jos munuaisia särkee mistä se voi olla oire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hellalettas

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
5 623
0
36
Mies valitti aamulla etä yöllä oli särkenyt munuaisia.
Voisiko se olla että liian rasvaista ruokaa syönyt ( kolesterolilääkitys) niin munuaiset kärsivät.
Sanoi hänelel että kertoo siitä kun meneetorsaina muutenkin terveyskeskukseen kokeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelen tätä ihmisten kykyä paikallistaa kipu munuaisiin, haimaan, pernaan, munasarjaan.

joo, nykyään ihmiset kuvittelevat tietävänsä aina.. :laugh:

todennäköisempää on että selkälihakset kipuilee.

Sydänkipukin on vaikea tunnistaa. Enkä usko, että munuaiskipua voi paikallistaa varmasti ilman lääkärin tutkimusta, ellei sitä ole ollut aikaisemminkin. t. hoitsu

Sydänkipukin on vaikea tunnistaa. Enkä usko, että munuaiskipua voi paikallistaa varmasti ilman lääkärin tutkimusta, ellei sitä ole ollut aikaisemminkin. t. hoitsu

kyllä minä ja mieheni ollaan sydän kivut heti tunnistettu.
on se sen veran kova kpua että sitä ei ole voinut erehtyä.

Joskus kannattaa maksaa se pieni summa siitä, että lääkäri kertoo mistä kipu tulee. Vaikka se kuinka tuntuis että just munuaiset on kipeet, se voi olla ihan mitä tahansa muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

Tilastollisesti kuitenkin, etenkin nuorilla ihmisillä sydänkivut ovat vaikeita tunnistaa. Usein sydämeen paikallistetut kivut(potilaan oma kokemus) ovat jotain ihan muuta. Jännä juttu, että teillä on noinkin paljon vaivoja nuoriksi ihmisiksi (kun kerran täällä palstailet). Suosittelen lääkäriin menoa ja keittiödiagnoosien välttämistä.

hei siis munuaisten kipu on usein merkki virtsatieinfektiosta!eli kipu takana selässä kylkien päällä...hopi hopi lekuriiin:) mulla oli samaa vaivaa usein raskausaikana ku virtsatieinf.oireettomana ....ehottaisin et menisi lekuriin ettei mee pahaksi!

ai niin ja vinkki jos virtsatieinfektio kysees c-vitamiini poretablettina auttaa siihen lääkityksen ohella...tätä käytetään sairaalassakin
mut voi myös toi liian suolainen ruoka tehdä tollaista oiretta varmistaisin kuitenkin jos virtsatieinf.menee äkkiä niin pahaksi ettei ole helppo istua/kävellä...

t:myös hoitsu:)

sydänkivutkin ovat helpoimmasta päästä tunnistaa, vaikka nekin ovat vaikeita! ylipaino, sukupuoli, ikä, kunto vaikuttavat siihen missä kipu tuntuu.

esim naisilla voi yleensä tulla ensimmäisenä vasen käsi kipeäksi. jos on ensimmäistä kertaa sydänvikoja, niin kuka sen heti tajuaa? en minä ainakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kerma:
joo minäkin vähän ihmettelen miten miehesi on hoksannut että ne ovat juuri munuaiset :D

nojoo, tosissaan. villi arvaus: sappikohtaus?

sen kyl tunnistaa selkeästi et ne on just munuaiset kipukohdat on niin selket ja jos osaa anatomiaa osaa paikantaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja kerma:

sydänkivutkin ovat helpoimmasta päästä tunnistaa, vaikka nekin ovat vaikeita! ylipaino, sukupuoli, ikä, kunto vaikuttavat siihen missä kipu tuntuu.

esim naisilla voi yleensä tulla ensimmäisenä vasen käsi kipeäksi. jos on ensimmäistä kertaa sydänvikoja, niin kuka sen heti tajuaa? en minä ainakaan...

meillä kummallakin oli niin selkeät sydänkivut ettei jäänyt epäselväksi. Miehellä infarkti aj mulla taas niin korkeat verenpaineet että sydän tuntui lähtevän pois rinnasa kipu oli valtava.

Alkuperäinen kirjoittaja sama hoitsu:

Tilastollisesti kuitenkin, etenkin nuorilla ihmisillä sydänkivut ovat vaikeita tunnistaa. Usein sydämeen paikallistetut kivut(potilaan oma kokemus) ovat jotain ihan muuta. Jännä juttu, että teillä on noinkin paljon vaivoja nuoriksi ihmisiksi (kun kerran täällä palstailet). Suosittelen lääkäriin menoa ja keittiödiagnoosien välttämistä.

mun mies ei ole enää mikkän nuori, ikää jo 44v ja sydänvika ei voi tulla kenele van, sille ei mitään voi

No mulla on usein virtsatien tulehduksia, ja on ollut munuaistulehdus myös, joten tiedän kyllä missä se kipu on. Joskus tiedän pissatulehduksesta vain siitä kun munuaisia alkaa särkeä, ja on se vähän eri paikassa kuin selkäkipu.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mutta lääkäriin ei kannata mennä ku se maksaa :saint:

kipu on helittänyt jo ja parin päivän pästä tuolla miehellä on aika terveyskeskukseen piikitettäväksi ja sydänfilmiin. Ja 20 päivä sitten lääkäri katsoo verikokeiden tulokset ja kyselee toipumisesta.
Pitäisiköhän tuon ukon mainita myös että verenpainet onvälilä tosi alhaalla aj silloin heikottaa niin ettei pystyssä meinaa pysyä.

No mulla on usein virtsatien tulehduksia, ja on ollut munuaistulehdus myös, joten tiedän kyllä missä se kipu on. Joskus tiedän pissatulehduksesta vain siitä kun munuaisia alkaa särkeä, ja on se vähän eri paikassa kuin selkäkipu.

Kerran ollu itellä munuaisaltaan tulehdus, kun ensin oli oireeton vtt enkä selkäkivusta osannu arvata että on joku oikeasti vialla. Sen jälkeen on hyvin tarkkaan kyllä osannu paikallistaa munuaiskivut muista selkäsäryistä ja hakea lääkekuurin ajoissa virtsatieinfektioon.

Eri elinten kivut oppii kyllä tunnistamaan viimeistään sitten, kun niistä on jotain käytännön kokemusta.

Yhteistyössä