Kotona hometta/sisäilmaongelma, mitä nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äsh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äsh!

Vieras
No niin. Kerrostaloasunto ostettu 2000-luvun alussa ja viime vuosina lapset sairastelleet paljon. 2011 korjattiin kylpyhuoneen rakennusvirhe, joka oli aiheuttanut kosteutta. Se kuivattiin ja tehtiin koko kylppäri uusiksi katosta lattiaan. Lapset oli hetken oireettomia, viime syksynä sairastelu alkoi uudelleen. Myös minä olen ollut kipeä. Isännöitsijä suostui vihdoin ja viimein tutkimuksiin, sisäilmaa tutkittiin viikko jollain putkella ja kosteutta mittailtiin sieltä täältä. Sisäilmasta löytyi jotain häikkää, kosteutta ei ollut missään, mutta jotain muitakin näytteitä otettettiin ja niissä oli jotain. Nyt kuulemma tutkitaan vielä tarkemmin tilannetta.

Mutta mitä nyt tapahtuu? Kukaan ei ole kertonut mitään mitä tehdään, mitä pitäisi tehdä ja mikä olisi suositeltavaa. Olen itkenyt silmät päästäni toisaalta onnesta, kun vihdoin jotain tapahtuu ja asia ehkä voidaan saada päätöksen, toisaalta kauhusta. Kuka tällaisen asunnon enää ostaa, jos täällä on ollut hometta? Meillä on velkaa asunnosta vielä vaikka kuinka paljon. Mihin me mennään asumaan, mitä tapahtuu tavaroille, apua, osaako kukaan kertoa?

Älä stressaa vaan odottele, mitä taloyhtiö päättää. Tuskin se homeongelma teidän asuntoon rajoittuu?

Meillä okt, josta löytyi hometta ja tätä nyt pikkuhiljaa korjaillaan kuntoon. Ei onneksi niin paha, että olisimme alkaneet sairastella mutta hajuhaitta oli ilmeinen. Lakijutuksi meni korvausvaatimukset mutta ne saatiin onneksi sitten sovittua ennen käräjille menoa.

Tää on vaan elämää, minkäs teet. Kerrostalossa varmaan kuitenkin "helpompi" juttu jos tulee hometta kun ei tarvitse yksin vastata kaikista korjauksista. Tsemppiä jatkoon! Ja niin, jos on tosiaan sairasteluja niin muuttaisin muualle asumaan korjausten ajaksi.

Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta ja syksystä asti isoin on ollut eskarissa kaksi kokonaista viikkoa. Muuten on ollut ainakin 1 päivän viikosta sairauden takia pois. Juuri oli viikon kuumeessa. On yskää, kuumeilua ( kuume sahaa eestaas), kurkunpääntulehduksia, ihottumaa, ihon kutinaa, silmätulehduksia, vinkuvaa hengitystä ym. Itse yskin koko ajan, minulta ja keskimmäiseltä lapselta valuu veri nenästä usein kotona ollessa.

Maksaako vakuutus meille uuden asunnon korjausten ajaksi? Ei nimittäin muuten ole varaa, kun pitää lainat ym. hoitaa.

Jos epäilet asuntosi kosteusvaurion tai muun teki-
jän aiheuttamaa sisäilmaongelmaa, ota ensimmäi-
seksi yhteys kiinteistön edustajaan eli useimmiten
isännöitsijään. Vuokralaisen on syytä ensin ottaa
yhteyttä vuokranantajaan. Omakotiasukkaan tulee
kääntyä suoraan kuntoarvion tai sisäilmaselvityksen
tekijän puoleen. Epäselvissä tapauksissa lisätieto-
ja saa kuntien terveys- ja rakennustarkastajilta sekä
järjestöiltä.
Tärkeintä on saada selville ongelman aiheuttaja ja
korjata se. Asian etenemistä edesauttaa usein kir-
jallinen ilmoitus kiinteistön edustajalle, jossa yksi-
löidään haitta ja sen esiintyminen. Ongelmaa kan-
nattaa pyytää tutkittavaksi tai korjattavaksi mahdol-
lisimman pian, esimerkiksi kahden viikon kulues-
sa.
Jos ongelman selvittäminen ja korjaaminen ei kiin-
teistönhoito-organisaation kautta etene, voidaan
ottaa yhteyttä kunnan terveysvalvontaan. Tervey-
densuojeluviranomainen voi velvoittaa rakennuksen
omistajan tai muun ongelmasta vastuussa olevan
korjaustoimenpiteisiin terveyshaittaa aiheuttavan
tekijän tai olosuhteen poistamiseksi määräajassa.
Asukkaan on myös mahdollista tilata suoraan mak-
sullista asiantuntija-apua selvittämään ongelma.

http://www.allergia.fi/@Bin/35445/Mista+apua+sisailma+ja+homeongelmiin.pdf

Lue läpi, sieltä näköjään löytyy hyvin vastauksia.

Meillä isännöitsijä jo tilasi sisäilmatutkimukset ja muut mittauksen ja sisäilmasta paljastui ongelmia ja näytteissä oli jotain. Nyt asiaa selvitellään vielä tarkemmin. Mua lähinnä nyt kiinnostaa se, kuka tän kaiken maksaa ja miten tän kanssa edetään. Alanko mä itse etsimään meille uutta asuntoa tai firmaa hoitamaan asiaa? Voinko luottaa isännöitsijän valitsemaan firmaan, mies on nimittäin melkoinen huijari ja yrittää aina säästää keinolla millä hyvänsä. Kuka maksaa korjaukset, entä jos joudutaan luopumaan esim. huonekaluista, miten ne saadaan puhdistettua vai korvaako vakuutus kaiken. Miten jos päädytään muuttamaan muualle? Tällaiset asiat mielessä pyörii.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1803163-korvaako-mikaan-vakuutus-homevauriota/

Eli korvaa ja ei korvaa? Soita vakuutusyhtiöllenne ja kysy suoraan sieltä. Meillä ei kyllä korvannut vakuutus yhtikäs mitään vaan omaan piikkiin meni.

Yhteistyössä