Jos mä epäilen, että meillä on hometta, niin mitä pitää tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emonen"

Vieras
Asutaan kerrostalossa omistusasunnossa. Kylppärissä oli rakennusvirheestä johtuen kosteutta ja välikaton pinnassa hometta pari vuotta sitten, ne kuivattiin, korjattiin ja koko kylppäri tehtiin seiniä, lattioita ja kosteussulkuja myöten uusiksi.
Nyt meillä on taas lapsilla samanlaista oiretta kuin silloin. Lisäksi olen itsekkin sairastellut kesästä asti. Isännöitsijä ohitti koko asian, kun tästä kyselin, viimeksikin isännöitsijästä se oli meidän syy, että välikatto oli rakennettu väärin, vaikka se oli kyllä alkuperäisessä kunnossa. Mitä mun pitäisi nyt tehdä ja minne ottaa yhteyttä? En jaksa tätä sairastelua enää.

Mun kokemus homeisessa vuokra-asunnossa: Soitin vuokranantajalle joka käski ottaa yhteyttä terveystarkastajaan. Soitin isännöitsijälle ja terveystarkastajalle jotka tulivat yhdessä käymään, kumpikaan ei nähnyt eikä haistanut mitään vaikka sukulaiseni ja kaverini haistoivat homeen. Terveystarkastaja kuitenkin suositteli joitain korjauksia ja parannuksia ilmanvaihtoon, mutta taloyhtiön hallitus ei tehnyt yhtään mitään vaikka useasti kysyin. Eli ketään ei kiinnosta ja kukaan ei auta. Valehdellaan, ollaan sokeita eikä haisteta mitään, vihjailtiin jopa että oireeni johtuvat stressistä yms. Muutin pois.

Kylppärin korjasi kaksi firmaa, homeen poisti ja kosteussuojan laittoi isännöitsijän valitsema firma, itse valittiin ne, jotka purki vessan ja laatoitti sen. En epäile kylppärissä olevan hometta, vaan jossain muualla, eteisen katossa oli aikoinaan kosteutta, kiitos yläkerran pieleen menneen putkirempan ja makkarin yläpuolella asusteli vanha juoppo, joka sai tulipalon aikaiseksi kertaalleen ja sitä oli palokuntakin sammuttelemassa.

Tiesittekö tämän kaiken ostaessanne? Jos ette kattava kuntokartoitus, lähdette vaatimaan kaupan purkua. Tai vaihtoehtoisesti uutta remppaa...kimurantti tilanne tosiaan...home todella vaikuttaa terveyteen paljon, varsinkin lapsilla.

Kannattaa selvittää myös millaiset vakuutukset taloyhtiöllä on. Eli saisiko kartoituksen ja kunnostuksen niiden piikkiin. Jos siis home aiheutunut yläkerran elämästä josta mainitsit...

Ostettiin kämppä aika nuorina ja heti sen jälkeen tuli tosiaan tieto, että yläkerran tyypit oli huomanneet putken vuotavan kylppärissä. Luotettiin, että kyllä se isännöitsijä kaikki hoitaa, vaikka nyt on paljastunut äijän olevan täys kakkapää ja oikasevan mutkia heti, jos sen näkee mahdolliseksi. Ja kaikki on aina asukkaan vikaa, kuten se kosteus meidän kylppärissä johtui kuulemma siitä, että meillä on lapsia. Yläkerran toisen kämpän juoppo muutti pois, tulipalon jälkeen sanottiin siellä tehtävän täyden rempan, mutta olen miettinyt, että mitäs jos se kosteus ja home onkin valunut alemmaksi, se olisi tullut suoraan meille. Täällä on myös huono ilmanvaihto, keittiössä ei ole mahdollisuutta mm. liesituulettimeen, ilmanvaihtoaukot vain keittiössä ja kylppärissä ja ikkunat aina huurussa. Alan olemaan tosi loppu, enkä tosiaan tiedä mitä enää tekisin, isännöitsijältä en saa mitään apua.

Olisitko valmis teettämään hometutkimukset? Jos niin, taloyhtiöllä on velvoite tehdä selvitys minkälainen remontti yläkertaan on tehty ja kuka sen on tehnyt. Joudut kyllä monta kiveä kääntämään...mutta jos hometta löytyy, sille on syynsä...se onko remontin maksumiehenä lopulta remontin tehneet, teettäneet vai vakuutusyhtiö...paha mennä sanomaan.Mutta kannattaa selvittää!