normaalia saada vaikka kuu taivaalta, jos muutkin saavat jne. En nyt tarkoita, että kaikki varakkaat toteuttavat lapsensa jokaisen mielihalun, mutta kyllähän sitä tulee helpommin ostettua kaikenlaista jos ei ole rahasta kiinni.
Kun taas siellä "köyhien puolella" oppisi varmaan enemmän arvostaan sitä mitä saa.

Musta itseasiassa tuntuu (kun nyt mietin vaikka omia vanhoja luokkakavereita), että juuri niiden köyhimpien yksinhuoltajien lapset saivat aina mankumansa merkkivaatteet. Hienoimmat lelut synttärilahjoiksi tuli kaikista köyhimmistä perheistä ja köyhimpien perheiden lapset sai useiten karkkia tms. Kaikista ankarimpia lasten rahankäytön suhteen oltiin varakkaimmissa perheissä. Tosin heillä lapsilla saattoi olla kyllä kalliita harrastuksia jotka eivät niin kaveripiirille näkyneet, vaikka lapset olisivat käyttöönsä saaneetkin vain vähän rahaa, joutuneet tekemään töitä sen eteen ja tavaraa olisi ostettu harkiten.

Pienituloisissa perheissä vanhemmilla voi olla kova stressi siitä, ettei lapsi vaan erotu tai kärsi köyhyydestä. Tai jos perheen yksi elättävä joutuu painamaan kahta työtä, ehkä siinä helposti yrittää hyvittää lapsille niin eroa kuin omaa poissaoloaankin tavaralla. Rikkaissa perheissä taas realistisempi riski on, että lapsista kasvaa ihan holtittomia rahankäyttäjiä, joten usein tuntuu, että siinä ollaan ankarampia.

Menisin sinne paremmalle alueelle. Ensinnäkin haluaisin opettaa lapsilleni joka tapauksessa, että kaikkea ei saa noin vain ja raha ei kasva puussa. Vaikka naapurin Teppo ja Terttu sais mitä, meillä olisi toinen tyyli. Toiseksi luulen, että lapseni saisi "huonolta" alueelta vaikutteita, joita en haluaisi hänen saavan. Ei ne "rikkaat" ole ihmistä kummenpia. Sekaan vain hyvillä mielin.

Uusimmat

Yhteistyössä