Jos olisit eläkkeellä hoitaisitko 4,5v lapsen kotona?

• Viestiketjun aloittaja "eläkeläinen"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Mikä ettei, jos oma kunto sallisisi. Todin en haluaisi, sillä en ole kovinkaan kummoinen askartelija ja leikkijä. Lisäksi miten hoidetaan hoidot, jos hoitaja sairastuu?

vieeraass
Eräs tuttavani on eläkkeellä ja hänellä on 2v lapsi. Nyt juuri muutti lähemmäksi päiväkotia, jotta lapsen voisi joka päivä viedä päivähoitoon. Ihmettelen vaan miksi ihmeessä. Hänellä ei ole sellaista sairautta joka estäisi häntä fyysesti touhuamasta. Kuitenkin hänen vanhempansa hoitavat lasta aina silloin kun hän ei itse kykene sairautensa vuoksi. En siis ymmärrä miksi hän haluaa käyttää kunnallista päivähoitoa kun muutenkin hoitoapua hänelle tarjolla. Tiedän muita vanhempia jotka joutuvat jonottamaan useita kuukausia hoitopaikkaa ja ovat hätää kärsimässä kun sellaiset ihmiset jotka oikeasti voisivat hoitaa omat lapsensa hoidattavat ne muilla. Miksi hankkia eläkeläisenä lapsi jos se on liian työlästä hoitaa? Olisiko pitänyt kuitenkin jättää väliin jos vointi on niin heikko ettei lapsen kanssa jaksa touhuta?

"eläkeläinen"
Eräs tuttavani on eläkkeellä ja hänellä on 2v lapsi. Nyt juuri muutti lähemmäksi päiväkotia, jotta lapsen voisi joka päivä viedä päivähoitoon. Ihmettelen vaan miksi ihmeessä. Hänellä ei ole sellaista sairautta joka estäisi häntä fyysesti touhuamasta. Kuitenkin hänen vanhempansa hoitavat lasta aina silloin kun hän ei itse kykene sairautensa vuoksi. En siis ymmärrä miksi hän haluaa käyttää kunnallista päivähoitoa kun muutenkin hoitoapua hänelle tarjolla. Tiedän muita vanhempia jotka joutuvat jonottamaan useita kuukausia hoitopaikkaa ja ovat hätää kärsimässä kun sellaiset ihmiset jotka oikeasti voisivat hoitaa omat lapsensa hoidattavat ne muilla. Miksi hankkia eläkeläisenä lapsi jos se on liian työlästä hoitaa? Olisiko pitänyt kuitenkin jättää väliin jos vointi on niin heikko ettei lapsen kanssa jaksa touhuta?
Jouduin eläkkeelle vasta lapsen saatuani ja jaksan kyllä itse hoitaa mietin vain saako tarpeeksi virikkeitä ja toisten lasten seuraa yms.

Kyllä laittaisin hoitoon puolipäiväiseksi, saa tekemistä ihan erilailla kuin mitkään kerhot voi antaa ja sitten voi itselle varata lääkärit ja muut menot niille ajoille kun lapsi on hoidossa

ok
Miksi mä olisin eläkkeellä? Riippunee siitä. Laittaisin päiväkotiin jos en pystyisi/jaksaisi järjestää muuten tarpeeksi ikätoverien tapaamisia ja kehittävää ohjelmaa.

ok
[QUOTE="eläkeläinen";27744035]En ala selittelemään miksi olen eläkkellä mutta tuntuu ettei kerho 2 kertaa viikossa riitä.[/QUOTE]

Jos ei muuta ohjelmaa lapsella olisi, niin laittaisin päiväkotiin, vaikka puolipäiväiseksi. Tai sitten vaan yrittäisin keksiä muuta.

---
En laittaisi. Lapsen paikka on kotona aina kun se on mahdollista (se, että äiti haluaa omaa aikaa ei ole se syy miksi pitäisi viedä). Kyllä niitä virikkeitä kotonakin keksii. Normaali aikuinen osaa keksiä lapselleen tekemistä ja hankkia kivoja leluja kunnon sarjat niin silloin kotona on kivaa ollakin. Esimerkiksi moni pph järjestää ihan vaan normaalin kotiympäristön ilman sen kummempaa ohjelmaa ja saattaa olla vain yksi 5v ja muut vauvoja ja siltikin viihtyy... Ei lapsi tarvitse päiväkotia viihtyäkseen. Kumma tämä nykyajan ajatus, kun edes omia lapsia ei jakseta hoitaa. Asia erikseen, jos on oikeasti huonossa kunnossa eikä oikeasti pysty.

"vieras"
Riippuu siitä, minkä verran mun olisi mahdollista järjestää lapselle toisten lasten seuraa. Itse olen ollut kotihoidossa 5-vuotiaaksi asti ja en mä mitään erikoisia virikkeitä kaivannut, kun rivitaloalueella ympärillä asui paljon suunnilleen saman ikäisiä lapsia ja oltiin vuorotelleen kaikkien kotona tai pihassa, ja keksittiin keskenämme tekemistä. Mukavampaa se oli kuin päiväkodissa oleminen :)

Oman lapsen veisin ainakin osapäivähoitoon, koska asutaan niin korvessa ettei lähellä asu paljon lapsia niin että lapsi saisi usein leikkikavereita.

Yhteistyössä