Jos lapsi syntynyt keskosena niin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kuinka suuri mahdollisuus, että myös muut lapset syntyvät ennenaikaisesti? Ensimmäinen lapseni syntyi pienipainoisena keskosena rv 27+6. Vedet vaan meni ja syytä ei löydetty. Nyt menossa rv 14 ja pelottaa kyllä kovasti jos taas käy niin.....

Vähän aiheeseen, mutta vähän sen ohikin. Mulla kanssa esikoisesta meni vedet (tosin jo rv38) ilman syytä (siis synnytys ei käynnistynyt kuitenkaan). Kuopuksesta kuitenkin synnytys käynnistyi suppareilla vasta ihan lähellä LA:ta ja vedet menivät vasta kun kalvot puhkaistiin.

Aattelin vaan, että voiskohan ne vedet mennä, siis kalvot puhjeta mekaanisistakin syistä (ei siis synnytystä enteilevistä hormonaalisista syistä), jolloin tosiaan tuo ei ennustaisi mitään seuraavan synnytyksen suhteen.

ei voi sano kun "vasta" yksi takana. Mitä oon ite kyselly tutuilta niin monilla suunnilleen kaikki syntynyt "samalla kaavalla" mutta poikkeuksiakin on, esim omalla äidillä, yksi syntynyt kaksi viikkoa ennen, kaksi viikon jälkeen, muut neljä lähempänä la:ta.

Eka syntyi mulle 29+5 (970g) pahan raskausmyrkytyksen takia. Kuopiossa sanottiin että ei välttämättä kannata lapsia enempää tehdä kun voi toistua sama jopa aikaisemmin. Jyväskylässä kuitenkin sanottiin että voi tehdä lapsia mutta tarkasti seurataan. Toka syntyi 35+5 (2520g) kun virtaukset huononi, ei tullut myrkytystä. Kolmas lapsi syntyi vasta 39+1 ja painoakin oli 3945g. Tämä kolmas lapsi on nykyisen mieheni kanssa, eli hällä eri isä kuin kahdella vanhemmalla lapsella.:)

Yhteistyössä