Jos makaroonilaatikko on ollut huoneenlämmössä n. 6 tuntii uunista pois ottamisen jälkeen niin voiko sitä syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Mä muistan kun köksän tunnilla opetettiin että kuumaa ruokaa ei saa laittaa jääkaappiin..Miksköhän? ja missä se pitää sit jäähdyttää..lumihangessa??

siksi että muut ruoat lämpenevät ja pilaantuvat. Ruoka jäähdytetään esim tiskialtaaseen lasketussa kylmässä vedessä. Jos talvi ja kylmä ilma, voi valmistusastian tai säilytysrasian kansineen laittaa ulos jäähtymään.
Sitten jääkaappiin kun on kunnolla jäähtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Viffelille:
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Mä muistan kun köksän tunnilla opetettiin että kuumaa ruokaa ei saa laittaa jääkaappiin..Miksköhän? ja missä se pitää sit jäähdyttää..lumihangessa??

siksi että muut ruoat lämpenevät ja pilaantuvat. Ruoka jäähdytetään esim tiskialtaaseen lasketussa kylmässä vedessä. Jos talvi ja kylmä ilma, voi valmistusastian tai säilytysrasian kansineen laittaa ulos jäähtymään.

Myös jääkaappi joutuu koville jos sinne esim kuuman kattilan nakkaat...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruokahan pitää jäähdyttää mahdollisimman nopeasti ja laittaa sitten jääkaappin. Ei tuollein pikkuhiljaa jäähdyttämällä. Jauheliha on herkkää pilaantumaan jopa kypsennettynä ja yleensä makaronilaatikossa on myös maitoa... 2h on se aika kun ruokaa saa pitää tarjolla ilman kylmälaitteita.
Päätä itse syötkö, minä en söis.

peesi !!!

Tuleehan niitä bakteereja jääkaapissakin. Viileä vain hieman hidastaa bakteerien muodostumista. Ihmisessäkin on miljoonia, triljoonia bakteereja. Hyvä kun ollaan vielä hengissä. : O

Oispa näky, kun meidänkin pihalla mammojen kattilat ois rivissä jähtymässä! Ja mihin hittoon ne lapset laitettais siksi ajaksi, kun kattiloita ulkoilutetaan? Yksin kotiin vai??

Yhteistyössä