Jos lapsi sairastuu, kuka jää kotiin hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Jos minä olen yrittäjä ja minulle maksetaan kodinhoidontuki, voiko mieheni jäädä lapsen sairastuessa hoitamaan häntä kotiin?

Liittyykö tähän kuvioon mitenkään se, kenelle kodinhoidontuki maksetaan? Eli teen kotoa käsin töitä omalle yritykselleni.

meidän työpaikan papereissa kysytään puoliso, puolison työajat, työnantaja/koulu/yrittäjä jne Palkanlaskenta saattaa kysellä myös yrityksen laatua lähinnä siinä mielessä, että voiko työtä tehdä lastenhoidon ohessa.

Kysytään myös miten lastenhoito on tavallisesti järjestetty.

Käsittääkseni silloin ei voi olla pois palkallisena töistä jos lapsi on kotihoidon tuen kanssa kotona. Silloinhan on oletus että joku on joka lapsta hoitaa kun siitä kerran tukeakin maksetaan. Eli kuka hoitaa lasta normaalisti? Kyllä miehesi varmaan palkatonta voi ottaa jos tarve vaatii.

No, "kodinhoidontukea" nyt ei ole olemassakaan. Ja toisekseen työnantajat ovat erilaisia - toinen saattaa vaatia jos jonkinlaista paperia ja toinen ei. Turhaa näitä on täältä palstalta kysellä, varmemman vastauksen saa jos soittaa esim. sinne miehen työnantajan palkanlaskentaan.

Mä veikkaan että moni työnantaja on vähän nihkeä tohon järjestelyyn. Kun kerran lapsella on kotona jo hoitaja niin miksi pitäisi jäädä palkallisena pois töistä? Siksi KOTIhoidontukea maksetaan, lapsi hoidetaan kotona.

Ja vähän ihmetyttää jos alle 3v:n kanssa pystyy sen ollessa terveenä pyörittämään firmaa, mutta ei jos on kipeänä. Mun 3-v vaatii huomattavasti enemmän aktiviteettia yms terveenä.

Yhteistyössä