Jos lapsi päättää ettei hae mihinkään kouluun yläasteen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja H3MuLi:
ei kai sille mitään mahda. mutta kannusta nyt johonkin hakemaan ja edes koittamaan kiinnostaako, tai että menee töihin sen sijaan... Esim. oppisopimukselle
No ei ole akuutti tilanne kun tyttö menee vasta eskariin. Mutta kun tuolla kyseltiin että SUOSTUTKO ettei lapsi lähde mihinkään opiskelemaan. Kun siihen ei taida olla lopulta vanhemmilla sanomista.
 
vieras
Tekisin hyvin selväksi, että taskurahat ovat sellaisen päätöksen jälkeen todella minimissä. Eikä kotonakaan voisi lorvia enää "ilmaiseksi", vaan että jokaiselle päivälle tulee pitkä lista kotihommia: ruohonleikkuuta, lumitöitä, siivousta, pyykinpesua, silitystä, ruoanlaittoa, leipomista, kaupassakäyntiä. Päivisin ei myöskään olisi tietokoneelle mitään asiaa, hankkisin siihen sellaiset lukot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja H3MuLi:
ei kai sille mitään mahda. mutta kannusta nyt johonkin hakemaan ja edes koittamaan kiinnostaako, tai että menee töihin sen sijaan... Esim. oppisopimukselle
No ei ole akuutti tilanne kun tyttö menee vasta eskariin. Mutta kun tuolla kyseltiin että SUOSTUTKO ettei lapsi lähde mihinkään opiskelemaan. Kun siihen ei taida olla lopulta vanhemmilla sanomista.
No ei varmaan kyllä olekaan. Mutta mä pitäisin kyllä huolen, että menee joko töihin tai kouluun.. :D Tai ei tulis mukavat oltavat kotonakaan. Mä olen tyranni, joka hallinnoi ehdottomalla yksinvaltiudella. Olen nyt, ja olen myös silloin. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin hyvin selväksi, että taskurahat ovat sellaisen päätöksen jälkeen todella minimissä. Eikä kotonakaan voisi lorvia enää "ilmaiseksi", vaan että jokaiselle päivälle tulee pitkä lista kotihommia: ruohonleikkuuta, lumitöitä, siivousta, pyykinpesua, silitystä, ruoanlaittoa, leipomista, kaupassakäyntiä. Päivisin ei myöskään olisi tietokoneelle mitään asiaa, hankkisin siihen sellaiset lukot.
Ja millähän tuon saisit aikaan? :LOL:
 
Nöpönen
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Ei ole lapsen päätettävissä tollanen asia. Hakee kouluun piste.
no turhapa sitä on lasta mihinkään pakottaakaan.. Mitä järkeä lapsi on laittaa mihinkään kouluun, jos hän ei itse ole tippaakaan kiinnostunut kyseisestä koulusta. Itsensä siinä joutuu kipeäksi maksamaan tyhjästä. Tietysti ei taida lapsella olla edessä kovin hohdokas tulevaisuus, jos ei ajatellut opiskelemaan lähteä. Ei kovin moni työnantaja katso mitenkään hyvällä, jos ei ole mitään opiskellut.
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Ei ole lapsen päätettävissä tollanen asia. Hakee kouluun piste.
Just. No ei taida olla mahdollista et pakotat sen kouluun jos se haluaa pitää vaikka sen välivuoden.. vai miten ajattelit asian hoitaa?
:eek: alaikäisen lapsen asioista päättää vanhemmat, ei siinä ole sen kummenpaa pähkäilemistä. Ei siis ole sellaista vaihtoehtoa että vois päättää pitää välivuoden. Sen saa päättää että mihin kouluihin hakee :) Ja juu kyllä minulla on 16v jolla oli tässä hieman rankkaa ja koulukin tympi, että kokemusta on :)
 
vieras
Kyllä joku ammatti pitäisi olla tänä päivänä, että saisi työpaikan. Yritä kysellä mikä häntä kiinnostaisi. Työvoimatoimistosta saa ammatinvalintaan apua ja tietoa eri vaihtoehdoista. Oppisopimus on hyvä vaihtoehto, jos ei halua istua kauheasti koulun penkillä. Eihän hän voi koko ikäänsä sinun siipesi alla asua tai kyllähän niitäkin taitaa olla.


 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Ei ole lapsen päätettävissä tollanen asia. Hakee kouluun piste.
no turhapa sitä on lasta mihinkään pakottaakaan.. Mitä järkeä lapsi on laittaa mihinkään kouluun, jos hän ei itse ole tippaakaan kiinnostunut kyseisestä koulusta. Itsensä siinä joutuu kipeäksi maksamaan tyhjästä. Tietysti ei taida lapsella olla edessä kovin hohdokas tulevaisuus, jos ei ajatellut opiskelemaan lähteä. Ei kovin moni työnantaja katso mitenkään hyvällä, jos ei ole mitään opiskellut.
Se on sitte kymppiluokka jos ei muu kiinosta :) mut kouluun menee :)
 
piste
niin joko menee töihin tai työtä vastaavaan hommaan tai kouluun, kotona ei lorvita ja syljetä kattoon. Tosin meidän teini aikoo opettajaksi joten sitä ei tarvitse patistella kyllä kouluun tietää hyvin mitä tuo ammatinvalinta tarkoittaa jatko-opintojen kannalta.
Olen ylpeä pojastani :)
 
Noh. Mä kyllä toivoisin, että onnistuisin kasvatustyössä niin, ettei tollasta tilannetta koskaan tule. Ja kyllä, minä ainakin uskon pystyväni pakottamaan teini-ikäsieni moniinkin asioihin. Tai en usko että edes tarvitsee pakottaa vaan pyytämällä selviää. Kai siinä on vanhemmuudessa jotain ongelmaa jos teini vaan päättää ettei mene kouluun tai töihin ja vanhempi ei muka voi tehdä mitään? Lastensuojelulta siihen sitten viimeistään saa kannanoton, jos teini tosiaan on niin pitelemättömissä ettei mitään tottele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin hyvin selväksi, että taskurahat ovat sellaisen päätöksen jälkeen todella minimissä. Eikä kotonakaan voisi lorvia enää "ilmaiseksi", vaan että jokaiselle päivälle tulee pitkä lista kotihommia: ruohonleikkuuta, lumitöitä, siivousta, pyykinpesua, silitystä, ruoanlaittoa, leipomista, kaupassakäyntiä. Päivisin ei myöskään olisi tietokoneelle mitään asiaa, hankkisin siihen sellaiset lukot.
Ja millähän tuon saisit aikaan? :LOL:
Auktoriteetilla B)
Se iskostetaan ainakin meidän nuorisolle takaraivoon ENNEN tuota tilannetta.
 
vieras
Toivottavasti ei tule tuollaista tilannetta, sillä omassa työssä oon nähnyt tällaisia tapauksia ja sen, kuinka ovat syrjäytyneet yhteiskunnasta. Jollakin tapaa laittaisin kouluun, vaikka sit kymppiluokalle.
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin hyvin selväksi, että taskurahat ovat sellaisen päätöksen jälkeen todella minimissä. Eikä kotonakaan voisi lorvia enää "ilmaiseksi", vaan että jokaiselle päivälle tulee pitkä lista kotihommia: ruohonleikkuuta, lumitöitä, siivousta, pyykinpesua, silitystä, ruoanlaittoa, leipomista, kaupassakäyntiä. Päivisin ei myöskään olisi tietokoneelle mitään asiaa, hankkisin siihen sellaiset lukot.
Ja millähän tuon saisit aikaan? :LOL:
Auktoriteetilla B)
Se iskostetaan ainakin meidän nuorisolle takaraivoon ENNEN tuota tilannetta.

SAma homma meillä :) ei oo sellasta vaihtoehtoa että vois sanoo että ei tee jotaki hommaa kotona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekisin hyvin selväksi, että taskurahat ovat sellaisen päätöksen jälkeen todella minimissä. Eikä kotonakaan voisi lorvia enää "ilmaiseksi", vaan että jokaiselle päivälle tulee pitkä lista kotihommia: ruohonleikkuuta, lumitöitä, siivousta, pyykinpesua, silitystä, ruoanlaittoa, leipomista, kaupassakäyntiä. Päivisin ei myöskään olisi tietokoneelle mitään asiaa, hankkisin siihen sellaiset lukot.
Ja millähän tuon saisit aikaan? :LOL:

No ihan sillä, että jos ei annetut tehtävät ole tehtynä päivän päätyttyä, lähtee ne vähätkin taskurahat, tietokoneelle ei ole kuukauteen asiaa, voisin karsia vähän muitakin kivoja juttuja... Ja koska meillä lapsi on ainakin tottunut pienestä pitäen siihen, että vanhempien sana on laki, hän tuskin alkaa edes testailemaan uhkausteni toteutumista.

Ja ennen kuin edes antaisin lapseni tehdä tuollaista päätöstä lorvailuvuodesta, tunkisin hänen mukaansa väkisin opon kanssa keskusteluihin, raahaisin työkkäriin kuuntelemaan vielä kerran kaikki mahdolliset koulutusvaihtoehdot jne. Meillä ei todellakaan asia menisi niin, että lapsi vaan ilmoittaa jäävänsä' kotiin, piste. Meillä kyllä koulutusta ja työntekoa on aina perheessä pidetty kovassa arvossa, joten ihmettelisin jos lapseni tuollaiseen päätyisi.
 
utelu
No mitäs sä Timppa sit tekisit, jos tyttäres ilmoittaisi, ettei opiskele enää yläasteen jälkeen mitään? Mitä sä sanoisit tytöllesi? Pappa betalar -meininkiä sit vaan loppuelämä vai?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti ei tule tuollaista tilannetta, sillä omassa työssä oon nähnyt tällaisia tapauksia ja sen, kuinka ovat syrjäytyneet yhteiskunnasta. Jollakin tapaa laittaisin kouluun, vaikka sit kymppiluokalle.
Timpan ja parin muunki nikin lasten tulevaisuus näyttää melko lohduttomalta kun nyt jo selkeesti mopo karannu noista jutuista päätellen että milläs pakotat :LOL:
 

Yhteistyössä