Jos Lunatic on bannissa mielipiteitensä takia (koskien h. hoitoja)

• Viestiketjun aloittaja Sanon ja ajattelen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tehdä kaikkensa ettei kukaan loukkantuisi. Tai tehdä kaikkensa loukatakseen toista.

Luulisi että näiden kahden välillä olisi joku kultainen keskitie millä olisi mahdollista keskustella asiallisesti vaikka mielipiteet eriävätkin, ilman että mennään henkilökohtaisuuksiin. En tuohon tämänpäivän ketjuun ole perehtynyt mutta mitä aiempaa muitelen Lunatic on tainnut kerran jos toisenkin mennä jonkun rajan yli.

Muuten noista hedelmöityshoidoista, tuntuu hassulta että ihmisillä jotka ovat saaneet biolapsensa ilman niitä voisi ylipäätänsä olla vahva kielteinen suhtautuminen. Eihän asia ole heille (meille) ollut milläänlailla omakohtainen. Ymmärtäisin Lunaticin kannan jos hänellä itsellään olisi lapsettomuutta taustalla ja olisi sitten omalla kohdallaan kokenut h.hoidot vääriksi ja joko tyytynyt lapsettomuuteen tai hankkinut lapsen adoption kautta. Silloin voisi omalta kohdaltaan pitää niitä keinotekoisina ja väärinä, tosin ei silloinkaan pystyisi toisten puolesta puhumaan. Mutta huomattavasti vakuuttavampaa kuitenkin.
Ei asioista tarvitse olla omakohtaista kokemusta jotta voi mielipiteitä niistä olla. Minä vastusta mm. eläinrääkkäystä vaikken ikinä eläimiä olekkaan lyönyt, rattijuoppoja vastustan ilman että olen ikinä humalassa ajanut. Sotaa vastustan.... jne.
Jollain lailla näkisin rattijuoppouden, eläinrääkkäyksen ja lapsenhankinnan vähän erityylisinä asioina.

Voihan ihmisellä olla periaatteita ja pitääkin, mutta niistä sauhuaminen ja erityisesti toisten päähän potkiminen silloin kun ei oikeasti ole koskaan ollut tilanteessa jossa olisi pitänyt noita periaatteita noudattaa, tuntuu jotenkin... koomiselta. Lapsettomuus on kipeä asia, yhdelle vielä enemmän kuin toiselle. Jollekin h.hoidot ovat tuntuneet vierailta jo aiemmin ja hän pysyy tässä näkemyksessään vielä siinä vaiheessa kun se on aiheuttamassa itselle lapsettomuutta (kaikki ei oikeasti edes saa niitä adoptiolapsia vaikka kuinka haluaisi). Ok hänelle ja toivottavasti hän pystyy elämään onnellisena tämän päätöksensä kanssa.

Hänenkään kohdalla en ymmärrä miksi pitäisi haukkua noin vaikeassa tilanteessa toisin toimivaa olevaa toveria. Luulisi itse lapsettomuuden kanssa painineena ymmärtävän toisen tuskan. Mutta vielä vähemmän ymmärrän sitä joka ei edes siinä tilanteessa ole ikinä ollut.

vieras
Tehdä kaikkensa ettei kukaan loukkantuisi. Tai tehdä kaikkensa loukatakseen toista.

Luulisi että näiden kahden välillä olisi joku kultainen keskitie millä olisi mahdollista keskustella asiallisesti vaikka mielipiteet eriävätkin, ilman että mennään henkilökohtaisuuksiin. En tuohon tämänpäivän ketjuun ole perehtynyt mutta mitä aiempaa muitelen Lunatic on tainnut kerran jos toisenkin mennä jonkun rajan yli.

Muuten noista hedelmöityshoidoista, tuntuu hassulta että ihmisillä jotka ovat saaneet biolapsensa ilman niitä voisi ylipäätänsä olla vahva kielteinen suhtautuminen. Eihän asia ole heille (meille) ollut milläänlailla omakohtainen. Ymmärtäisin Lunaticin kannan jos hänellä itsellään olisi lapsettomuutta taustalla ja olisi sitten omalla kohdallaan kokenut h.hoidot vääriksi ja joko tyytynyt lapsettomuuteen tai hankkinut lapsen adoption kautta. Silloin voisi omalta kohdaltaan pitää niitä keinotekoisina ja väärinä, tosin ei silloinkaan pystyisi toisten puolesta puhumaan. Mutta huomattavasti vakuuttavampaa kuitenkin.
Ei asioista tarvitse olla omakohtaista kokemusta jotta voi mielipiteitä niistä olla. Minä vastusta mm. eläinrääkkäystä vaikken ikinä eläimiä olekkaan lyönyt, rattijuoppoja vastustan ilman että olen ikinä humalassa ajanut. Sotaa vastustan.... jne.
Jollain lailla näkisin rattijuoppouden, eläinrääkkäyksen ja lapsenhankinnan vähän erityylisinä asioina.

Voihan ihmisellä olla periaatteita ja pitääkin, mutta niistä sauhuaminen ja erityisesti toisten päähän potkiminen silloin kun ei oikeasti ole koskaan ollut tilanteessa jossa olisi pitänyt noita periaatteita noudattaa, tuntuu jotenkin... koomiselta. Lapsettomuus on kipeä asia, yhdelle vielä enemmän kuin toiselle. Jollekin h.hoidot ovat tuntuneet vierailta jo aiemmin ja hän pysyy tässä näkemyksessään vielä siinä vaiheessa kun se on aiheuttamassa itselle lapsettomuutta (kaikki ei oikeasti edes saa niitä adoptiolapsia vaikka kuinka haluaisi). Ok hänelle ja toivottavasti hän pystyy elämään onnellisena tämän päätöksensä kanssa.

Hänenkään kohdalla en ymmärrä miksi pitäisi haukkua noin vaikeassa tilanteessa toisin toimivaa olevaa toveria. Luulisi itse lapsettomuuden kanssa painineena ymmärtävän toisen tuskan. Mutta vielä vähemmän ymmärrän sitä joka ei edes siinä tilanteessa ole ikinä ollut.
Ihana kirjoitus. Olet hieno ihminen. Ei ihme, että juuri teille tuli Down-lapsi(sori ohi aiheen) mutta ei sellaista lahjaa anneta kuin tuollaisille ihmisille, olen huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
h. hoidot on vieras tie, mitä ei lähdetä kulkemaan. Tämän valinnan voi tehdä jo ennen edes kun tietää omista mahdollisuuksista saada lapsi. Minä tein periaatepäätöksen jo nuorena, että joko luomuna tai ei ollenkaan ja 12 sain lasta odottaa (suuren osaa aikaa en edes ajatellut asiaa). Ei kaikille tuo asia ole elämää tärkeämpi. Eikä kaikki toimi periaatteitaan tai etikkaansa vasten vaikka olosuhteet ovat vaikeat. Mun tuntemista miehistä suuri osa on hoitoja vastaan ja näppituntuma mulla on asiasta, että tämä on naisten ajamaa asiaa enemmänkin parisuhteessa.
Miehet voisivat helpomminkin adoptoida tai jäädä lapsettomaksi.
Niin joo, unohdin nuo miehet. Olet varmasti ihan oikeassa. Niistä varmaan usea suhtautuu varauksella hoitoihin vaikka sitten kuitenkin lähtevätkin hoitoihin mielummin kuin jäävät lapsettomiksi. Ja mitä vanhemmasta ikäluokasta on kysymys sitä varauksellisempaa suhtautuminen on, kun tiedon määräkin aiheeseen on vähäisempi ja asia ei muutenkaan enää kosketa. Voisi kuitenkin arvella, että suurinosa tosipaikan tullen lähtee hoitoihin vaikka alunperin ajatus on ollut varauksellinen, sillä se lapsen kaipuu ja tuska on niin kova.

(Ja anteeksi kun menee ihan ohi varsinaisen aiheen... )

Meillä 2 vuotta yritystä, hoitoihin oltiin jo keväällä lähdössä, mutta haluttiin vielä kokeilla, josko löytyis luonnollisempi tie. Jos ei sittenkään, niin harkitsemme uudelleen... Eli tietyllä tavalla varauksella suhtaudun minäki näihi hoitoihi...mutta ihan yhtä lailla suhtaudun varauksella monenlaiseen muuhunkin nykylääketieteelliseen hoitoon, kuten esimerkiksi korvatulehduksen hoitoon jatkuvilla antibioottikuureilla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Meillä 2 vuotta yritystä, hoitoihin oltiin jo keväällä lähdössä, mutta haluttiin vielä kokeilla, josko löytyis luonnollisempi tie. Jos ei sittenkään, niin harkitsemme uudelleen... Eli tietyllä tavalla varauksella suhtaudun minäki näihi hoitoihi...mutta ihan yhtä lailla suhtaudun varauksella monenlaiseen muuhunkin nykylääketieteelliseen hoitoon, kuten esimerkiksi korvatulehduksen hoitoon jatkuvilla antibioottikuureilla.
Vauvaonnea. Meillä kesti yli 2 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi. Aika klinikalle oli jo varattu...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
asian voi myös ottaa enkilkohtaisesti vaikkei sitä ole niin tarkoitettu. Tässä lapsettomuushoito asiassa tahtoo aina käydä näin. Se on monelle herkkä paikka ja vaikka näkökulma olisi tarkoitettu vain yleiseen pohdintaan se voidaan ottaa nokkaan.

Mielipeteen kertoja on aina toki vastuussa siitä miten asian sanoo, mutta ei enää siitä miten se tulkitaan. Tämä täytyy muistaa.

Mä en oikein ymmärrä miksi yleensä pitää ihmisten miettiä mitä mieltä muut ovat hedelmöityshoidoista.

Hedelmöityshoidot ovat lääketieteellistä hoitoa ihan kuten mikä vain hoito, jossa korjataan kropan toimintaa tai parannetaan. Jos sulla prakaa jokin muukin paikka kropassa niin tokihan otat siihenkin vastaan hoitoa. En ole ikinä ymmärtänyt miksi hedelmöityshoidot yleensä jakavat ihmisten mielipiteitä!? Jos raskaus ei omin keinoin onnistu, silloin on kyse lääketieteellisestä ongelmasta, johon haetaan apua kuten mihin vaan ongelmaan.

Toisekseen, hoitoon hakeutuvien haukkuminen ameeboiksi menee myöskin asiallisen keskustelun ulkopuolelle ihan täysin eikä jätä tulkinnanvaraa siitä onko keskustelu asiallista vai ei.

hoidoissa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikein ymmärrä miksi yleensä pitää ihmisten miettiä mitä mieltä muut ovat hedelmöityshoidoista.
Tulee mieleen, että ne joilla on kovin kielteistä sanottavaa hedelmöityshoidoista, kokevat hoidoissa olevat jotenkin uhkana itselleen. Miksi muuten niin välittäisivät asiasta ja tulenpalavin sanakääntein siitä vaahtoavat.

Lääketiede on keksinyt hoitomahdollisuuksia lapsettomuuteen, joten, miksi hoitoon ei saisi hakeutua? Afrikkaa ei voi pelastaa lapsi kerrallaan sieltä adoptoimalla. Parasta apua Afrikkaan olisi sellaisten olosuhteiden luominen sinne, että voisivat itse hoitaa lapsensa.

vieras

Niinpä, millä perusteella lääketieteellisen hoidon voi rinnastaa eläinrääkkäykseen? Ja millä ihmeen perusteella kukaan voisi olla lääketieteellistä hoitoa vastaan jos lääkärit ja hoidettava ovat asian kanssa ok? Syntyvä lapsi on yhtä oikea kuin 'luomusti' alkunsa saanut lapsi!

Se, että saa lapsensa luomuna, EI OLE MIKÄÄN SAAVUTUS. Se vain tarkoittaa, että sinulla ja miehelläsi toimi nuo paikat ok.

Se ei tarkoita, että olet valmiimpi vanhemmaksi kuin joku, jolla on raskautumisessa ongelmia.

Se, ei tarkoita, että tälle toiselle ei olisi lapsia "tarkoitettu".

Se ei tarkoita, että olisit parempi tai jotenkin ansainnut lapsesi paremmin kuin sellainen, joka kääntyy lääkärin avun puoleen.

Miksi juuri tähän lääketieteelliseen ongelmaan liitetään joitakin ihmeellisiä mystisiä käsityksiä vanhemmuudesta. Kyse on, rakkaat ystävät, biologiasta. Miksi ihmeessä ajatellaan siinä hedelmöittymisessä ja raskauden alkamisessa olevan jotakin niin hengellistä, ettei nähdä sitä ihan normaalina biologisena tapahtumana?

Jos haet mitään lääketieteellistä apua koskaan itse, esimerkiksi vaikka diabetekseen koska oma kroppasi ei toimi niin kuin pitää (ihan niin kuin raskautumisessa vaikeuksia kokevallakin), lääketieteellisen hoidon tuomitseminien raskautumisen suhteen on täysin tekopyhää.

pölkky
että mitä eroa teoriassa on h.hoitolapsella ja sillä vähän perinteisemmällä tavalla? en tiedä miten noita hoitoja tehdään mutta eikös käytännössä siinä käytetä isän siittiöitä ja äidin mahassahan se lapsi kasvaa?korjatkaa jos oon väärässä mutta siis jos asia on näin niin mitä tässä on edes ihmettelemistä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
En mäkään hyväksy hoohoitoja. Voisko mutkin laittaa banniin niin saisin muitakin hommia tehtyä välillä :LOL:
Miksi et hyväksy, miten se on sulta pois? Hyvä asiahan se on, vanhemmat haluavat lapsen.

Itse en hoitoja ole tarvinnut, mutta hyväksyn täysin. Hienon asian puolesta lääketiede auttaa naista ja miestä.

h
En mäkään hyväksy hoohoitoja. Voisko mutkin laittaa banniin niin saisin muitakin hommia tehtyä välillä :LOL:
Miksi et hyväksy, miten se on sulta pois? Hyvä asiahan se on, vanhemmat haluavat lapsen.

Itse en hoitoja ole tarvinnut, mutta hyväksyn täysin. Hienon asian puolesta lääketiede auttaa naista ja miestä.
No miksi sä hyväksyt?
Epäeettistä kaikinpuolin.
Luuletsä tosiaan että kaikki on niiden puolella.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja h:

No miksi sä hyväksyt?
Epäeettistä kaikinpuolin.
Luuletsä tosiaan että kaikki on niiden puolella.
Mitä siinä on epäeettistä?

sinulle
Alkuperäinen kirjoittaja hoidoissa:
Tulee mieleen, että ne joilla on kovin kielteistä sanottavaa hedelmöityshoidoista, kokevat hoidoissa olevat jotenkin uhkana itselleen. Miksi muuten niin välittäisivät asiasta ja tulenpalavin sanakääntein siitä vaahtoavat.

Lääketiede on keksinyt hoitomahdollisuuksia lapsettomuuteen, joten, miksi hoitoon ei saisi hakeutua? Afrikkaa ei voi pelastaa lapsi kerrallaan sieltä adoptoimalla. Parasta apua Afrikkaan olisi sellaisten olosuhteiden luominen sinne, että voisivat itse hoitaa lapsensa.

huh huh!Mulle on ihan sama saako joku sen lapsensa "luomusti" tai hoidoilla...se multa ole mitenkään pois!!!Ihmettelen vaan näitä eräitä mielipiteitä :headwall: :headwall: :headwall:
Voimia kaikille jotka lapsettomuuden kanssa taistelee... :heart:

VT
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mitä siinä on epäeettistä?

Ihminen panee näppinsä asiaan joka ei sille kuulu.
Raja ylitetään pahasti kun sotkeennutaan lisääntymiseen.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta mihin sen rajan sitten vetää mikä on sallittua ja mikä ei? Ja sotkeennutaan lisääntymiseen ehkäisylläkin...

Niinpä, millä perusteella lääketieteellisen hoidon voi rinnastaa eläinrääkkäykseen? Ja millä ihmeen perusteella kukaan voisi olla lääketieteellistä hoitoa vastaan jos lääkärit ja hoidettava ovat asian kanssa ok? Syntyvä lapsi on yhtä oikea kuin 'luomusti' alkunsa saanut lapsi!

Se, että saa lapsensa luomuna, EI OLE MIKÄÄN SAAVUTUS. Se vain tarkoittaa, että sinulla ja miehelläsi toimi nuo paikat ok.

Se ei tarkoita, että olet valmiimpi vanhemmaksi kuin joku, jolla on raskautumisessa ongelmia.

Se, ei tarkoita, että tälle toiselle ei olisi lapsia "tarkoitettu".

Se ei tarkoita, että olisit parempi tai jotenkin ansainnut lapsesi paremmin kuin sellainen, joka kääntyy lääkärin avun puoleen.

Miksi juuri tähän lääketieteelliseen ongelmaan liitetään joitakin ihmeellisiä mystisiä käsityksiä vanhemmuudesta. Kyse on, rakkaat ystävät, biologiasta. Miksi ihmeessä ajatellaan siinä hedelmöittymisessä ja raskauden alkamisessa olevan jotakin niin hengellistä, ettei nähdä sitä ihan normaalina biologisena tapahtumana?

Jos haet mitään lääketieteellistä apua koskaan itse, esimerkiksi vaikka diabetekseen koska oma kroppasi ei toimi niin kuin pitää (ihan niin kuin raskautumisessa vaikeuksia kokevallakin), lääketieteellisen hoidon tuomitseminien raskautumisen suhteen on täysin tekopyhää.
Lue oikein ajatuksella nyt mitä kirjoitin. Minä kirjoitin, että asioista voi olla mielipiteitä vaikkei niistä olekkaan kokemusta ja esimerkiksi laitoin eläinrääkkäyksen. Minulla ei ole siitä siis kokemusta, mutta vankka mielipide on.

meillä seitsemän vuotta lapsettomuutta, kolme kohdun ulkoista raskautta, joidenka vuoksi toinen munajohtimista poistettiin. meidän kaksoset on tehty minun munasoluista ja mieheni siittiöistä ja se ei ole mitään muuta kuin sairauden jälkihoitoa. ei mitään sikiötehtailua ja yli kansoitusta mistä lunatic puhui.

siksi kannattaisi ottaa asioista selvyyttä, ennen kuin tekee vahvasti omat ehdottomat totuutensa
Ei meidän lapset ole sen ihmeempiä kuin luomusti tulleet, sama olisi tulos joka tapauksessa.

Yhteistyössä