Jos "maalainen" muuttais Helsinkiin, minne kannattais muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaukana Kehä III:sta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaukana Kehä III:sta

Vieras
Kun ei tunne kaupunkia yhtään :snotty:
Ei tiedä ns. hyviä asuinalueita eikä huonoja (levottomia jne) alueita. Mikä kalleinta aluetta, mikä kohtuuhintaista (keskituloiselle)? Maalainen tietää vain nimeltä Kallion, Lauttasaaren, Mellunmäen, Töölön, Haagan jne. Mikään ei sano mitään.

Kannattaako asua lähellä työpaikkaa vai onko sillä väliä?

Hjälp!

En voi kehua kuin yhtä aluetta, mutta se on se missä mä asun joten en viitsi niin tarkkaan sanoa. Uskon että hyviä alueita on muitakin. Mutta tykkään kovasti, ja olen aikanaan maalta kotoisin :) Sekin vaikuttaa viihtyvyyteen paljon muutatteko kaupungin vuokrakämppään, yksityiseen vai omistusasuntoon tai omakotitaloon...

Älä muuta itäisiin kaupunginosiin, vaan läntisiin. Mutta tää on vain mun mututuntuma, että idässä olisi levottomampaa. Itse kun olen aina asunut "länsipuolella".

Ei ole vielä työpaikkaa. Tai on, mutta ei Helsingissä :D
Kunhan joskus puolitosissani katselen pk-seudun työpaikka- ja asuntotarjontaa. Ehkä tää on joku ikäkriisi. Että onko mun loppuelämäni asuttava tässä samassa kaupungissa, samassa talossa... Mikään ei enää muutu jne.

Lapsia 3; 6-10v.

Jos teillä on lapsia, suosittelen lämpimästi Lauttasaarta. Muutenkin, mutta lapsiperheelle todella hyvä paikka asua. Asunnot täällä tosin kalliita (sekä vuokra- että omistusasunnot), että joutuisitte varmaankin asumaan totuttua ahtaammin. Mutta Helsingissä moni tinkii neliöistä sijainnin vuoksi, ja sen kannattaa. Täällä on todellakin rauhallista asua.

[QUOTE="vieras";25449259]Jos tuo on teidän koko budjetti, niin monilta alueilta ette saa valitettavasti edes yksiötä, jos meinaatte omistusasunnon hankkia.[/QUOTE]

Ei ole mitään budjettia. Tuo on vaan tämänhetkinen velka.

Kantakaupunki... eli mikä? Mitkä on lähiöitä? Mä oon niin uuno! Mulle on pk-seutua jo Espoon ja Vantaan Ikeat :ashamed:

Ehkä se pk-seudun alue enemmän aukeais, jos olis oikeasti muuttamassa.

käytännössä kaikilla ei oo varaa asua helsingissä.. meillä ei varmaan oo kohta varaa asua ees espoossa kun isompaan muutetaan (toivottavasti joskus lähitulevaisuudessa) vaan täytyy lähteä kehä kolmosen taa.

jos työt on helsingin keskutassa niin kätevintä on mennä junalla tai metrolla kaupunkiin. toisaalta taas asemanseudut on huonoa aluetta, joten hankala homma. panostaisin silti semmoseen paikkaan missä koulut ois ees jotensakin hyviä.

viikki esim nyt on 'hyvää' aluetta kun siellä asuu paljon nuoria lapsiperheitä ja talot on 2000-luvulla rakennettuja. koulut vaan taitaa olla ylitäysiä ja kohta ne piltit on teini-ikäisiä niin saapas nähdä mitä tapahtuu kun niin paljon teinejä on kasattu samaan paikkaan..

[QUOTE="tia";25449339]Mahdollisimman kauas keskustasta nuo lapset kun kasvavat nopeasti...eivät sitten juokse viikonloppuisin stadiin....[/QUOTE]No sitten saa kyllä muuttaa kauas, kyllä ne teinit Kirkkonummea, Keravaa ja muita kaukaisempia kuntia myöten juokseen viikonloppuisin Helsinkiin riekkumaan...

Karkeasti voi sanoa niin, että jos omakotitaloon tai rivariin haluaa, niin sitten kannattaisi olla vihiä työpaikasta, että ei muuta ihan väärälle puolelle kaupunkia, josta työmatkoihin menee helposti reippaasti yli puoli tuntia suuntaansa. Siis kun ne pientaloalueet yleensä on hieman kauempana keskustasta ja hitaampien liikenneyhteyksien päässä. Espoostakin monesta paikasta pääsee julkisilla Helsingin keskustaan alle 20min ruuhka-aikanakin.

Voi siinä olla vähän teidän lapsilla sopeutumista kerrostaloon, jos maalta omakotitalosta muutatte...

Sellaisilla perushyvillä alueilla 4-5h+k n. 100m2 rivarista pitää varautua pulittamaan joka tapauksessa yli 300000€, 350000€ antaa jo enemmän valinnanvaraa. Toki parhailla alueilla puhutaan summista 500000€ ja ylöspäin. Okt sitten siellä 450000€ ja ylöspäin riippuen koosta ja sijainnista.

Esim. Espoossa ei oikeastaan ole ollenkaan huonoja rivari- tai okt- alueita vaan kyllä ne kaikki on ihan kelvollisia. Ne muutamat Espoon huonot lähiöt on sitten kyllä kerrostaloalueita. No, ehkä Espoon keskuksen liepeillä on vähän sellaisia kyseenalaisia rivarialueitakin joitakin.

mutta ihan todella, jos sulla on siellä omakotitalo, turvallinen ja mukava ympäristö lapsille ja edes jonkinlainen toimeentulo ja ystävät niin pysy vain siellä. täällä ei ole mitään nähtävää.

suunnittelen aina välillä mielessäni poismuuttoa, en vain tiedä mihin sitten muutettaisiin ja mistä mies saisi töitä. omat työt on onneksi sellaisia että jotain puuhasteltavaa löytyy mistä vaan.

Yhteistyössä