Jos mies on lomalla ja sinä töissä, pitääkö mies myös lapset lomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Onpas taas.. Jos ap olis kysyny et voiko hän laittaa laoset pariks päiväks hoitoon kun hänellä on talviloma, olis täällä mammat hyökänny kimppuun, ettei todellakaan. Kyllä ne lapset kuuluu hoitaa kotona jos itekkin siellä on. Nyt kun on kyse miehestä niin sitte se on ihan eri tilanne ja ei niiden lasten tarviikkaan olla kotona ku vanhempi on..

Näinhän se taitaa mennä, et isille riittää ymmärrystä enemmän.... Ja lisättäköön sen verran et mulla ei oo talvilomaa ollenkaan. Eli miehen loma olis lapsillekin ainoo mahdollisuus pitää talvilomaa.

Tuo että lapsilla ei ole muuta loman mahdollisuutta on tosi tylsää. Ymmärtäähän miehesi että asian laita on tosiaan näin. Motivoi häntä tällä asialla. Kyllä hänkin -toivottavasti- haluaa lapsille vain parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sitä saa mitä tilaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :
no meillä menis just niin et kun mies on lomalla ni lapsi on hoidossa,mut kun mä oon lomassa tai on vp niin laspi on kotona..Miehillähän on tunnetusti niitä NIIN paljon tärkeempiä hommia joita ei voi tehä kun lapsi on kotona..Niin se vaan on!

No tässä on se ero, että meillä mies ainakin tekee hommia, joissa lapsi ei voi olla mukana. Esim nyt pitäis katto ja rännit putsata. Milläs sä siinä samalla lapsia katot? Tai jos on jotain hitsailtavaa, moottorisahalla, sirkkelillä tms tekemistä...

Kyllä mä ainakin antaisin miehelle sen pari pvää omaa aikaa. Etenkin jos kyse olisi hommien tekemisestä, mutta myöskin sen takia, jos haluaisi vaan olla.

Mutta meillä mies antaa mullekin se pari päivää ihan omaa aikaa, jos haluan :)

Näin se on meilläkin, sitä saa mitä tilaa!

Meillä samatilanne että miehellä vain loma, lapsi on loman ajan miehen kanssa kotona. Mies kyllä mietti että pitäisikö hänen pitää edes yksi päivä lapsi hoidossa mutta päädyimme siihen että lapsi voi olla sitten vaikka yhden päivän tai kaksi isovanhemmilla että isä saa myös omaa lomaa :)

Mun mielestä tämä riippuu paljon siitä mikä perheen muu apuverkosto on. Jos lapset on vähän väliä esim isovanhemmilla hoidossa ja vanhemmille jää sitä omaa aikaa muulloinkin, niin hyvä niin. Mutta jos lapset ei juuri koskaan ole muualla hoidossa, niin kyllä ihan kummalla vanhemmalla tahansa on hyvä syy ja oikeus laittaa pariksi päiväksi hoitoon oman loman aikana.

Veisin kyllä itsekin lapset pariksi lyhyemmäksi päiväksi hoitoon, jos olen yksin talvilomalla. Ihan vaan, että saa kampaajat, kauppakäynnit ja muut asiat, joille ei arkena jää aikaa, hoidettua ilman lapsia. Aikuisten oikeasti kivempi niiden on kavereiden kanssa leikkiä tarhassa se aika kuin kitistä ostoskeskuksessa.

Meillä mies pitäisi lapset varmasti kotona, koska nauttii lastensa seurasta. Ja me ollaan molemmat sitä mieltä, että lapsetkin tarvitsevat lomansa...

Mutta ap: tilanteeseen:
Saisivatko ap:n lapset olla omassa päiväkodissa nämä pari päivää, vai olisiko käytössä varahoitopaikka? jos päiväkoti on tuttu ja hoitajat tuttuja, en ehkä itse järjestäisi meteliä jos mies tahtoisi pitää itse muutaman lapsettoman päivän..

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Onpas taas.. Jos ap olis kysyny et voiko hän laittaa laoset pariks päiväks hoitoon kun hänellä on talviloma, olis täällä mammat hyökänny kimppuun, ettei todellakaan. Kyllä ne lapset kuuluu hoitaa kotona jos itekkin siellä on. Nyt kun on kyse miehestä niin sitte se on ihan eri tilanne ja ei niiden lasten tarviikkaan olla kotona ku vanhempi on..

Onko tähän oikein joku lakikin?

Jaa-a.. Palstalla tuntuu sellanen laki olevan.. Tää ei ollu mun mielipide, vaan tällasen asian olen huomannut kun keskustellaan äidin vapaapäivästä ja lasten hoidossa olemisesta.. Mulle on sinäänsä se ja sama viekö joku lapsensa päiväkotiin kun on kotona vai hoitaako siihen kouluikään saakka kotona lapsensa..

Tottakai pitää! Mies pitää varta vasten vapaita jotta lapset saa vapaata. Yrittäjällä kun ei palkallisia lomia ole, mutta lasten vuoksi oli esim. joulun aikaan kotona 3 viikkoa, kun mä olin töissä ja muutenkin kerran pari kuussa pitää vapaan, jotta kuopus saa päiväkodista kotipäivän. Samoin oon kyllä itse yrittänyt toimia. Eli meillä lomaillaan tällä hetkellä pääosin lasten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
Meillä on miehellä talviloma tulossa ja mulla ei lomaa oo. Nyt mies ilmotti et ainakin osan viikosta vie lapset hoitoon. Kun sanoin et lapset tarttee myös lomaa kun se päiväkoti on niiden työpaikka, mies suuttu. Sano et "ne saa leikkä siellä ja tehä mitä haluaa. Mulla ei ilmeisesti oo sellasta kun oma aika. Onko se niin kauheeta jos ne on siellä vaikka pari päivää et mä saan tehä omia hommia?". Sit se ei tänä aamuna mulle sanonu mitään. Mun mielestä lapset kuuluu kotiin sillon jos on töistä lomaa.

meil ois lapset luultavasti osan viikosta hoidossa, mut meil miehel ois oikeesti hommia just sillon päiväaikaan. eli polttopuiden tekoa (siis rankamettäs tekee niitä) ja must isä saa levätä kans, mut ehkä lapset vietäis myohempään ja haettais aikasemmin tai jotain.

musta toi asia riippuu niin monesta jutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Meillä mies pitäisi lapset varmasti kotona, koska nauttii lastensa seurasta. Ja me ollaan molemmat sitä mieltä, että lapsetkin tarvitsevat lomansa...

Mutta ap: tilanteeseen:
Saisivatko ap:n lapset olla omassa päiväkodissa nämä pari päivää, vai olisiko käytössä varahoitopaikka? jos päiväkoti on tuttu ja hoitajat tuttuja, en ehkä itse järjestäisi meteliä jos mies tahtoisi pitää itse muutaman lapsettoman päivän..

Oma päiväkoti olis. Ei siis miehen loma oo koulujen loma-aikaan jolloin on varahoito käytössä.

Mies oli kaks kuukautta putkeen lomilla ja joka ikinen aamu raahasin lapsen raskausmahoineni päivähoitoon. Joskus hainkin. On lapset välillä hoidossa munkin vapaapäivinä.

Meillä ovat lapset aina kotona, jos jompikumpi vanhemmista on lomalla tai viettää vapaapäivä. Ja minusta se on oikein niin. Kyllä meidän mukelot viihtyy kotona oikein hyvin.

Mitä taas tulee siihen omaan aikaan ja rästihommien tekemiseen, niin meillä ne hoidetaan viikonloppuisin tai muutoin silloin, kun toinen vanhempi hoitaa lapsia. Esim. itse olen lähdössä pitkäksi viikonlopuksi lasten kanssa viroon sukuloimaan ja mies jää kotiin. Saa rauhassa hoitaa muutaman maalus-ja listoitushomman talossa, pitää varmaan saunailtaa jätkien kanssa ja lomailee perheestä. Sama homma toimii meillä toisinkin päin.

Jaa-a.. Palstalla tuntuu sellanen laki olevan.. Tää ei ollu mun mielipide, vaan tällasen asian olen huomannut kun keskustellaan äidin vapaapäivästä ja lasten hoidossa olemisesta.. Mulle on sinäänsä se ja sama viekö joku lapsensa päiväkotiin kun on kotona vai hoitaako siihen kouluikään saakka kotona lapsensa..

Vuoropäiväkodeissa on sellainen laki oikeasti, että jos jompikumpi vanhemmista tai kuka tahansa lapsen kanssa samassa taloudessa asuva aikuinen on lomalla/vapaalla niin lasta ei saa viedä päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Vuoropäiväkodeissa on sellainen laki oikeasti, että jos jompikumpi vanhemmista tai kuka tahansa lapsen kanssa samassa taloudessa asuva aikuinen on lomalla/vapaalla niin lasta ei saa viedä päiväkotiin.

Totta.

Meillä vuorohoitoon on jouduttu toimittamaan aina työvuorolistat ja jos siellä on ollut jommalla kummalla vanhemmalla vp niin lapsia ei voi hoitoon viedä. Eivät siis ota lapsia vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

vuoropäiväkodissa, koska juuri aloittivat ja muuten olisi tullut 2 viikon tauko hoidossa. Ovat olleet tammikuussa 2x/vko hoidossa

Riippu mammasta. Minun mielipiteeni ei ainakaan olisi muuttunut sukupuolen myötä. Paitsi en kyllä koekaan olevani "mamma" vaikka äiti olenkin, että sinänsä tuo viesti ei minua koskenutkaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mitä vaikeaa on mennä lasten kanssa vaikkapa pankkiin?

Meillä miehen asioihin kuuluisi esim puiden kaatoa/polttopuiden tekemistä, likakakaivon huoltoa ja auton korjausta. Siinä ohessa lasten katsominen kävisi jo huomattavasti vaikeammaksi kuin pankissa. ;)

MEillä ainakin hyvissäajoin kysyttiin jo että tuleeko lapsi lomalla päiväkotiin, kun hoitoa järjestetään vaan tarpeen mukaan. Ja hyvissä ajoin on ilmoitettu ettei tule, miehellä on lomaa ja itse ajattelin käydä silloin jumpissa yms menoissa, että mies saa olla lasten kanssa välillä keskenään

no on omituista jos ei pidä lapsia kotona kun itsekkin on... mä en oikein jaksa ymmärtää, että se kyllä tuomitaan jos äiti laittaa alle 3v lapset tarhaan jotta pääsee töihin, mutta se et isä olis kotona lomalla ja vie lapset tarhaan niin on ok? :headwall:

mun mies ei ole lapseni isä, mutat silti vapaapäivinään jolloin mä olen töissä niin se on lapsen kanssa kotona.. ihan siksi että sen mielestä ei ole mitään syytä viedä lasta tarhaan jos hän kotona on... mun mielestä pitäisi kaiksisa tarhoissa olal sama systeemi kuin vuorohoidossakin, eli vanhempien tulee ilmoittaa työvuoronsa ja lapset voivat olla vain työpäivinä tarhassa, työajan puitteissa.. helpottais ehkä pikaksen päivähoito ongelmaa ja vapautuis ehkä paikkoja.. ja virike hoidossa oleville vain ja ainostaan puolikasta päivää...

Yhteistyössä