Jos olisi mahdollista pelastaa itsensä tai joku vieras pieni lapsi...

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Tuommoinen tilanne olisi vaikea, koska en luottaisi siihen että siinä tilanteessa se ampuja jättäisi sitä lastakaan eloon, eli todennäköisesti tappaisi molemmat. Kun taas jos juoksisin karkuun, kuolisi vain yksi ihminen eli se lapsi.

Mutta jos tietäisin että se lapsi jäisi eloon niin heittäytyisin luodin eteen. Luottaisin siinä että saatan jopa pelastua eli vain haavoittua, ja jos en selviäisi niin sit pääsisin Taivaaseen.

Oma perhe ja lasten pärjääminen olisi iso juttu mutta uskon että koska Jumala antoi mun kuolla niin Hän vastaisi jatkostakin, eli pitäisi huolta perheestäni.
 
"..."
Pelastaisin lapsen. Lapsen elämä on tärkeämpi kuin omani. Kammottavan itsekästä ajatella antaa lapsen kuolla vain omien lasten hyvinvoinnin takia. Tai että pelastaisi lapsen vain jos olisi tuttu. Omat lapset saisivat kyllä hoidon muiltakin kuin äidiltään ja tässä tärkeämpää on itse teko ja mikä on oikein, ei se kuka lapsi on. En ihmettele yhtään että Suomessakin on paljon ihmisiä joita kukaan ei auta tilanteissa joissa ei hengenvaaraa mutta apua tarvittaisiin. Ihmisten hoksotin itsensä likoon laittamiseen ja uhraamiseenkin on kadoksissa. Ei elämällä ole mitään väliä jos oma hyvinvointi on ainoa jolla on väliä. Ei silloin kuule kun lapsi itkee,,
 
Pin
[QUOTE="...";30281553]Pelastaisin lapsen. Lapsen elämä on tärkeämpi kuin omani. Kammottavan itsekästä ajatella antaa lapsen kuolla vain omien lasten hyvinvoinnin takia. Tai että pelastaisi lapsen vain jos olisi tuttu. Omat lapset saisivat kyllä hoidon muiltakin kuin äidiltään ja tässä tärkeämpää on itse teko ja mikä on oikein, ei se kuka lapsi on. En ihmettele yhtään että Suomessakin on paljon ihmisiä joita kukaan ei auta tilanteissa joissa ei hengenvaaraa mutta apua tarvittaisiin. Ihmisten hoksotin itsensä likoon laittamiseen ja uhraamiseenkin on kadoksissa. Ei elämällä ole mitään väliä jos oma hyvinvointi on ainoa jolla on väliä. Ei silloin kuule kun lapsi itkee,,[/QUOTE]

Ok eli jos joku ei laittaisi omaa henkeä likoon tuntemattoman kohdalla, henkilö on kammottavan itsekäs ja syypää myös siihen, ettei joku soita apua kun mummo kaatuu kadulla. Minäkään en tietenkään soittaisi, kyllähän tämä ketju nyt kertoo siitä selkeästi, en ikinä auta ketään ja vain oma hyvinvointi on tärkeää.
Hienosti ajattelit tämän, toivottavasti tuo ei periydy...
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
......h
Minusta tämä on totta. Veikkaan että tällaiset naiset ovat tehneet elämästään sellaista että eivät uhraa itseään missään asioissa. Aina voi perustella oman ja lapsien hyvinvoinnilla ja he marttyyrimaisesti tekevät kaikkensa eli eivät yhtään mitään. Minä en voisi perustella itselleni että annoin lapsen kuolla oman lapseni hyvinvoinnin takia, en mitenkään. Minun lapseni olisi elossa, hänellä olisi elämä ja muita pitämässä huolta. Täysin riippuvainen ei lapsen hyvinvointi ole vanhemmista, joskus on jopa toisinpäin. Toisalla olisi taas lapsi joka olisi kuollut oman itsekkyyteni takia, murhattu. Kyllä nimenomaan äitinä oma sisäinen oikeudentajuni suuntaisi pelastamaan heti lapsen. Ei siihen tarvitse liittyä itsensä korostamista, se on vain ainoa mikä tekee elämästä itsestänsä arvostettavaa. Täysin itsekkäällä elämällä ei ole mitään arvoa.
 
....
Ei sillä ole mitään väliä miten toimisit muissa tilanteissa. Mutta sitä en ymmärrä miten voisi tuntematta syyllisyyttä jättää lapsen pelastamatta. Oma viettini toimisi aina elämän pelastamiseen, erityisesti lapsen. Ja toivon että tämä periytyy.
 
Pin
Minusta tämä on totta. Veikkaan että tällaiset naiset ovat tehneet elämästään sellaista että eivät uhraa itseään missään asioissa. Aina voi perustella oman ja lapsien hyvinvoinnilla ja he marttyyrimaisesti tekevät kaikkensa eli eivät yhtään mitään. Minä en voisi perustella itselleni että annoin lapsen kuolla oman lapseni hyvinvoinnin takia, en mitenkään. Minun lapseni olisi elossa, hänellä olisi elämä ja muita pitämässä huolta. Täysin riippuvainen ei lapsen hyvinvointi ole vanhemmista, joskus on jopa toisinpäin. Toisalla olisi taas lapsi joka olisi kuollut oman itsekkyyteni takia, murhattu. Kyllä nimenomaan äitinä oma sisäinen oikeudentajuni suuntaisi pelastamaan heti lapsen. Ei siihen tarvitse liittyä itsensä korostamista, se on vain ainoa mikä tekee elämästä itsestänsä arvostettavaa. Täysin itsekkäällä elämällä ei ole mitään arvoa.
Hieno veikkaus, mutta pieleen menee ainakin kahden kohdalla tässä ketjussa. Ne ovat siis ainoat jotka tunnen ja voin varmuudella sanoa ettei ole totta.
 
Jos mä saisin päättää niin luuytimen luovutus, verensiirron ja elinten luovutus kuoleman jälkeen olisi melkein pakollista kaikille.

Hmm, miksi mä en kuitenkaan jaksa osallistua mihinkään noista...
 
vie ras
Mä menen niin pitkälle, että vaikka kyseessä olisi oma lapsi, en todennäköisesti heittäytyisi minkään luodin eteen (eipä ole kyllä mahdollistakaan kuin elokuvissa).

Mä en halua kuolla, haluan elää. Jos tulisi tiukka paikka, luulen että pötkisin pakoon minkä kintuista lähtee ennen kuin edes tajuaisin ajatella asiaa. Ja sitten olisi jo myöhäistä. Olin kerran ystäväni kanssa liikkeellä, kun joku narkki tuli uhkailemaan. Ja mitä mä tein? Pinkaisin juoksuun samantien, enkä hidastanut vaikka kuulin ystäväni huutavan minua. Se oli täysin vaistomainen pelastumisrefleksi. En ehtinyt ajatella tilannetta yhtään, lähdin vaan menemään.

Tämän perusteella luulen, että juoksisin karkuun oli uhkauksen kohteena kuka vaan. Valitettavasti.
 
vierasm
Jos mä saisin päättää niin luuytimen luovutus, verensiirron ja elinten luovutus kuoleman jälkeen olisi melkein pakollista kaikille.

Hmm, miksi mä en kuitenkaan jaksa osallistua mihinkään noista...
Toi elintenluovutushan on muuttunut niin, että kun ennen piti olla suostumus niin enää ei. Eli kuolleelta viedään elimet jos ei erikseen ole kieltänyt. Onneks.
 
Hlk
Mun mielestä ihmisessä, jolla on omia lapsia, on jotain vinksallaan, jos tuossa tilanteessa pelastaisi sen vieraan lapsen.
Ihmiselle on sisäänrakennettuna OMAN perheen suojeleminen ja hengissä pitäminen. Tuohan vaarantuu, jos heittäytyy kuolemaan jonkun toisen puolesta.
 
viera.s
[QUOTE="M33";30281325]Minä olisin taas taipuvaisempi ajattelemaan, että aikuisen henki on arvokkaampi, koska aikuisen elämä on paljon kehittyneempi, kypsyneempi ja monipuolisempi kuin lapsen. Aikuinen on rakentanut itselleen paikan maailmaan ja on läsnä kymmenien ihmisten elämässä. Hän toteuttaa elämäänsä ja omia arvojaan autenttisemmalla, omaehtoisemmalla tavalla kuin lapsi. Elämän arvo ei siis ole minusta potentiaalissa vaan siinä, miten sitä potentiaalia on ulosmitattu.[/QUOTE]

Lapsella on kaikki tuo edessään ja lisäksi jäljellä vielä iloista ja onnellista lapsuusaikaa, jolloin tuottaa kymmenille ihmisille iloa pelkällä olemassaolollaan. Taloudelliselle arvolle en laittaisi ihmisarvoa määriteltäessä painoarvoa, ihmisen elämänlaatu ja suora merkitys muille sen sijaan ovat tärkeitä tekijöitä. Sinulle lapset ovat merkityksettömiä, mutta keskimäärin lapsilla on vähintään yhtä suuri merkitys yhtä suureen joukkoon ihmisiä kuin aikuisilla.

Saanko kysyä, millainen lapsuus sinulla oli ja onko sinulla lapsuusmuistoja varhaisilta vuosiltasi? Ajatuksesi kuulostaa minusta kummalta, koska koen olleeni oma yksilöni ja persoonani siitä asti kun muistikuvia on eli ainakin 3-vuotiaasta alkaen. Lapsuus oli sitä paitsi kivaa aikaa. Minusta siis paras säästää lapset, joilla on paitsi aikuiselämä myös ainakin osa mukavista lapsuusvuosistaan edessä. Toki joillain on kurja lapsuus, mutta useimmat ovat kuitenkin toivottuja ja rakastettuja lapsia.

Mutta se minua tässä keskustelussa kummastuttaa, että oikeasti lapsen arvo määrittyy useimmilla sen mukaan, kuinka lähellä hän on "pelastajaansa". Ymmärrän toki, että todellisessa tilanteessa hädän näkeminen omin silmin vaikuttaa toimintaan, niin varmasti minullakin. Mutta kun näin etukäteen yleiselle tasolla asiaa pohditaan, miten ne kauempana nälkään kuolevat lapset voivatkin olla niin arvottomia, että mitään osaa hyvinvoinnistaan eivät heidän pelastamisekseen ole valmiita uhraamaan edes ne ihmiset, jotka tässä väittävät olevansa valmiita uhraamaan jopa henkensä vieraan lapsen pelastamiseksi.
 
viera.s
Joo. Mut jos se H-M on ihan ontto, niin senhän voisi eläintentäyttäjä täyttää ja antaa omaisille kotiin vitriiniin...

Hyiiiii!
Sulla on kyllä tosi kummallinen suhtautuminen tähän asiaan. Ensin väität kannattavasi, mutta sitten se onkin kauhistelun aihe...

Tästä asiasta uutisoitiin aikanaan laajalti, ihmeellistä että joku ei muka ole siitä kuullutkaan. H-M:n onttous ei ole varmasti ongelma kuin joidenkin tiettyjen lahkojen hihhuleille ja jos H-M tällainen sattui olemaan, niin on varmaankin elinluovutuskieltonsta hoitanut kuntoon. Tai lapsetkin voi tällaisissa tapauksissa elintenluovutuksen kieltää, jos on selvää että H-M olisi elintensä hyötykäyttöä vastustanut, mutta on vaan ollut yhtä pihalla kuin Echo.
 
Sulla on kyllä tosi kummallinen suhtautuminen tähän asiaan. Ensin väität kannattavasi, mutta sitten se onkin kauhistelun aihe...

Tästä asiasta uutisoitiin aikanaan laajalti, ihmeellistä että joku ei muka ole siitä kuullutkaan. H-M:n onttous ei ole varmasti ongelma kuin joidenkin tiettyjen lahkojen hihhuleille ja jos H-M tällainen sattui olemaan, niin on varmaankin elinluovutuskieltonsta hoitanut kuntoon. Tai lapsetkin voi tällaisissa tapauksissa elintenluovutuksen kieltää, jos on selvää että H-M olisi elintensä hyötykäyttöä vastustanut, mutta on vaan ollut yhtä pihalla kuin Echo.
Mä en ole kuullut yhdestäkään vainajasta jolta olisi viety elimiä tuosta vain. Ja uutisia luen päivittäin, mutta tuo on mennyt multa ohi.

Ja jos sisälukutaitoa ja ihan selkeän Suomen kielen hallintaa sulla on, niin ymmärrät että en vastusta asiaa ja tuo H-M:n pistäminen eläintentäyttäjälle oli vain huumoria. Tuo toinen harmaa tajusi, mutta sä et.
 
viera.s
Mä en ole kuullut yhdestäkään vainajasta jolta olisi viety elimiä tuosta vain. Ja uutisia luen päivittäin, mutta tuo on mennyt multa ohi.

Ja jos sisälukutaitoa ja ihan selkeän Suomen kielen hallintaa sulla on, niin ymmärrät että en vastusta asiaa ja tuo H-M:n pistäminen eläintentäyttäjälle oli vain huumoria. Tuo toinen harmaa tajusi, mutta sä et.
Tottakai tajusin, että se oli "huumoria", mutta se että väännät huumoria ihan normaalista ja tavallisesta asiasta juuri paljastaa kummallisen suhtautumisesi asiaan. Myös tuo ilmaisu "elimiä viety tuosta vaan" kertoo samaa asiaa. Ei niitä viedä tuosta vaan, vaan toisten hengen pelastamiseksi. Motiivi on painava, ei niitä elimiä vainajilta huvikseen tuosta vaan oteta. Tälläisista ei tietenkään myöskään uutisoida juuri siksi, ettei asiassa ole mitään uutisoitavaa, vaan se on ihan normijuttu. Silloin kun laki muuttui, uutisoitiin aiheesta toki paljonkin.
 

Yhteistyössä