Jos mies valehtelee heti suhteen alussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ljuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Ljuuli

Vieras
Miten suhtautuisit siihen, jos tapaamasi mies n. 2 kk tapailun jälkeen tunnustaisi valehdelleensa mitä tekee työkseen ja mikä on koulutukseltaan.

Kun alkupuolella tutustumista tuli juttua että missä kumpikin on töissä, niin mies kertoi olevansa töissä firmassa X. Kun tunnen firman ja tiedän mitä se valmistaa ja että siellä on paljon teknisen puolen kavereita, kysäisin sen kummemmin ajattelematta että "ai, säkin oot sitten insinööri". Minäkin siis olen.

Tämän jälkeen on muutamaan kertaan juteltu esim. opiskeluajoista ja mies on joka kerta antanut ymmärtää että hehheh, samanlaistahan hälläkin sieläl opinnoissa oli jne. Lisäksi kun olen esim. kysynyt tunteeko hän kyseisestä firmasta henkilön Y, on sanonut jotain tyyliin juu samoissa hommissahan sitä ollaan tai vastaavaa.

Nyt mies siis kertoi että on kyllä kyseisessä firmassa, muttei insinöörinä, vaan tuotannon puolella, eikä omaa mitään koulutusta. Kertoi valehdelleensa hetken mielijohteesta kun niin suoraan kysyin, eikä viitsinyt sanoa totuutta.

Mitä te ajattelisitte tällaisessa tilanteessa? Musta on aivan sama mitä tekee työkseen tai mikä on koulutukseltaan, mut toi systemaattinen ja varsin uskottava valehtelu pistää vähän miettimään...

Joo, homma poikki nyt heti eikä myöhemmin. Onhan toi ihan anteeksiannettava "pikkujuttu", mutta ennuste tulevalle on tosi huono. No mutta entä jos kuitenkin yrittäisi, kun ei tuon pahempaa ole vielä tullut? Ei.

Joo, homma poikki nyt heti eikä myöhemmin. Onhan toi ihan anteeksiannettava "pikkujuttu", mutta ennuste tulevalle on tosi huono. No mutta entä jos kuitenkin yrittäisi, kun ei tuon pahempaa ole vielä tullut? Ei.

No sitäpä juuri mietin, että olenko nyt hölmö jos periaatteessa jonkun samantekevän asian vuoksi olen hommaa jäihin pistämässä, mutta kyllä aika lailla karmaisee kun asia on ollut usein esillä ja joka kerta on klaarannut tilanteen ilman että minä olen epäillyt mitään. Esim. kun puhuin opinnoista niin saattoi todeta että juu onhan se ja se kurssi aika karsee. Ei siis sanonut suoraan sitä kurssia käyneensä mutta kuitenkin.

Ei mua haittaa onko koulutettu vai ei, mut täysin luontevasti tuleva valehteleminen on vähän....hmmm?

Olisiko edes kertonut jos tuo ei olisi sellainen asia jonka jossain vaiheessa saisin kuitenkin tietää (=tuttuja kyseisessä firmassa?)

Valehtelee jatkossakin. Oma eksäkin valehteli, vanhemmistaan ja taustastaan. Ei siihen pystynt jatkossakaan luottamaan, valehteli missä oli, mitä teki, mitä oli sanonut ja kaiken huipuksi (ei tosi yllätykseksi) vielä petti mua jonkun sivusuhteen kanssa pidemmän aikaa. Mun neuvo, jätä mies ja tee hgänelle selväksi, että syynä on juuri hänen epärehellisyytensä.

Jos olet vaikka aluksi antanut itsestäsi sellaisen kuvan, että koulutustausta on sinulle tärkeä, niin tuo valehtelu on ollut ihan ymmärrettävää. Mutta toisaalta taas jos valehtelee jo noinkin suuresta asiasta (ainakin minun mittakaavassa), niin valhtelu myös jatkossa on aika todennäköistä... : /

Miten tämä valehtelu tuli esiin? Siis kertoiko itse ihan suoraan vai jäikö ns. kiinni valheesta?

Jos olet vaikka aluksi antanut itsestäsi sellaisen kuvan, että koulutustausta on sinulle tärkeä, niin tuo valehtelu on ollut ihan ymmärrettävää. Mutta toisaalta taas jos valehtelee jo noinkin suuresta asiasta (ainakin minun mittakaavassa), niin valhtelu myös jatkossa on aika todennäköistä... : /

Miten tämä valehtelu tuli esiin? Siis kertoiko itse ihan suoraan vai jäikö ns. kiinni valheesta?

En ollu ite edes maininnu työpaikkaani enkä koulutustani, vaan mies niitä ite multa kyseli. Jos oikein muistan niin mies sitten ihan itse sen jälkeen alkoi puhua omasta työpaikastaan. Eli en ole mitenkään ihmeemmin osoittanut kiinnostusta hänen koulutustaustaansa kohtaan, tai ylipäätään ihmisten koulutukseen. Enhän minäkään ole kun ihan perusinssi, joten mitäpä tässä kenenkään koulutuksia arvostelemaan.

Kertoi itse valehdelleensa, mutta toisaalta siinä vaiheessa vasta kun oli jo ilmiselvää että saisin jossain vaiheessa sen asian kuulla kuitenkin. Ja silloinkin omasta mielestään valehteli vain sillä ekalla kerralla, kun vastasi suoraan kysymykseen kyllä, muilla kerroilla on sitten vaan jättänyt asioita kertomatta tai antanut ymmärtää. Juuri tuohon tyyliin että "juu onhan se kurssi X tosi hankala", ei siis sanonut että on sen suorittanut, vaan että se on hankala. Minusta tuokin on valehtelua ettei korjaa, kun varsin hyvin tietää että ymmärrän tuon väärin.

Ei hyvältä näytä. Haluaakin olla aivan joku muu, kuin on. Kärsii alemmuuskompleksia ammattinsa vuoksi. Pidemmän päälle tästä teidän " luokkaerostanne " saattaa muodostua suurikin ongelma. Tasapainoton ja outo. Lopettaisin heti tapaamiset.

Kertoi itse valehdelleensa, mutta toisaalta siinä vaiheessa vasta kun oli jo ilmiselvää että saisin jossain vaiheessa sen asian kuulla kuitenkin. Ja silloinkin omasta mielestään valehteli vain sillä ekalla kerralla, kun vastasi suoraan kysymykseen kyllä, muilla kerroilla on sitten vaan jättänyt asioita kertomatta tai antanut ymmärtää. Juuri tuohon tyyliin että "juu onhan se kurssi X tosi hankala", ei siis sanonut että on sen suorittanut, vaan että se on hankala. Minusta tuokin on valehtelua ettei korjaa, kun varsin hyvin tietää että ymmärrän tuon väärin.

Ja tuo on vielä huolestuttavampi merkki, että puolustelee ja vähättelee sitä valehtelemistaan. Kirjaimellisesti ei nyt ehkä ihan suoraan valehdellut kaikissa tilanteissa, mutta se nyt on ihan sama, oliko kyse valehtelemisesta vai tahallisesta harhaanjohtamisesta. Valehtelee suhteen alussa eikä edes kanna vastuuta typerästä valehtelustaan? Voi että kun säästäisit itsesi siltä harmilta, mikä tuon suhteen jatkamisesta vielä koituis. Mikään ei miehessä voi olla niin hyvää, että tuollaista riskiä kannattaisi ottaa. Jos jotain niin hyvää olevinaan on, niin todennäköisesti senkin taakse piiloutuu jotakin ikäviä yllätyksiä.

Kuulostaa ihan exältäni, joka oli patologinen valehtelija. Hän valehteli kaikesta mahdollisesta ilman mitään järkevää syytä. Suhteella ei ole tulevaisuutta, kun toiseen ei voi yhtään luottaa.

Ja tuo on vielä huolestuttavampi merkki, että puolustelee ja vähättelee sitä valehtelemistaan. Kirjaimellisesti ei nyt ehkä ihan suoraan valehdellut kaikissa tilanteissa, mutta se nyt on ihan sama, oliko kyse valehtelemisesta vai tahallisesta harhaanjohtamisesta. Valehtelee suhteen alussa eikä edes kanna vastuuta typerästä valehtelustaan? Voi että kun säästäisit itsesi siltä harmilta, mikä tuon suhteen jatkamisesta vielä koituis. Mikään ei miehessä voi olla niin hyvää, että tuollaista riskiä kannattaisi ottaa. Jos jotain niin hyvää olevinaan on, niin todennäköisesti senkin taakse piiloutuu jotakin ikäviä yllätyksiä.

Juu kyllä olen taipumassa sille kannalle että tämä oli tässä, ja toissapäivänä kun asia kävi ilmi sen miehelle sanoinkin, mutta hänen pyynnöstään lupasin harkita vielä. Mies on vähän sitä mieltä että olen pikkuasiasta tehnyt härkäsen, ja rivien välissä syyllistää että olen muka pinnallinen jos miehen ammatti on noin iso kynnyskysymys. Sepä se, kun se ammatti on yks hailee, valehteleminen ei.

Ei hyvältä näytä. Haluaakin olla aivan joku muu, kuin on. Kärsii alemmuuskompleksia ammattinsa vuoksi. Pidemmän päälle tästä teidän " luokkaerostanne " saattaa muodostua suurikin ongelma. Tasapainoton ja outo. Lopettaisin heti tapaamiset.

Juu kyllä olen taipumassa sille kannalle että tämä oli tässä, ja toissapäivänä kun asia kävi ilmi sen miehelle sanoinkin, mutta hänen pyynnöstään lupasin harkita vielä. Mies on vähän sitä mieltä että olen pikkuasiasta tehnyt härkäsen, ja rivien välissä syyllistää että olen muka pinnallinen jos miehen ammatti on noin iso kynnyskysymys. Sepä se, kun se ammatti on yks hailee, valehteleminen ei.

Sitäkin suuremmalla syyllä laittaisin välit kertalaakista poikki, koska mies ei edes tajua, miten vakava ongelma valehtelu on, jos kerran pitää sitä pikkujuttuna. Ja kaiken lisäksi syyllistää sinua. Huhhuh.

Ja tosiaan vielä ihan hatusta vetäen syyllistää sua omasta kämmäilystään? Joo, eiköhän se ollut siinä. Jos se mies nyt erotessa sua vielä yrittää syyllistää, manipuloida, taivutella tai vedota jotenkin, niin pysy skarppina ja tiukkana.

Tosi helpottavaa että teidän kommentit on aika lailla saman suuntaisia kun omat ajatuksetkin. Miehen kanssa puhuessa alkoi jotenkin omituisesti tuntua että ehkä tämä tosiaan on ylireagointia ja ehkä minä tosiaan omalla käytöksellä jotenkin provosoin sen että oli pakko sanoa olevansa jotain muuta kun on. Ja että ehkä olen kohtuuton. Mutta nyt kun kirkkaammalla mielellä ajattelee niin hetkinen, miten niin MINÄ muka olen nyt tässä se joka on tehnyt väärin?

Tosi helpottavaa että teidän kommentit on aika lailla saman suuntaisia kun omat ajatuksetkin. Miehen kanssa puhuessa alkoi jotenkin omituisesti tuntua että ehkä tämä tosiaan on ylireagointia ja ehkä minä tosiaan omalla käytöksellä jotenkin provosoin sen että oli pakko sanoa olevansa jotain muuta kun on. Ja että ehkä olen kohtuuton. Mutta nyt kun kirkkaammalla mielellä ajattelee niin hetkinen, miten niin MINÄ muka olen nyt tässä se joka on tehnyt väärin?

Joillain on ihmeellinen taito kääntää asiat toisten syyksi vaikka syy olisi itsessä. Hyvä, että huomasit tämän miehestä nyt eikä myöhemmin, koska varsinkin kiltimpi ihminen menee tuohon ansaan todella helposti.

Huh. Selvä peli.

Nyt näet kirkkaana sen hetken, minkä niin moni antaa mennä ohi ja katuu sitä myöhemmin. Näin ne ongelmasuhteet alkavat ja sitten myöhemmin syytetään itseä (ja syystäkin), kun olisi pitänyt huomata merkit jo alussa. Pariutumisen tarve, toiveikkuus ja ihastuminen vaan menevät useilla oman järjen yli.

Yhteistyössä